Ventileren zonder wtw unit

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door TLS »

maarten martens schreef: 11 jun 2020, 20:35 ja, per ruimte 1 gat door de buitenmuur,
daarin komt de WTW unit,
er bestaan zeer vele kant en klaar systemen, maar te duur volgens mij...

nu zelfbezig aan een bouwsysteem met 2 ventilatoren op 48 Volt
(1 pulsie, 1 extractie)
warmte winning dmv keramische cylinder in het gat,
maar om die cylinder te maken moet ik nog een oplossing zoeken
? iemand hier bekwaam om dat te bakken ?
zeker dat keramiek het juiste materiaal is? Is aluminium of koper niet een veel betere warmtegeleider? Ik dacht aan back-to-back alu heatsink profielen of zo? De behuizing met heatsinks en ventilatoren 3D printen
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door LeaD »

Het is niet de warmtegeleiding maar de absorptie en afgifte die van belang zijn, dan valt aluminium af wegens de goede reflecterende eigenschappen van warmte-energie.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door TLS »

wat bedoel je met reflecterende eigenschappen? Bij een WTW unit wordt de warmte toch via geleiding overgedragen en niet via (infrarode) straling? Het WW element uit m'n (commerciële) WTW is uit aluminium... Dat keramiek meer warmte kan opslaan kan ik best inkomen, maar aangezien die beperkte massa/opslagcapaciteit van de WW is dan toch ook relatief klein?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door maarten martens »

ik heb één toestel WTW met een keramisch element, maar de aankoopprijs van het geheel valt me dik tegen ! (ik dacht +500€)
vandaar mijn zoektocht naar zelfbouw.
k had al eens gedacht met een klokboor 150mm een kern uit geperforeerde snelbouwsteen te boren.

de twee ventilatoren kosten elk 10 € (48Volt DC)
5 draadskabel 2,5mm2 er naar toe,
stukje galva buis door de gevel en klaar.
binnen en buitenzijde nog afwerken met muggenroosters.

@ TLS -> dank voor de tip van 3d printen, dat kan ik weer zelf doen ipv keramisch bakken ...
maar ik heb op dit moment nog geen ervaring met 3d printen !
dat wordt weer bij-studeren :mrgreen:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Paide »

leuk project!
Heb je er al eens aan gerekend? Hoeveel warmte kun je recupereren? En maakt het veel uit of je het van metaal of keramiek maakt?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Gargouille »

maarten martens schreef: 11 jun 2020, 20:35 ja, per ruimte 1 gat door de buitenmuur,
daarin komt de WTW unit,
er bestaan zeer vele kant en klaar systemen, maar te duur volgens mij...

nu zelfbezig aan een bouwsysteem met 2 ventilatoren op 48 Volt
(1 pulsie, 1 extractie)
warmte winning dmv keramische cylinder in het gat,
maar om die cylinder te maken moet ik nog een oplossing zoeken
? iemand hier bekwaam om dat te bakken ?
maarten martens schreef: 15 jun 2020, 18:55 ik heb één toestel WTW met een keramisch element, maar de aankoopprijs van het geheel valt me dik tegen ! (ik dacht +500€)
vandaar mijn zoektocht naar zelfbouw.
Volgens mij haal je twee systemen door elkaar.
Zijn er niet twee types decentrale ventilatiesystemen met WTW ?

type1: pulsie en extractie in één toestel; twee ventilatoren en een lucht/lucht warmtewisselaar.

type2:toestel met extractie en warmteopslag in een (ceramisch) wtw = massa die na een tijdje (minuten) als de wtw/massa 'volgeladen' is omkeert naar pulsie tot de WTW weer ontladen is. Dit tye toestel wordt (minimaal) per 2 geplaatst en op elkaar afgestemd. één pulsie = andere extractie en synchroon omgekeerd.

De 2 ventilatoren in één toestel horen bij type1 ; de ceramische WTW (massa) hoort bij type 2.

G
Plaats reactie