Zeecontainer met stro en leem

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

De groene denker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2019, 09:23

Zeecontainer met stro en leem

Bericht door De groene denker »

Hallo allemaal.

Mijn idee is om meerdere kleine containers te gebruiken voor b.v.b de slaap vertrekken en de badkamer. Gewoon tegen elkaar aan, dan hoeven er ook geen wanden uitgesneden te worden.
De woonkamer/ leefkeuken zou dan deels kas en deels stro,leem worden. Alles gelijkvloers zodat we er ook oud kunnen worden.
Het lijkt mij dat de combinatie van deze verschillende alternatieve bouw methodes elkaar kunnen verrijken.
Klop dit?

Groene groet Bart
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door Pietje »

Een zeecontainer is volledig dampdicht. Dus het geeft amper zin om binnen met ecologische dampopen materialen te werken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door fireblade »

als je perse op basis van zeecontainers wil bouwen, denk dan eens aan woonunits. Meestal op basis van een container, deze kun je veel makkelijker na-isoleren en indelen. De echte zeecontainers zijn hiervoor ongeschikt. Wij hebben er zelf een gehad voor de inboedelopslag ten tijde van de renovatie van ons huis, deze was ook verwarmd, maar hebben veel last gehad van condensvorming/vocht zeker het dak, daar hingen vaak de druppels aan, geen lekkage, dus voor woondoeleinden ongeschikt, en je bent een vermogen kwijt aan verwarming, ook al was het maar 10 graden binnen. Zoek maar eens op woonunits, kantoorunits, bij keten en containers op MP staat het er vol mee, vaak is ook plaatsing en transport mogelijk. Die woonunits zijn ook op allerlei manieren af te werken aan de buitenkant.
De groene denker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2019, 09:23

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door De groene denker »

Niet persé maar ik dacht dat zeecontainers duurzamer waren dan woonunits. Ik had bedacht dat stro en leem de isolatie en vocht problemen op zouden lossen en dat er in combinatie met een kas een biotoop zou kunnen vormen. De planten en de leem wanden in de kas helpen mee om het vocht te regelen in de aangrenzende vertrekken.
Ik lees in verschillende forum over de bouw met containers, stro en leem, kas woning, en Wikkelhouse. Als ik dan lees wat voor problemen ze hebben, denk ik de oplossing te zien in een combinatie.
Er staat bij ons in het dorp een snackbar van 2 zeecontainers.
Zal eens vragen naar hun ervaringen.
De groene denker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2019, 09:23

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door De groene denker »

Oja op de platte daken zou natuurlijk sedum matten komen
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door fireblade »

nu is een snackbar natuurlijk heel anders opgebouwd dan een woning qua ventilatie en verwarming. Je produceert daar een enorme hoeveelheid warmte en vocht door het frituren, wat ook weer snel afgevoerd moet worden. Ik denk niet dat dat in geval je er een woning van wil maken je dit voor ogen hebt. Een zeecontainer wordt letterlijk in de zomer een oven, wil je dan gaan koelen? En qua duurzaamheid, die woonunits zijn er toch al, die zijn beter aan te passen naar een woning dan een zeecontainer. En als je echt voor duurzaam gaat doe dan net als andere forumleden hier en bouw het echt van de grond af ecologisch op.
De groene denker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2019, 09:23

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door De groene denker »

De hitte wou ik tegen gaan met een sedum dak.
Maar je hebt gelijk wat dat frituren betreft.
Het gebruik van zeecontainers staat niet vast, maar het idee intrigeerde me gewoon.
Ok we skippen de zeecontainer.

Mijn oorspronkelijke vraag was wat de combinatie van verschillende alternatieve bouw methodes met elkaar zouden doen.
Dus. Wat voor effect zouden stro leem muren binnen een kas hebben?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door maarten martens »

hey groene denker,

fijn idee van die containers, er zijn al veel mensen je voorgegaan.
ik zou het persoonlijk niet doen owv dampdichtheid, kooi van faraday, beperkte isolatiedikte mogelijk, toxische ? verven op het staal, etc...
het blijft down-cycling, dit wil zeggen dat er ooit iemand anders na jou met het 'afval' toch weer aan de slag moet gaan.

stro en leem binnen een kas moet perfekt kunnen,
ik zie geen bezwaren.

of je helemaal in een kas wil wonen, laat ik in het midden,
anderen hebben daar misschien ervaring mee, maar ik niet.
onze woning zal met een kas/serre op het zuiden worden uitgerust, de woning zelf is met strolemen buitenmuren en dak gebouwd,
het geheel dampopen, passieve gebouwschil en luchtdicht.

probeer de principes van bio klimatisch bouwen te bestuderen, kijken naar de locatie waar je gebouw op zal komen te staan, bomen, wind, zon ...

nog n tip : hoe meer verschillende materialen of principes je bij elkaar brengt, hoe complexer de detailleringen worden.
oftewel : KISS : Keep It Stupidly Simple -> want dat is vandaag de dag al complex genoeg !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
De groene denker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2019, 09:23

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door De groene denker »

@Maarten Martens bedankt daar heb ik wat aan.
Dit was feedforworth i.p.v feedback.
Ik zou graag je ervaringen met je eigen huis willen volgen.
De combinatie van de serre en de stro-leem muren, komen wel in de buurt van wat ik wil gaan doen.

De slaap vertrekken, de badkamer en de utility/was kamer zouden buiten de kas naast elkaar komen te liggen.
(Van stro-leem en geen containers meer)
Het woon gedeelte en de keuken komen in de kas.
Binnen in de kas komen half hoge maar dikke muren van stro-leem. Zodat er een gang tussen de 4 kamers en de woonkeuken ontstaan zonder de openheid te verliezen. In de dikke muren komen nissen waar kaarsen of lampjes in kunnen

Groene groet Bart
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door maarten martens »

klinkt goed,

heb je een tekening of schets ?
altijd fijn om beeld bij tekst te krijgen.

het relaas van mijn eigen woning heb ik nog nergens volledig in beeld gebracht,
soms met stukjes en beetjes hier op de site.

het vraagt veel van mijn (avond) energie om veelvuldig op de site te komen & reageren & lezen, vandaar dat ik er nog niet aan begonnen ben.

maar wie weet met de koude kerstdagen voor de deur ...
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door jwardenier »

Hoe denk je het warmte overschot te kunnen reguleren ,en dan nog het vocht probleem .
Ik had mijn serre een zon doorlatend dak ,hartje zomer 50 /60 gr zelfs met schaduwdoeken ,je kon er echt niet wezen .
Dan komt in het voor en na sijszoen veel vocht vrij ,vooral als je daar ook gaat koken ,in de winter heb je belagen ramen door het vele vocht ,wij moesten de ramen dikwijls afnemen ,en dit is nog maar een kleine aanbouw serre 9 x 3 m .
We hebben er nu een geïsoleerd dak op gezet met 2 lichtkoepels ,we missen nu in de winter de zon door het dak ,laagstaande zon is er door glas puien , daar tegenover staat dat we de serre zomers ook kunnen bewonen .
Het doel van onze serre is de woning in het voor en na seizoen te verwarmen ,en dat doet hij ,op een zonnige winterdag is het er goed toeven zonder verwarming en kan de kachel in huis op de accu stand .
In de zomer kunnen we de serre nu ook gebruiken ,vooral regendagen of na een dag zweten op het land ,je kan er heerlijk zitten en genieten va de tuin
Wonen in een kas lijkt me te kunnen mits je de zon kunt weren en ook gedeeltelijk een afgeschermd stuk hebt ,denk aan grot/half ondergrondse woning met ruime serre er voor .
Mocht ik nieuw mogen bouwen dan lijken me glazen puien met een strohoed en leem vloer/muren een goede oplossing .
Maar dan komt het volgende probleem ,hoe krijg je de ambtenarij zover dat ze jou idee omarmen .
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door maarten martens »

@ jwardenier,
zijn er ergens fotos van jouw woning te bekijken ?

inderdaad, oververhitting opletten.
in mijn geval :
- lindebomen bij de buren geven een groot schaduwdek in de zomer (alleen wat spijtig dat het blad er pas deze week volledig af is gevallen, dwz dat de zon nu pas vrij spel krijgt)
- een hoed / luifel geeft ook in de zomer schaduw
- geen glazen dak ; bij ons zal dat glas 75 graden achterover gekanteld staan owv de stand van de zon op winterzonnewende
- de serre is volledig af te sluiten naar de woning toe - triple beglazing
- ik voorzie bevestigingen op de glasstijlen om in de zomer periode - indien nodig - nog extra schaduwdoeken te plaatsen (ik heb er al 5 gerecupereerd bij de afbraak van een kantoorpand)
- 2 grote dakkoepels (niet beglaasd) en 2 zijwanden met ventilatie openingen moeten voor nachtkoeling zorgen - kleine link naar de earthship constructies

hopelijk staat tegen volgende zomer het glas er in, dan kan ik in praktijk kijken of dat allemaal werkt...
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door jwardenier »

Foto,s nee die heb ik nooit geplaatst ,het is een eenvoudige serre ,grotendeels van gebruikt materiaal gemaakt ,hij staat zuid west van de woning
Ik heb een walnoot boom als schaduw boom ,is nog niet groot genoeg om de serre uit de zon te houden ,Dus werken we ook nog met schaduw doeken voor het staande glas ,hij is nu een m of 5 hoog .
De dakrand wel overstekend gemaakt ,maar een compromis tussen vroeg en laat veel zon in de serre heeft er toe geleid dat deze wel de zomerzon tegenhoud maar de zon in de voor en na zomer net niet ,daar moet de w noot in de toekomst uitkomst voor geven .
Lindes zijn mooie bomen , is bij ons het blad ook nog niet af terwijl de walnoot al kaal is ,deze komt ook erg laat in het blad .
Nadeel van bomen die bij de buren staan is dat als hun besluiten dat ze er af moeten jij in de zon zit ,ook het onderhoud kan tot meningsverschillen leiden ,storm en losse of broze takken .
Bij ons is de serre ook af te sluiten van de woning ,maar dan mist hij een stuk van het gebruik, s doel
Het is natuurlijk afwachten hoe de serre zich houd ,was ook mijn insteek toen de zon door het dak kon schijnen ,na een paar jaar bakken hadden we dat wel gezien ,zomer heet ,winter koud .
Maar het ging me in deze om de topic starter die in een kas zou willen wonen ,of hij aan deze punten wel gedacht heeft ,een serre is nog te veranderen ,een kas lijkt me moeilijker te koelen en vocht te reguleren
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door maarten martens »

hoe zouden deze mensen volgende zomer doorzweten ?
https://www.hln.be/woon/primeur-in-belg ... ~a5c27dd6/

ik bezocht enkele jaren geleden een kaswoning in Rotterdam (ik denk nu afgebroken ?)
de bewoonster was uitermate ontevreden over de zomertemperaturen !!
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zeecontainer met stro en leem

Bericht door benthuis »

Hm. Ik zie een grote woning in een nog grotere kaas. Speciaal voor deze klus gebouwd lijkt me...

In de Betuwe staat een dergelijk gebouw. Men leek tevreden. In het voorjaar waren we er en hadden ze al sla naast de keukendeur!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie