nieuw dak - jullie feedback?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

nieuw dak - jullie feedback?

Bericht door rijpezweer »

Beste allemaal,

Ik kom graag even mijn plan voor het dak en de zolder van ons buitenhuisje aftoetsen.

Korte schets van de huidige situatie. De dakconstructie is in perfecte staat. De dakspanten zijn van heel stevig rondhout en er zit degelijke beplanking erop, met daarop houten leien. Er liggen asbestcementgolfplaten op die stilaan hun beste tijd hebben gehad. Geen onderdak. Geen isolatie in het dak, of in de lichte houten puntgevels. Goed geventileerde ruimte dus :-) Op de zoldervloer ligt een mix van zagemeel, zand en oude vodden als isolatie.

Het plan ziet er - voor jullie feedback- ongeveer als volgt uit:
* asbestcementgolfplaten veilig verwijderen
* nieuwe dakopbouw, van buiten naar binnen:
* nieuwe dakbedekking: onduline, of als we het kunnen betalen lokale eiken of lorken leien
* alvast kunststof goten, want da's nodig bij houten leien
* latwerk
* houtwolpanelen onderdak
* huidige dakconstructie: ofwel as is, ofwel opgehoogd naar boven om geen vrije hoogte te verliezen aan isolatie onder het dak

Op termijn willen we het dak isoleren. De zolder is een machtige open ruimte van een kleine 100 m². Buiten de zomer is die ruimte niet bruikbaar zonder isolatie. Dan moeten we de bestaande dakconstructie uitdikken. Hoe dat best moet gebeuren is nog een vraag. De dakspanten zijn atypisch dik en staan ver uit elkaar. In elk geval zou het de bedoeling zijn ~25cm cellulose-isolatie te spuiten tussen de uitgedikte dakconstructie, en daaronder houtwolpanelen met leem- of kalkpleister.

Jullie bedenkingen zijn meer dan welkom!

Groeten,

rijpezweer
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: nieuw dak - jullie feedback?

Bericht door rijpezweer »

Aangezien er tijdens de winter toch niet kan gewerkt worden daar kan ik evengoed rustig zelf eikenhouten leien maken en ze meenemen.

Hoe raak je in België of Nederland makkelijk aan geschikt groen of al iets of wat gedroogd eiken stamhout? Iemand tips?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: nieuw dak - jullie feedback?

Bericht door rijpezweer »

Sorry, ik vroeg naar bronnen van gedroogd eiken of kastanje stamhout. Dat moest uiteraard groen of toch iets of wat recent stamhout zijn!

Niet evident om knoestvrije schijven eik of kanstanje te vinden van 35 cm diameter en 35-40 cm hoog en met iets of wat rechte houtnerf.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: nieuw dak - jullie feedback?

Bericht door Ernest Dubois »

rijpezweer schreef: 01 nov 2019, 09:39 Aangezien er tijdens de winter toch niet kan gewerkt worden daar kan ik evengoed rustig zelf eikenhouten leien maken en ze meenemen.

Hoe raak je in België of Nederland makkelijk aan geschikt groen of al iets of wat gedroogd eiken stamhout? Iemand tips?
T'is zo leuk

https://vimeo.com/53267333
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: nieuw dak - jullie feedback?

Bericht door Ernest Dubois »

Maar voor dat je mij en mijn daklei maken documentair al te letterlijk ga nemen, de hout keuze van tamme kastanje of eik past niet bij deze huizen dus een beetje aandacht voor de omgeving lijkt in orde te zijn in plaats van vreemde ideeën en materiaal van ver weg op de buren daar leggen.
Werken, das leuk.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: nieuw dak - jullie feedback?

Bericht door rijpezweer »

Ik geef je gelijk. Intussen veel bijgeleerd over de lokale houten daken. Dat is een traditie die nog steeds in zekere mate in ere gehouden wordt. Ze maken daar een soort geschaafde houten leien, veel dunner dan wat er van kastanje gemaakt wordt:

https://static.wixstatic.com/media/45ff ... f~mv2.webp
Plaats reactie