Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 19 dec 2019, 17:08 Passief huis wordt al snel een actiefhuis als je ziet hoeveel technische greenwashing er wordt toegepast....
Ga kijken bij architecten die met stro en leem kunnen ontwerpen... Als iemand hier mee uit de voeten kan zal hij naar mijn idee niet snel meer voor de techno fix gaan.

Alle onzin er uit. Terug naar de basis en dit goed doordacht bouwen.

Enige architect die ik ken is Giessen uit Doetinchem.
Permanent bouwbesluit en Off grid TH: PVpanelen, Tesla powerwall, legeskosten, architect, constructeur is een investering van >€25.000. Dan gaan we bouwen.......gebruikte materialen? De ambtenaar zal een berekening willen :mrgreen: Zelf het ik het idee dat het TH in categorie newspeak is gevallen en Oosterwold/Almere de norm is: bedragen boven €100.000 .....plus huur van grond van woco/gemeente vanaf €200 pmnd. WOZ wordt berekend alsof de grond in bezit is, dat is anders dan bij huurhuis. Immers het huis is hier van jezelf.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door maarten martens »

NL regelgeving is strenger dan in België !
TH kan hier in de regelgeving vallen onder 'tuinhuis' max 40m2 & max 3,50m hoog, scheelt een hoop gedoe.

door max zelfbouw toe te passen, zal ons huis in SBS onder de 1800€ / m2 netto vloeropp. blijven.
dit is met maximaal off grid op dit mogelijk & inclusief 21%btw en alle kosten.
naar belgische normen is dat een eerder goedkoop huis, maar het kost wel veel en veel handenarbeid !!
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

wij gaan 32m2 bouwen plus 16m2 verdieping. Alleen aansluiting drinkwater. Schuurtje van 12 en berging van 6 erbij.
De wasmachine wordt nog een dingetje :D
Sem
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2020, 22:43

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Sem »

Hoi Anne, ik ben van plan om deze jaar nog beginnen met bouw van een “passief huis” echter passief bungalow. Rond 60m2. Bij eerste oriëntatie van kostenposten, zakt de moed in mijn schoenen... Maar na lang overwegen, heb ik besloten het is nu of nooit! Hoe gaat het met je plannen? Ben je door gegaan met bouwen?
En ik kom graag in contact met mensen die ook plannen of nog deze jaar gaan bouwen!
Denk aan informatie uitwisselen, samen inkopen, architect tekeningen enz.
Alle informatie en advies ivm bouwen van “passief huis” is welkom.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door kockie »

Sem schreef: 06 mar 2020, 13:30kostenposten
Tel bij de bouwprijs van een conventioneel huis de energiekosten van de eerste 30 jaar eens op, hoe kom je dan uit?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sem
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2020, 22:43

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Sem »

Hoi Kockie, dat staat buiten kijf...We kunnen niet anders gaan bouwen, maar op mijn leeftijd ga je steeds rekenen op het korte termijn :D
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door benthuis »

Sem schreef: 06 mar 2020, 13:30 En ik kom graag in contact met mensen die ook plannen of nog deze jaar gaan bouwen!
Denk aan informatie uitwisselen, samen inkopen, architect tekeningen enz.
Alle informatie en advies ivm bouwen van “passief huis” is welkom.
Denk dat hier een enorm voordeel kan liggen. Helaas is samenwerken best moeilijk! Toch een belangrijke oproep. Heb geen idee of er een platform is waarensen zich verenigen... Anders was hier de aftrap :D
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Sem schreef: 06 mar 2020, 19:28 Hoi Kockie, dat staat buiten kijf...We kunnen niet anders gaan bouwen, maar op mijn leeftijd ga je steeds rekenen op het korte termijn :D
Wij gaan ‘klein’ en wel op 32m2 begane grond en 16 m2 eerste verdieping. Verder nog een berging van 18m2 en dat allemaal op 600m2 terrein.
We zijn begonnen met een architect, die dan ook de bouwaanvraag doet en de constructeur regelt.
Het is voor ons, gezien de leeftijd ook een kwestie van nu of nooit. Laat het voorjaar maar komen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Ohja, de bouwwijze is ‘timber frame’, dwz gebinten waar de sterkte van de constructie op wordt berekend. Aan de buitenkant hangt dan de isolatie (plm 30cm).
Eis is dat we off grid gaan, maar wel een aansluiting gaan doen op het drinkwaternet.....energie kan nog een kostendingetje worden.
Verwarming??? Na de 12ambachten tegelkachel heb ik daar niet meer zo op gelet. Achterhaald door ‘rocket’?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Anne81 schreef: 05 sep 2019, 19:13 Na afgelopen april ons huis te hebben verkocht, spelen wij nu met het idee om over een paar jaar (eerst nog even sparen) een passief huis te laten bouwen. We willen graag een duurzame, energiezuinige woning en qua grootte niet groter dan nodig en het liefst met een niet al te hoge hypotheek, zodat er financieel ruimte over blijft om leuke dingen te doen (zoals reizen). Een Tiny House is niet wat voor ons (iets met een ADHD'er en een partner die dan ws helemaal gek wordt van de ander... :wink: ), maar de leuke en creatieve (opberg)oplossingen en multifunctionele ruimtes die je veel terugziet in Tiny Houses, spreken ons wel weer heel erg aan.

Nu hebben wij beiden geen verstand van klussen, laat staan van het laten bouwen van een huis. Al veel op internet gezocht naar wat we mooi vinden, qua uiterlijk, soort bouw, indeling enz., maar geen idee waar we moeten beginnen in dit hele proces. Is er ergens iets van een stappenplan o.i.d. te vinden? Ik heb wel bouwbedrijven en architecten gevonden, maar vraag me af of dat de eerste stap is die we moeten zetten...

Hebben jullie tips/adviezen voor ons?
Eerste wat wij gedaan hebben is een architect zoeken -die is bij de eerste afspraak meteen gaan schetsen. Met de schets zijn wij naar de gemeente gestapt en zo is dat balletje verder gaan rollen.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Ingir »

Tijdens mijn wekelijkse bezoek aan een bouwplaats kreeg ik contact met een betonwerker die zojuist een stuk grond had bemachtigd om daar een vrijstaande woning op te kunnen bouwen met de vraag of ik hem kan helpen met het ontwerp van zijn woning. Ik heb hem ter plekke enthousiast gemaakt voor het passiefhuis-concept en gevraagd om zichzelf daarin te verdiepen. Deze week sprak ik hem weer tijdens mijn wekelijkse werfbezoek en hij had werkelijk het concept bestudeerd. Er is nog een lange weg te gaan maar wellicht heb ik toch weer iemand op het juiste pad gezet...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door JantjeV8 »

De kloterij is dat ze zich bij de plaatselijke aannemer gaan laten verder informeren, die roept dat het veel te duur is en weg is de goeie bedoeling.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Ingir »

Klopt, aannemers lopen niet voorop met het aanmoedigen van anders-dan-normaal... In dit geval heb ik wel goede hoop omdat de betreffende bouwvakker zijn huis zelf gaat bouwen en geen last heeft van een ouderwetse aannemer. Leuk detail is dat de bouwvakker een ZZP-er is die samen met zijn vrouw op de bouw werkt. Stel je voor: een jonge vrouw met zoooo'n kettingzaag om EPS-broodjes van een PS-combivloer op maat te zagen... :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Keon »

Om eens terug te keren naar de hoofdvraag...

1. Is het niet aangewezen om eerst een warmte- en massabalans te maken?
Ongeacht de isolatiegraad van de woning ga je steeds nog uw sanitair warm water (sww) moeten aanmaken voor het vooropgesteld aantal bewoners en het daarbij gewenst verbruik aan sww. En - afhankelijk van de gebruikte methode - komt daarbij een soort "restwarmte" vrij die je dan kan gebruiken om de woning op te warmen.
Bijv. stel dat je uw sww aanmaakt in een boiler via een warmtepomp (wp) en dat je de temp. van uw sww instelt op 55°C. Als je dan de woning verwarmt met een systeem op bijv. 35°C dan kan je op het moment dat de boiler op 35°C komt, de "restwarmte" in het condensorcircuit van uw wp gebruiken om de buffer van uw rv-systeem op of bij te warmen.

2. Controle van het wooncomfort: passief vs actief
Groot nadeel van een passief huis is eerder psychologisch van aard... je verliest immers de controle over uw leefcomfort... uw manier van leven moet dat aankunnen. Op de koudste dagen van de winter moet je dan maar een dikkere trui aan doen (of die dagen een ovenschotel klaarmaken :mrgreen: ), in de zomer toch maar even die hittegolf uitzweten...
Vraag is dan, ga je volledig voor passief of toch eerder voor een lage energie woning (lew)? Bij een lew investeer je dan wat minder in isolatie maar wat meer in technieken zodat je een grotere controle hebt over uw woonklimaat.

3. Waar dan beginnen?
In mijn ogen vertrek je best vanuit de techniek die je wenst te (of moet?) gebruiken om in de winter het sww aan te maken.
En de volgende vraag is dan of je uw huis ook wenst te (kunnen) koelen in de zomer.
Is dat laatste het geval, dan kom je snel uit bij een wp tenzij er ergens een koudwaterbron aanwezig is om in de woning rond te pompen.

Is koelen geen must dan kom je uit bij een zonnecollector aangevuld met een elektrische doorstromer (gas is geen toekomstgericht alternatief). Maar vergeleken met een wp is zo'n doorstromer niet echt efficiënt qua elektrisch verbruik...

Voor sommigen is bio-massa misschien een optie maar verbrandingsprocessen zijn milieutechnisch dan weer niet de beste oplossing...
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Ingir »

Keon schreef: 22 mar 2020, 23:51 In mijn ogen vertrek je best vanuit de techniek die je wenst te (of moet?) gebruiken om in de winter het sww aan te maken.
En de volgende vraag is dan of je uw huis ook wenst te (kunnen) koelen in de zomer.
Ik ben het hier mee eens. SWW in een passiefhuis is werkelijk een lastige opgave omdat passieve zonnewarmte doorgaans onvoldoende is om tijdens de donkerste dagen voldoende warmte te leveren. Er zal dus sowieso energie toegevoerd moeten worden via andere bronnen (gas, stroom, hout, benzine, diesel) om voldoende SWW te leveren. Ook voor ruimteverwarming ben je tijdens de koudste dagen afhankelijk van leveringszekere energiebronnen.

Met een energiezuinige levensstijl heb ik geen moeite om minder "duurzame" technieken in te zetten en zo vast te houden aan een verwarmingsconcept dat zoveel mogelijk low-tech is. In plaats van een L/W-warmtepomp (= verwarmingssysteem) kies ik liever voor een hufterproof elektrische boiler onder voorwaarde dat men zo weinig mogelijk SWW verbruikt. Energieverspillend woongedrag beloon ik graag met geldverspillende technieken...

Met koeling heb ik niet zoveel problemen: zonnepanelen en een simpele L/L-warmtepomp (=airco) zorgen voor vrijwel gratis koeling in de zomer en bieden bovendien verwarming tijdens de tussenseizoenen en gedeeltelijk tijdens de winter, zeker tijdens de warme winters zoals we die afgelopen jaren beleefd hebben. Mocht het ooit een keer enkele dagen kouder worden dan -10°C dan is het tekort aan warmte eenvoudig aan te vullen met een elektrisch kacheltje.

Voor mij dus geen ingewikkelde verwarmingssystemen met buffervaten, pompen en regeltechnieken maar liever veel bouwmassa (= massieve buffer) en simpele technieken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie