buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Nieuwe aangepaste vloerbalken steken is de ideale optie (als je die balken tot ginder krijgt).
Op deze site kan je wat spelen met de parameters: https://houtinfobois.be/nl/technische-i ... nsoftware/

Alternatief is om van iedere twee bestaande vloerbalken kokerbalken maken met een totale hoogte van ca. 375mm en dan daar dwars tussenin/over vloerplaten (cassettes) te voorzien.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 29 mar 2020, 14:09 Nieuwe aangepaste vloerbalken steken is de ideale optie (als je die balken tot ginder krijgt).
Dankjewel voor de tip. Dat soort balken kopen is zeker te doen, maar het vraagt wat tijd. Zelfs in de lokale houtzagerijen doen ze grotere maten dan 250mm enkel op bestelling. Dan spreken we nog niet van bestaande balken uitbreken, nieuwe ter plekke krijgen en gehesen krijgen zo. Als het anders kan...

Ik heb ook al aan i-liggers gedacht als een mogelijk alternatief. Om daar 800mm hartafstand te houden moet je al naar 450mm hoogte gaan. Voor 400mm hartafstand volstaat 300mm hoogte.
Op deze site kan je wat spelen met de parameters: https://houtinfobois.be/nl/technische-i ... nsoftware/
Dat is één van de sites die ik geconsulteerd heb...
Alternatief is om van iedere twee bestaande vloerbalken kokerbalken maken met een totale hoogte van ca. 375mm en dan daar dwars tussenin/over vloerplaten (cassettes) te voorzien.
Kan je dat wat concreter maken? Het lijkt alsof je beton suggereert, maar dat is nu net een van de dingen die ik probeer te vermijden...

Wat vind je trouwens van de twee andere ideeën?
- de overspanning halveren via een dwarse kokerbalk onder de vloerbalken. Die zou zelf ongeveer 4 meter overspanning moeten overwinnen.
- uitdikken door er smalle, maar hoge balkjes tegen te nagelen
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Vraag is ook: wat heb je voor ogen als uitzicht voor uw plafond? Komt er aan de onderzijde extra afwerking of laat je alles bloot?

Werken met één centrale balk kan best... maar ik vrees dat uw vloer zal blijven dansen over de resterende overspanning tenzij je hem kan verstevigen met MPX-platen.
Vraag is verder of je toekomt met een houten balk van 40cm hoogte...

Maar als uw overspanning in de andere richting slechts 4m is, steek dan in die richting meerdere standaard balken onder de bestaande balken.
A la limite steek je in die richting een geheel nieuwe vloer.

Uitdikken met extra planken kan ook maar dat is qua uitzicht toch een geklos... Je moet die planken ook dwars gaan verbinden om uitklinken te vermijden.

Mijn idee met cassettes was geheel in hout... je legt dan verstevigde vloerplaten van balk naar balk.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 29 mar 2020, 19:27 Vraag is ook: wat heb je voor ogen als uitzicht voor uw plafond? Komt er aan de onderzijde extra afwerking of laat je alles bloot?
Onder én boven de vloerbalken zijn er houten latten gespijkerd. Boven vormen die een normaal beloopbare vloer. Niets van nutsleidingen of zo ertussen, enkel wat stro ter isolatie. Als die latten weg moeten is dat niet zo veel werk.
Werken met één centrale balk kan best... maar ik vrees dat uw vloer zal blijven dansen over de resterende overspanning tenzij je hem kan verstevigen met MPX-platen.
Inderdaad. Zelfs mét een centrale balk én de royale breedte lijkt 125mm hoogte me ook voor een overspanning van 2750mm aan de héél magere kant, om van de 80cm hartafstand nog maar te zwijgen. Uitdikken langs boven lijkt me dan de meest logische oplossing.
Vraag is verder of je toekomt met een houten balk van 40cm hoogte...
Ik heb nog niet de goeie manier gevonden om een centrale balk te berekenen, maar wel enkele belangrijke factoren:
- 23 m² bovenliggende vloer te dragen (25 m²- goed 2m² trapgat)
- 250kg/m² belasting gemiddeld te rekenen (50 permanente belasting, 200 opgelegde belasting)
- er ligt nu een goeie 300kg aan 125x125mm-balken (.125^2 hoogte & dikte * 5.6 lengte * 7 stuks *500 kg soortgelijk gewicht)
- minstens twee oplegpunten nodig met bijpassende fundering
- een derde, centraal oplegpunt kunnen we verdragen indien nuttig/nodig en beduidend kostenbesparend

Heb je daaromtrent verdere tips? Wat me aan deze manier van werken aantrekt is dat een deel van het verdiepingsgewicht niet op de bestaande buitenmuren terechtkomt. Die gaan ook al het extra gewicht van een extra verdieping aan houten muren te dragen krijgen en zo. Zou geen probleem mogen zijn, maar ik speel het liever veilig waar ik kan.
Maar als uw overspanning in de andere richting slechts 4m is, steek dan in die richting meerdere standaard balken onder de bestaande balken.
A la limite steek je in die richting een geheel nieuwe vloer.
Bedankt voor de suggestie. De scheidingsmuur op die 4.5m kan in principe geen dienst doen als dragende muur, omdat hij maar 12cm (een halve Russische standaardsteen) breed is. Het is ook niet duidelijk hoe diep dat ding gefundeerd is. Hij heeft in dertig jaar nog niets bewogen, maar qua fundering en draagkracht zou ik het nog moeten nakijken.
Uitdikken met extra planken kan ook maar dat is qua uitzicht toch een geklos... Je moet die planken ook dwars gaan verbinden om uitklinken te vermijden.
We zijn aan niks gebonden momenteel. Gebouw in ruwbouwstaat...
Mijn idee met cassettes was geheel in hout... je legt dan verstevigde vloerplaten van balk naar balk.
Sorry, je idee is me nog niet helemaal duidelijk. Bedoel je:
- elke bestaande vloerbalk ophogen tot een kokerbalk:
- balkjes verticaal erop
- nieuwe balk daar horizontaal op
- multiplex tegen de zijkanten

Dat klinkt tijdrovend en dus duur.

Voor zover verkrijgbaar ligt de prijs voor 11 balken 100x300x6000mm van zo'n 90kg per stuk op de werf geleverd hier onder de 500€. Qua gewicht maakt dat maar een 500kg verschil tegenover wat er nu ligt. Ik ga allicht best daar eerst naar vragen bij de zagerijen in het dorp. Die 11 balken 125x125x6500mm kan ik dan later wel elders hergebruiken...

Voorlopige conclusie:
- Als ik in het dorp 100x300x6000mm-balken kan vinden, de bestaande vloerbalken daardoor vervangen. 90kg, dat moet nog te doen zijn met twee man.
- Blokken tussen de vloerbalken plaatsen.
- Best stevig plaatmateriaal op leggen. 22mm OSB3 eerder dan 18mm.
- Overwegen om zowiezo extra steunpunten te installeren. Kan nooit kwaad om wat druk weg te nemen van de bestaande muren en funderingen.

Straks nog eens de nodige raveelconstructie bij de trap bekijken. Ik ga er hier zeker over rapporteren.

Geef een seintje als ik te ver in de richting van het algemeen bouwtechnische ga. Het is niet mijn bedoeling een ecologieforum te kapen met algemenere bouwtechnische vragen, maar ik merk aan de antwoorden hier gelijkgestemde geesten met een ecologische, technisch gefundeerde en dikwijls low tech invalshoek. Daar komen altijd wel suggesties uit waar ik héél veel mee ben, en het milieu ook..
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

rijpezweer schreef: 29 mar 2020, 22:05 Onder én boven de vloerbalken zijn er houten latten gespijkerd...
De vraag was niet wat je nu hebt maar wel wat je wil bekomen.
rijpezweer schreef: 29 mar 2020, 22:05 Ik heb nog niet de goeie manier gevonden om een centrale balk te berekenen, maar wel enkele belangrijke factoren:
- 23 m² bovenliggende vloer te dragen (25 m²- goed 2m² trapgat)
- 250kg/m² belasting gemiddeld te rekenen (50 permanente belasting, 200 opgelegde belasting)
- er ligt nu een goeie 300kg aan 125x125mm-balken (.125^2 hoogte & dikte * 5.6 lengte * 7 stuks *500 kg soortgelijk gewicht)
- minstens twee oplegpunten nodig met bijpassende fundering
- een derde, centraal oplegpunt kunnen we verdragen indien nuttig/nodig en beduidend kostenbesparend

Heb je daaromtrent verdere tips? Wat me aan deze manier van werken aantrekt is dat een deel van het verdiepingsgewicht niet op de bestaande buitenmuren terechtkomt. Die gaan ook al het extra gewicht van een extra verdieping aan houten muren te dragen krijgen en zo. Zou geen probleem mogen zijn, maar ik speel het liever veilig waar ik kan.
Een centrale balk zal de helft van de overspanning gaan opvangen, je komt dan aan een lijnlast van (5,8m/2) * 250kg/m² = 725kg/m.
Die lijnlast moet je dan vermenigvuldigen met factor 1,5 (veiligheidsmarge) en - als het om een houten balk gaat - nogmaals met factor 2 (vuistregel voor hout in vochtige omstandigheden) om zo de "kruip" van het hout in rekening te brengen.
(Let op, dit is niet geheel correct maar gaat u een eerste goede inschatting geven van de benodigde afmetingen van de balk).
Sorry, je idee is me nog niet helemaal duidelijk. Bedoel je:
- elke bestaande vloerbalk ophogen tot een kokerbalk:
- balkjes verticaal erop
- nieuwe balk daar horizontaal op
- multiplex tegen de zijkanten

Dat klinkt tijdrovend en dus duur.
Met iedere twee bestaande vloerbalken idd. een kokerbalk maken en dan dwars daarover uw houten vloerplaten die je gaat verstevigen met houten ribben.
Dat is redelijk bewerkelijk maar je kan al uw materiaal aanvoeren met een simpele aanhangwagen.
Voorlopige conclusie:
- Als ik in het dorp 100x300x6000mm-balken kan vinden, de bestaande vloerbalken daardoor vervangen. 90kg, dat moet nog te doen zijn met twee man.
- ...
Dat gaat idd. de meest pragmatische oplossing zijn.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Ik heb intussen een lokale producent van i-liggers gevonden die beweert dat hij snel kan leveren. Stevige i-liggers van 450x6000mm voor de verdiepingsvloer wegen maar 32kg en kunnen een hartafstand van 80cm verdragen.

De vergelijking met houten balken van 100x300x6000mm:
- 32 versus 90 kg per balk
- véél steviger, kan de volledige oversteek in één keer aan
- 680€ exclusief levering versus 500€ inclusief levering

- Qua ecologie gebeurt de productie geen 100km ver, dus dat zit vrij goed.
- Qua prijs is het 200€ à 300€ duurder dan massieve balken. Dat valt echt mee.
- Qua tijd een enorme besparing. Zelfs al kost ingehuurd werk hier niet veel, dat helpt toch...

De bestaande balken kan ik nog steeds elders gebruiken. Er staanders van maken bijvoorbeeld langs de voor- en achterwand van de kamer en daarop de i-liggers afsteunen. Dat ontlast de fundering van muren en dak een beetje. Dat lijkt me risico te verminderen. We spreken toch over 23m², dus een kleine 6 ton.

Alleen een beetje nadenken dan over de aansluiting muur/staanders/vloer, want als de wand gaat werken tegenover de verdiepingsvloer...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Dat is idd. een mooie oplossing!

Wat het werken van de bestaande muren betreft, je kan altijd eerst een platte balk op de muren leggen en pas dan uw vloerliggers.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 30 mar 2020, 21:33 Wat het werken van de bestaande muren betreft, je kan altijd eerst een platte balk op de muren leggen en pas dan uw vloerliggers.
Ik was niet duidelijk. Ik probeer het even héél uitgebreid te herformuleren.
- De huidige lichte verdiepingsvloer steunt via de buitenmuren op de bestaande funderingen.
- De nieuwe verdiepingsvloer is weliswaar lichter, maar krijgt zwaardere lasten te verduren.
- Stel, ik leg de i-liggers gewoon op de bestaande muren. Die muren moeten dan die zwaardere verdiepingsvloer dragen, plus zwaardere verdiepingsmuren van volle hoogte en een proper geïsoleerd dak met onderdak.
- Alternatief zou ik binnen het bestaand volume, tegen en parallel met de voor- en achtermuur, wat extra fundering kunnen voorzien.
- Op deze extra fundering zou ik staanders plaatsen, idealiter de gerecycleerde bestaande vloerbalken 125x125mm. Deze kunnen het gewicht van de verdiepingsvloer zoveel mogelijk rechtstreeks afdragen op de extra fundering.
- Alles samen spreek je voor de vloer grof gerekend van 10.5 ton (7.5 m* 5.6 m* 250 kg vloerbelasting/m²), te verdelen over de staanders.
- Wel even knutselen aan de voormuur om die dingen geplaatst te krijgen. Daar kan de kracht niet zomaar rechtstreeks van i-ligger op staander doorgegeven worden omwille van de ramen.
- Zo vermijd je een aanzienlijke belasting voor de bestaande muur en fundering.
- Zie dit als een extra voorzorgsmaatregel zodat de bestaande fundering en gasbeton buitenmuur gelijkvloers voldoende draagkracht overhouden voor een volwaardige verdieping.

Andere maatregelen met positieve stabiliteitsimpact:
- verdieping in lichtgewicht houtskelet uitvoeren. misschien ook i-staanders overwegen. weer iets duurder, maar veel lichter.
- schilddak. betere gewichtsverdeling over alle buitenmuren en onderliggende funderingen.

Ik vind het vooral moeilijk om inschatten of zo'n extra fundering en staanders wel nodig zijn. Het is meer een kwestie van voorzorgen nemen en extra voorzichtig zijn. Misschien is dat helemaal niet nodig, maar ik heb (nog?) niet de noodzakelijke kennis om de bestaande fundering in te schatten naar draagkracht.
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Kofi1 »

De toegepaste lijmen zijn fenolformalde-hydelijm, isocyanaatlijmen (MDI- of PM-DI-lijm) en melamine-ureumfenolformal-dehydelijm.
Lekker bezig. Hoe je je ook geen zorgen te maken dat het niet levenslang meegaat.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Kofi1 schreef: 31 mar 2020, 12:13
De toegepaste lijmen zijn fenolformalde-hydelijm, isocyanaatlijmen (MDI- of PM-DI-lijm) en melamine-ureumfenolformal-dehydelijm.
Lekker bezig. Hoe je je ook geen zorgen te maken dat het niet levenslang meegaat.
Heb je dit per ongeluk aan een ander topic vastgeplakt dan je bedoelde?

Misschien was het net wél je bedoeling en probeerde je indirect een verwijzigng te maken naar de i-liggers. Daar zit een kleine hoeveelheid van dit soort spul in verwerkt.

Tegen de i-liggers wordt ook bijna altijd plaatmateriaal als OSB tegen verwerkt. Ik moet ook nog eens nagaan of houten vloerdelen daarop ook kunnen...

Wat vind je van het idee om de verdiepingsvloer apart te funderen van de muren, de zolder"vloer" en het dak?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

rijpezweer schreef: 31 mar 2020, 09:16
Keon schreef: 30 mar 2020, 21:33 Wat het werken van de bestaande muren betreft, je kan altijd eerst een platte balk op de muren leggen en pas dan uw vloerliggers.
Ik was niet duidelijk. Ik probeer het even héél uitgebreid te herformuleren.
...
Uw bestaande muren kunnen voldoende dragen, ik zou daar geen schrik van hebben. Je moet enkel zorgen dat de houten I-liggers voldoende op de muur liggen en er eventueel wat neopreen, oplegvilt, zacht hout,... onder leggen om zo de krachten goed "in te leiden" in de cellenbeton en om de doorbuiging van de I-liggers op te vangen.
Voor cellenbeton adviseert men een opleg van minimaal van 9cm.

Een aparte steunconstructie voor verdieping en dak is dus niet nodig, zeker niet in geval van HSB.

Wat ook nog een optie is, is om uw vloerliggers (I-liggers) aan weerszijden wat te laten uitkragen en daar dan uw verdieping op te zetten. Op die manier kan je de doorbuiging van de liggers compenseren.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 31 mar 2020, 13:42 Uw bestaande muren kunnen voldoende dragen, ik zou daar geen schrik van hebben. Je moet enkel zorgen dat de houten I-liggers voldoende op de muur liggen en er eventueel wat neopreen, oplegvilt, zacht hout,... onder leggen om zo de krachten goed "in te leiden" in de cellenbeton en om de doorbuiging van de I-liggers op te vangen.

Voor cellenbeton adviseert men een opleg van minimaal van 9cm.
Supernuttig, dankjewel. Mag ik vragen waar je die informatie zelf hebt kunnen opvissen?
Een aparte steunconstructie voor verdieping en dak is dus niet nodig, zeker niet in geval van HSB.
Oef! Dat vereenvoudigt de zaken wel!
Wat ook nog een optie is, is om uw vloerliggers (I-liggers) aan weerszijden wat te laten uitkragen en daar dan uw verdieping op te zetten. Op die manier kan je de doorbuiging van de liggers compenseren.
Potentieel minder interessant op gebied van isolatie. Hoewel, 450mm kan je héél mooi opvullen met cellulose...

Hoe ver mag je met zo'n oversteek gaan? Geen anderhalve meter allicht zonder extra ondersteuning. Anders ware dat een prachtige manier om én een overdekt terrasje te creëren aan de zuidkant, én de zomerwarmte buiten te houden, én in de winter als de zon laag staat nog steeds genoeg zon binnen te krijgen. Als het écht nodig is wil ik desnoods wel een paar funderingsputjes voor (laten) graven en houten steunpilaren (laten) opzetten...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

rijpezweer schreef: 31 mar 2020, 15:24 Supernuttig, dankjewel. Mag ik vragen waar je die informatie zelf hebt kunnen opvissen?
De info van de opleg vind je bij Hebel wanneer het gaat over hun vloer- en dakelementen in cellenbeton die ze afsteunen op muren in cellenbeton.
Cellenbeton kan 3N/mm² dragen (incl. veiligheidsmarge)... voor een wand van 25cm dik geeft dat dus 3N/mm² x 250mm = 750N/mm of 750 000N/m of 75 ton/m.

Voor uw funderingen zal het een factor 10 à 20 minder zijn (hele brute vuistregel)... maar dan zit je nog aan 3,75 ton/m. Plus, de funderingen zullen wel wat breder zijn dan 25cm.
Potentieel minder interessant op gebied van isolatie. Hoewel, 450mm kan je héél mooi opvullen met cellulose...
Nou, je kan de extra isolatie van de cellenbetonnen GLV-muren mooi laten overgaan in uw HSB en zo een gelijke gevelafwerking maken.
Hoe ver mag je met zo'n oversteek gaan? Geen anderhalve meter allicht zonder extra ondersteuning. Anders ware dat een prachtige manier om én een overdekt terrasje te creëren aan de zuidkant, én de zomerwarmte buiten te houden, én in de winter als de zon laag staat nog steeds genoeg zon binnen te krijgen. Als het écht nodig is wil ik desnoods wel een paar funderingsputjes voor (laten) graven en houten steunpilaren (laten) opzetten...
Je kan de helft van uw interne overspanning vrij laten uitkragen... wel even het gewicht van de overstaande muur controleren bij volle belasting van uw terras... je wil dat niet als hefboom gaan gebruiken :mrgreen:
Wat is de maximale lengte van de I-liggers die je kan vastkrijgen?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 31 mar 2020, 16:31 De info van de opleg vind je bij Hebel wanneer het gaat over hun vloer- en dakelementen in cellenbeton die ze afsteunen op muren in cellenbeton.
Cellenbeton kan 3N/mm² dragen (incl. veiligheidsmarge)... voor een wand van 25cm dik geeft dat dus 3N/mm² x 250mm = 750N/mm of 750 000N/m of 75 ton/m.
Zelfs de made in USSR-cellenbeton zal daar niet _zo_ ver van afwijken inderdaad. Die maakten dikwijls steviger spul dan wat ze qua reputatie hadden...
Voor uw funderingen zal het een factor 10 à 20 minder zijn (hele brute vuistregel)... maar dan zit je nog aan 3,75 ton/m. Plus, de funderingen zullen wel wat breder zijn dan 25cm.
Niet zoveel breder vrees ik, maar bon, nog ruim draagkracht genoeg...
Nou, je kan de extra isolatie van de cellenbetonnen GLV-muren mooi laten overgaan in uw HSB en zo een gelijke gevelafwerking maken.
Dat is een héél erg goed idee! Ik was me al het hoofd aan het breken over hoe met hetzelfde isolatiemateriaal de isolatiewaarde iets of wat gelijkaardig houden tussen gelijkvloers en verdieping!

De verdiepingsgevel kan dus aan noord- en zuidgevel 15cm naar buiten, op de i-liggers. Zo krijgen zowel gelijkvloers als verdieping 30cm cellulose-isolatie en komt de gevel mooi gelijk uit. Aan de oost- en westgevel valt mischien met een raveelconstructie iets soortgelijks te doen. Ik zie niet onmiddellijk een groot stabiliteitsprobleem?
Je kan de helft van uw interne overspanning vrij laten uitkragen... wel even het gewicht van de overstaande muur controleren bij volle belasting van uw terras... je wil dat niet als hefboom gaan gebruiken :mrgreen:
Grijns. Logisch eigenlijk, die theorie over de helft van de overspanning. Je grapje zegt me ook dat het logisch zou zijn de oversteek aan beide kanten van de i-ligger te maken. Zo heffen de hefbomen zich op...


Een terrasje. Het kietelt wel om er nog een terrasje van een meter of twee voor te zetten op het gelijkvloers en een balkonnetje op de verdieping. Goed om weten dat dat zou kunnen. Nog eens goed over slapen.
Wat is de maximale lengte van de I-liggers die je kan vastkrijgen?
12 meter. Daar zit dus zeker niet het probleem...
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

rijpezweer schreef: 31 mar 2020, 18:20
Je kan de helft van uw interne overspanning vrij laten uitkragen... wel even het gewicht van de overstaande muur controleren bij volle belasting van uw terras... je wil dat niet als hefboom gaan gebruiken :mrgreen:
Grijns. Logisch eigenlijk, die theorie over de helft van de overspanning. Je grapje zegt me ook dat het logisch zou zijn de oversteek aan beide kanten van de i-ligger te maken. Zo heffen de hefbomen zich op...
Ja en nee, je gaat niet alle terrassen gelijktijdig voor het volle pond belasten... Je moet ervan uitgaan dat één terras volledig belast wordt en de rest van de verdieping leeg staat (enkel de permanente belastingen in rekening brengen). Let op, normaal is dat geen probleem bij een stevige HSB-wand.
Plaats reactie