Opknap oude stal

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Opknap oude stal

Bericht door alefarendsen »

Zo, de kogel is na 3 jaar wikken en wegen door de kerk: het oorspronkelijke plan om de oude koeienstal (10x25) hier op het erf te gaan renoveren / vernieuwbouwen hebben we vorige week afgeblazen. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar 3 jaar elke dag steeds weer een stapje meer richting de basis heeft ervoor gezorgd dat we meer buiten zijn, andere dingen van het leven willen en dus een modern omgebouwde / volledig geïsoleerde / als woning & B&B bruikbare stal helemaal niet meer willen. De zeis, de moestuin, de boomgaard en al het andere wat daarbij hoort, dat is waar we mee bezig willen zijn.

We gaan hem wel (blijven) gebruiken. Er staat nu een kleine pony in (als het slecht weer is), we hebben er een zitje met een klein houtkacheltje, een geïmproviseerde bioscoop een een kleine 'cabin' die als gastenverblijf dienst doet.

De dragende delen zijn nog goed: mooie houten gebinten van 100 jaar oud met veel mooi door de koeien afgeschuurde stukken. Constructief (de constructeur heeft er aan gerekend) klopt alles en staat het als een huis. Dak is ook nog prima en lekt nergens. Is een jaar of 7 geleden opgeknapt.

Wat moet er gebeuren?
  • De staldeuren (5, 4 x enkel, 1 x dubbel) moeten aan alle kanten opgelapt danwel vervangen
  • De gevelbekleding (hout, dik rabat) is aan drie kanten aan vervanging toe (de andere kant is ooit versteend met betonraampjes. Delen zou ik wellicht kunnen hergebruiken maar het heeft na een flink aantal jaren (ik schat zeker 80 jaar zo niet langer) wel z'n beste tijd gehad. Staanders op trasraam waar geveldelen tegenaangespijkerd zitten moeten ook deels vervangen
  • De stalraampjes aan de houten kant (stopverf) moeten vervangen
  • De bakgoten en HWA zijn volledig verrot en die wil ik aansluiten op ondergronds mestsilo voor opslag van HW
Ik ga vast een en ander aan vragen hebben, dus ik dacht, laat ik dat in een mooi topic hier gooien.

Als eerste de bakgoot aan de versteende kant: die is van zink en omtimmerd. De omtimmering (nu geschilderd, wit) ligt op (deels te herstellen) muizentrapjes (van bakstenen) en daarop rust dan de bakgoot.

Voor nu liggen m'n vragen bij de omtimmering van de bakgoot.
  • Ik zou het liefst inlands hout willen gebruiken. Ik heb ooit een partij lariks rabat op de kop kunnen tikken wat ik nog steeds overal en nergens gebruik, dat is me goed bevallen. Dat zou ik ook wel voor die omtimmering (en wellicht ook voor het andere timmerhout) willen gebruiken. M'n lokale houthandel heeft weinig inlands. Ik kan de club vragen waar ik die andere partij haalde. Maar ik zou wel graag een paar suggesties horen van mensen. Waar halen jullie goed inlands hout? Andere suggesties omtrent houtgebruik?
  • Voor buitengebruik zou ik wellicht een en ander willen verduurzamen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het zwart te blakeren (http://www.joostdevree.nl/shtmls/shou-sugi-ban.shtml). Iemand ervaring mee danwel ideeën over?
Bijlagen
IMG_2261.JPG
IMG_2262.JPG
IMG_2266.JPG
IMG_2265.JPG
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opknap oude stal

Bericht door Ernest Dubois »

Jaap Van Leersum te Bergum heeft de meest ervaring met het handel in inlands hout, maar hij zit in Friesland. Ik zou een grote partij hout van grote afmeting inkopen en opslaan voor allerlei werkzaamheden. Als je ergens makkelijk kan besparen met hout is het in het minimaliseren van tijd en geld stoppen in het transport, dus alles in een keer kopen en goed opslaan ben je het goedkoopste uit.
Dat verbranden van hout lijkt een dubieus actie. Aan de ene kant vrij arbeid- intensief als je het hout moeten verbranden en daarna plank voor plank vigorous poetsen. Ik gebruik Stockholmteer om de schuur te zwarten.
In eider geval, schuur werk is mooi werk.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Opknap oude stal

Bericht door jwardenier »

Ik haal mijn hout bij Around houtzagerij Geeuwenbrug ,zit op meerdere plekken in N L ze hebben inlands hout ,maken ook bintwerk en in opdracht soort van bouw plaketten , alles met pen verbindingen .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opknap oude stal

Bericht door ritsaert snijder »

Het originele hout kan nog van hele goede kwaliteit zijn. Ik zou naast inlands hout ook denken aan partijen tweedehands hout. Ik heb bijvoorbeeld de kop van een gevel bekleed met hergebruikt billinga hout, van een vlonder. Dit hout gaat de komende dertig jaar niet slecht worden. Tweedehands partijen hout zijn wat mij betreft vaak kwalitatief veel beter dan nieuw (inlands) hout.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opknap oude stal

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef: 06 jun 2019, 19:55 Ik haal mijn hout bij Around houtzagerij Geeuwenbrug ,zit op meerdere plekken in N L ze hebben inlands hout
Wat is dat, een sort MacDonalds van de houtzagers?
Ik ben het ook eens met Ritsaert dat inlands hout is in veel gevallen van minder tot slecht kwaliteit maar de mening over het gebruik van tropische hardhout, nieuw, tweedehands of wat dan ook deel ik niet. Trouwens, heb ik een partij oud hout die ik kwijt wil. Het gaat over twee verschillende de ene is wat rest van een oude heel erg versleten vloer uit een danse zaal. Vuuren hout breed en lange delen, 10 tot 15 vierkant meter. De tweede deel is een partij oude Nord Amerikaans Douglas fir, kwartiers gezaagd, met veer en groef uit een oude school, (Bruynzeel delen) smaal en lang (±7 meter) ongeveer de zelfde hoeveelheid. Heel bijzonder een mooi hout is dat laatste.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Opknap oude stal

Bericht door jwardenier »

Of dat zo is ,wie weet ,menigeen heeft moeite met mooie verbindingen maken ,dus bieden zij dit aan tegen meerprijs .
2 e hans hout ,prima ,gebruik ik ook graag ,heb wel een hekel aan het spijker trekken ,en al heb ik daar een spijkertrekker [gereedschap ]voor, het blijft een vervelend werkje ,en helemaal balen als je er een vergeet en de zaag op verknalt .
Een hooi slede gemaakt voor achter het paard ,balken gebruikt die jaren onder een balkon gezeten hadden ,moesten rond geschaafd worden en dan is een verloren spijker wel jammer voor je handschaaf ,bijtel met een buts .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Opknap oude stal

Bericht door alefarendsen »

Dank voor de input allemaal. Ik ga de bakgoot omtimmeren met hout wat ik nu snel even regel. Dat heeft een klein beetje haast.

De rest heeft nog even tijd. Heb hiervoor wel het een en ander aan balken nodig, misschien dat ik dat tweedehands bij elkaar sprokkel. Er komt op marktplaats in de buurt weinig voorbij. Het rabat laat ik denk ik maken, voor zover ik het niet nog heb. Wat er van de schuur afkomt is denk ik niet erg bruikbaar meer.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opknap oude stal

Bericht door Ernest Dubois »

In principe blijft de houten bak altijd droog dus hout sort is niet zo belangrijk in de zijn van duurzaamheid.
Dan heb je andere overwegingen zoals werkbaarheid, beschikbaarheid, betaalbaarheid enz. enz.
Werken, das leuk.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Opknap oude stal

Bericht door Geertje »

Wij hebben onze gepotdekselde schuren tot nu toe altijd zwart gemaakt met Ecoleum. Voor het eerst gebruikt in 2011 en die schuur is nog prima, nooit overgeschilderd (al wonen we er nu niet meer). Het huis wat we nu gaan bouwen willen we met Xyhlo biofinish planken bekleden. Als we tegen die tijd nog geld hebben tenminste...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opknap oude stal

Bericht door ritsaert snijder »

Verven (beits, ecoleum, kookverf) gaat je vaak niet redden. Ik probeer het zo te bouwen dat het hout wat kan inregenen wordt afgedekt. Met dakoverstek, een strookje lood, een strookje duurzaam hard hout, enzovoorts.

Ernest, wat is er tegen het gebruik van tweedehands tropisch hardhout? Als dat hout al 30 jaar is gebruikt voor bijvoorbeeld een vlonder en ik kan er de goede stukken uit zagen? Anders gaat het de prullenbak in..
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opknap oude stal

Bericht door Ernest Dubois »

Ik snap de redenering van blijven gebruik maken van tropische hout maar ik ga vanuit dat het als constructie materiaal nooit had moeten geïmporteerde werden om te beginnen en het gebruik daarvan is zoiets als het doorzetten van de erfzonde. Een beetje moralistische, ik geef het toe maar simpel gezegd het past niet in de omgeving het vraagt vak een heel andere benadering dan niet tropische hout, denk bijvoorbeeld aan voorboren, schuren in plaats van schaven, het is soms vrij onstabiel of veel te zwaar en in het geval van de windmolen hier in de buurt die in de jaren 80 of 70 of zo was gerestaureerde met tropische hout gewoon lelijk alhoewel sterk en duurzaam. Misschien op zichzelf is het te verdedigen maar in mijn opzicht doet het gebruik ervan geweld op de de samenhang van omstandigheden en dus dient zich te vermijden.
Werken, das leuk.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Opknap oude stal

Bericht door Bossie »

Als je goedkoop een metselaar kunt vinden en geschikte stenen (veldbrand of vergelijkbaar met wat in die andere gevel zit) is het dan niet een optie om de overige gevels ook te metselen? Hoeft niet in één keer. Minder onderhoud dan hout, je kunt ook oude stenen hergebruiken. Minder brandgevaar. Mogelijk goedkoper? (als je terugkerend beitsen/verven e.d. mee telt).
Bij het bouwen van onze eigen stal heb ik ook gekeken naar eerste meter metselen en daarna houtskelet+rabat. Metselen was voor ons goedkoper maar dat was wel met betonblokken en niet met mooie bakstenen. Iedere keer als ik weer iets van hout wil maken schrik ik weer van de prijs die je voor hout moet betalen.
Gekke is, als je iets van hout afbreekt en afvoert naar stort, betaal je dezelfde prijs nog eens.

Iets meer overstek creëren kan wellicht ook helpen om in de toekomst minder werk te hebben aan verwerk/voegwerk e.d.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opknap oude stal

Bericht door ritsaert snijder »

Ernest schreef:
Misschien op zichzelf is het te verdedigen maar in mijn opzicht doet het gebruik ervan geweld op de de samenhang van omstandigheden en dus dient zich te vermijden.
Snap ik helemaal. Maar als kleine kanttekening; je komt wel de vreemdste houtsoorten tegen bij restauratiewerkzaamheden bij een boerderij, dat hout zit er dan ook al heel lang.

Het hout waar ze vroeger kozijnen van maakten (bijvoorbeeld Pitch Pine) was kwalitatief heel goed. Dat kwam niet alleen door de houtsoort maar ook door de opzet ban de bossen, het inwateren en het drogen. Men nam er de tijd voor. Als je dan vervolgens kijkt naar inlands hout, dan is dat wat mij betreft niet perse goed hout (en niet inlands hout slecht).

Maar het restaureren met kwalitatief goed en bijpassend hout blijft iets heel moois!
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opknap oude stal

Bericht door Ernest Dubois »

ritsaert snijder schreef: 13 jun 2019, 20:15 Snap ik helemaal. Maar als kleine kanttekening; je komt wel de vreemdste houtsoorten tegen bij restauratiewerkzaamheden bij een boerderij, dat hout zit er dan ook al heel lang.
Maar tropische houtsoorten?
Bedoel je met "inwateren" wateren?
Heel veel niet inlands hout is gebruikt in de bouw simpelweg omdat alternatieven ontbrak maar niet inlands hout is niet het zelfde als tropische hout denk aan dak sparren uit het ver Norden, harmonieus, mooi, passende, doeltreffend, zo jammer dat het niet meer bestaat.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opknap oude stal

Bericht door ritsaert snijder »

Ernest, Ja wateren. Ik zal eens verder onderzoeken hoe het zit met die tropische soorten. Ik zal kijken waar dat dan vandaan komt.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie