Voorzetwand dampdichte gevel

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
armos
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2019, 14:33

Voorzetwand dampdichte gevel

Bericht door armos »

ik ben van plan voorzetwanden te plaatsen voor onze spouwmuur. omdat onze gevel geschilderd is en deze laag naar alle waarschijnlijkheid dampdicht is willen we de buitengevels gaan isoleren door binnen voorzetwanden te plaatsen met 90mm isovlas.

ik heb hierover nog een aantal vragen:
1) ik zie geen stootvoegroosters in het buitenblad is het verstandig om de spouw te ventileren d.m.v. bijenbekjes?
2) zo ja, hoeveel bijenbekjes zou ik moeten plaatsen en op welke plekken?
3) heb ik de opbouw van de muur zo goed of moeten er toch ook nog dampremmende of dampdichte folies geplaatst worden aan de warme zijde en een dampopen folie tegen de koude zijde van het binnenblad?
4) kan ik het regelwerk meteen tegen het binnenblad aanschroeven of moet ik hier nog een luchtspouw (1a2cm) tussen laten?
5) hoe kan ik het beste koudebruggen voorkomen bij de binnenmuren die tegen het buitenblad aan zijn gemetseld en de betonnen verdiepingsvloer? (tegen en op het binnenblad van de gevel.)

in de bijlage mijn plan voor nu hoe ik het wil gaan doen.
Bijlagen
voorzetwand opbouw plan
voorzetwand opbouw plan
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Voorzetwand dampdichte gevel

Bericht door JantjeV8 »

Even afpellen:

Door binnen te isoleren gaan er temperaturen veranderen in en rond de spouw. De buitenmuur blijft kouder, de spouw blijft kouder. Of er bijenbekjes voor het behoudt van de verflaag nodig zijn, weet ik niet.

Wat je in elk geval niet wilt, is dat er vocht zich ophoopt ergens in dat pakket als gevolg van inwendige condensatie. Dus binnenlucht die ergens afkoelt, condenseert en niet meer terug de woning in verdampt. Om dat tegen te gaan moet je zo dicht mogelijk op de binnenkant een dampscherm aanbrengen. Dus juist onder de gipsplaat. Denk er wel om, dat scherm moet naadloos dicht zijn, ook rondom op de aansluiting goed dicht maken. Een schroef die je mis boort, laat die zitten en boor er een nieuwe vlak bij.
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: Voorzetwand dampdichte gevel

Bericht door Klusbedrijf2rh »

je kan ook klimaatfolie toepassen aan de warme zijde, die werkt andersom en laat vocht door naar binnen zodra de balans zo is dat het binnenshuis een lager vochtgehalte heeft. Isovlas heeft als voordeel dat het vocht kan bufferen, maar moet het wel kwijt kunnen. In je opbouw met een afdekkende laag buiten zie ik niet genoeg afvoercapaciteit en heb je groot risico op koudebrug en teveel vocht opslag.
Koudebruggen kun je voorkomen door isolatie volledig door te laten lopen en aansluiten.
Plaats reactie