muren van binnen isoleren

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
byvanck
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2019, 22:04

muren van binnen isoleren

Bericht door byvanck »

Hulpvraag:
Huis 2 onder een kap bouwjaar 1969
wil muur met buren (woonkamer) met xps-platen (5cm) isoleren tegen geluid en de koude afstraling (6 x 2.40 m.)
dit is een schoonmetselmuur muur is wel volledig droog
vloer hout panga parket geisoleerd van onder isoverdekens _8 cm- tussen balken gehangen
Moet hier nog een laag isolatiedeken bij onder
andere kant buitenmuur(metselwerk spouw niet geisoleerd) met groot raam aan buitenkant over de gehele lengte
carport muur volledig droog wil deze muur idem isoleren.
alle glas dubbelglas
Geeft dit besparing op gasverbruik Heb idee dat beide muren kou "uitstralen"
Probeer op den duur energie neutraal te worden stroom wordt gedekt door zonnepanelen
Zijn mijn ideeën reëel of maak ik denkfout.

graag meedenkende adviezen ben GEEN bouwkundige
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: muren van binnen isoleren

Bericht door Wouter Gillis »

Als de muur met de buren echt koud aanvoelt, heeft die vermoedelijk een geventileerde spouw. Persoonlijk zou ik eerst die opvullen met inblaasisolatie met de meeste massa (bijvoorbeeld steenwolvlokken) om ook tegelijk wat geluidsdemping te realiseren. XPS aan de binnezijde gaat niets/amper helpen tegen het geluid

Onder het parket, niet aarzelen om maximaal te isoleren. Eronder is de kelder neem ik aan?

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: muren van binnen isoleren

Bericht door JantjeV8 »

XPS tegen geluid kan zelfs averechts (of is het averegts?) werken. Het is een hard en geen buigslap materiaal. Doordat het hard is kan het trillingen (geluid) overnemen en doorgeven. Contactgeluid sowieso, maar ook luchtcontactgeluid ook.
Om geluid goed aan te pakken is een laag steenwol een goede optie voor demping van zowel luchtcontact als contactgeluid. De zware octaven moeten met masse geisoleerd worden, dus de laag steenwol afwerken met een dikke zware gipsvezelplaat o.i.d. draagt aan alle vormen van comfort positief bij. Kostentechnisch zal steenwol niet veel verschillen met xps.

Als er een spouw is, dan is Wouter z'n optie ook te overwegen.
Het rare is dat de spouw tussen u en de buurman eigenlijk 'binnengebied' is. Dat wordt geacht ongeveer dezelfde temperatuur te bevatten als de verblijfsgebieden. Als die muur beduidend kouder is, is waarschijnlijk de spouw aan de in- en uitgangen niet afgedicht. Waarschijnlijk te controleren door een paar dakpannen te verschuiven.

Je vloerisolatie is niets te veel. 8cm glaswol is een Rd van 2,2 of zoiets, maar de balklaag ligt daar nog dwars doorheen waardoor je Rc amper 1,5 zal bedragen. Dus een doorgaande isolatielaag onder de balklaag door sorteert meer resultaat.

Kierdichtingen rondom raamkozijnen goed bekeken? Tocht het bij de muurplaat? Daar waar het schuindak begint, vaak binnen met kastdeuren afgewerkt.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: muren van binnen isoleren

Bericht door Wouter Gillis »

is waarschijnlijk de spouw aan de in- en uitgangen niet afgedicht
dat was hier inderdaad het geval. Gevolg, tocht uit de stopcontacten van de gemeenschappelijke muur want slechts een halve steen scheiding met de spouw...
Dus die spouw maar snel volgestoken en langs buiten zoveel mogelijk proberen afdichten met voegsel.

groet
Wouter
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: muren van binnen isoleren

Bericht door Angenietja »

Laatst heb ik een stuk binnenmuur (40cm massieve baksteen met aan beide kanten kalkstuc) beplakt met Multipor luchtbeton. Het werkte en voelde erg licht en prettig, een stuk plezieriger dan al dat gedoe met kunststoffen,folies en gipsplaten. Als plaksel leem uit de tuin gebruikt, lekker modderen. Afwerking kalkstuc (1 kalk, 3 gezeefd zand van de beekoever) op een glasvezelweefsel. De glasvezel was helaas met kunsstof gecoat. Volgende keer zou ik juteweefsel gebruiken, maar was nu niet voorhanden. Het resultaat is fijn en voelt warm aan. De multipor 75 mm. Het bestaat ook in 50 mm. Ik lees veel verhalen over problematische binnenisolering en ben erg benieuwd hoe deze proef bij ons uitpakt. De betreffende binnenmuur grenst aan een onverwarmde ruimte. Multipor wordt ook in de vakwerkscene in Duitsland aanbevolen. Misschien is kalkhennep nog lekkerder, ik overweeg een proef met als vezels een baaltje konijnenstooisel, dat is hennep.
Dus m.a.w. misschien goed om iets vriendelijkers te verzinnen dan kunsstofplaatwerk.

Groet, Agnes
KOVH
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2019, 11:22

Re: muren van binnen isoleren

Bericht door KOVH »

Waar heb je je multipor gehaald en tegen welke prijzen?
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: muren van binnen isoleren

Bericht door Angenietja »

Bij de plaatselijke Roemeense bouwmarkt (Dedeman). Ongeveer 17 euro/m2, dat is vast duur. Er bestaat een bijpassende mortel, maar die hadden ze hier niet. Advies was toen ytong blokkenlijm. Daar voelde ik niet voor, is mij te hard (kunststoftoeslag) en dus... laat maar zitten, ik neem wel leem uit de tuin. Dat was gratis. Ik heb ook geen schroeven (met van die schoteltjes) gebruikt.
Multipor is zeer breekbaar. Bij de bouwmarkt was het flink zoeken naar onbeschadigde exemplaren. Super verwerkbaar met de handzaag en heel makkelijk elektra in te verwerken.
Plaats reactie