Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door benthuis »

Goed om de ervaringen te horen!
Zelf wat bijenkasten in de lijnolie verf gezet. Moet zeggen dat het prima werkte.
Over houdbaarheid-kwaliteit kan ik nog niks zeggen.... De bijen misschien wel..!?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Geertje »

Goed dat te horen Alef! Het is inderdaad 10 jaar geleden. Heb toen ettelijke weken moeten wachten tot het stofdroog was (toen zat het natuurlijk vol stof) en vervolgens werd de witte verf hartstikke geel. Ik was het al helemaal zat en heb het na 3 maanden, toen het eindelijk droog genoeg was, overgeschilderd...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door jwardenier »

Ben ik heb 25 jaar terug simplex kasten gemaakt van beton plex ,gelakt met lijnolie ,ze beginnen nu slechter te worden ,met hier en daar wat lapwerk denk ik ze nog wel 10 jaar te kunnen gebruiken .
Heb wel het idee dat de bijen de olie weg geknaagd hebben bij de randen ,ze houden van schoon hout ,heb inmiddels wat stro korven gemaakt ,deze behandelden ze vroegen met leem en koestront ,in Staphorst zag ik ze in het groen .
De warre kasten heb ik aan de buitenzijde geschilderd ,had liever zelf een sopje gemaakt ,het ontbrak me aan de tijd .
Heb niet het idee dat de bijen een voorkeur hebben ,wel voor de kleur ,geel zijn ze dol op .
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Keon »

Rob van Rotterdam schreef: 15 jul 2018, 09:19 Bijgaand een link naar een brochure met schilderaanwijzingen (in het Nederlands) van een Zweeds bedrijf dat deze verf vervaardigt:
http://groeneblog.nl/wp-content/uploads ... ure-GB.pdf
Opletten met die brochure van Allbäck!

Allbäck adviseert om de grondlaag uit te voeren in rauwe lijnolie en voor buitentoepassingen leidt dit tot schimmelvorming omdat nogal wat houtschimmels rauwe plantaardige olie (triglyceriden) kunnen omzetten tot voedsel (via hun enzym Lipase).
Dit werd aangetoond door recent (2018-2019) onderzoek aan de TU Eindhoven.

Als je lijnolie wenst te gebruiken dan ge-pre-polymeriseerde lijnolie gebruiken (gekookt, lucht-geblazen, ingedikt in de zon,...). Hoe sneller de olie volledig gepolymeriseerd is, hoe lager de kans om schimmelvorming. Rauwe olie droogt soms pas na meerdere weken... dat is te lang, schimmels krijgen dat teveel kans om ermee aan de slag te gaan.

De grondlaag zetten met warme/hete olie helpt ook omdat het zo de meeste schimmelsporen doodt maar dan zou je zeker moeten zijn dat de olie 65°C is en blijft als die op het hout wordt uitgesmeerd. Het advies van Allbäck is op dat vlak ook net niet goed.
Schilderen met hete olie is ook erg risicovol (verbrandingsgevaar). Bij gebruik van de gepaste olie is het ook niet nodig.

Wie houdt van wat experimenteren, kan aan de slag met een mengsel van gom terpentijn en cocosolie/vet als grondlaag voor vers hout. Cocosvet is ook een plantaardig vet maar is van nature schimmelwerend (tot op zekere hoogte). Cocosvet is ook goed waterafstotend en dit blijft zo want cocosvet is een niet drogende olie.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Ernest Dubois »

Dus
Keon schreef: 26 jan 2020, 22:04 een niet drogende olie
als grondlaag? Krijg je dan een sort drijvende verflaag maar een die hard voelt en niet plakt, behalve dat waterafstotende want die valt weg omdat een grondlaag komt niet in contact met water. Interessant.
Werken, das leuk.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Keon »

Ik heb bij wijze van experiment het hout (multiplex plaat) eerst ingewreven met een laag kokosolie en er daarna met gom terpentijn verdunde lijnolie overheen gezet. Je krijgt dan een glossy finish wat aangeeft dat de lijnolie niet erg diep indringt. Zolang er een verbinding is met de bovenste houtvezels is het goed (tegen het afbladeren van de laag lijnolie).

Ik heb onlangs een studie gelezen over traditioneel gestookte houtteer... tijdens het stoken wordt de teer in verschillende vaten opgevangen en per vat krijg je dan een teer met een andere viscositeit. Smeer je dat op uw hout dan bepaalt de viscositeit de mate waarin de teer het hout indringt.
Uit de studie bleek dat de teersoort die het hout het diepst penetreerde net de slechtste bescherming gaf! Dunnere teer slijt immers sneller af waardoor de houtvezels sneller bloot komen te liggen.

Dit sterkt mij in mijn overtuiging dat indringende oliën geen must zijn maar dat alles staat of valt bij de toplaag van uw olieverf.

Trouwens, wie zegt dat de diep indringende hardende oliën nog voldoende zuurstof krijgen opdat ze kunnen uitharden (polymeriseren)? Lijnolie zet uit tijdens het harden en zal zo niet alleen het indringen van water bemoeilijken (pluspunt) maar ook het indringen van zuurstof. En gistschimmels zoals blauwschimmel kunnen zeer diep het hout indringen... als die dan daar nog niet uitgeharde lijnolie tegenkomen, is het la grande bouffe! :mrgreen:
nbgiesen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2021, 20:25

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door nbgiesen »

interessant topic, vooral nu ik tegen het volgende aanloop:

oude grenen balken in huis flink opgeschuurd, rauwe lijnolie tot 60 graden verhit en aangebracht. dit was in juli. Nu last van schimmel (vermoedelijk blauwschimmel? wit/blauwe waas). wat zou jullie eerste remedie zijn? soda? de ruimte flink verwarmen en vochtgehalte omlaag brengen?
ik denk dat mijn fout geweest is om de olie te dik te smeren waardoor er te veel olie op het hout is blijven liggen. Heb pas later geleerd overtollige olie af te nemen met een doek binnen een half uur na opbrengen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Krelis »

https://webshop.leegwater.nl/houtbescherming

embalit :mrgreen:

en anders gebruikt ouder hout hergebruiken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Pietje »

nbgiesen schreef: 12 nov 2021, 20:36rauwe lijnolie tot 60 graden verhit
60 graden is natuurlijk niet genoeg om de olie te koken. Zelfs 100 graden niet. Om van rauwe lijnolie gekookte lijnolie te maken, moet je naar de 200 graden en zuurstof weghouden. Een proces dat je niet zomaar op een gasfornuis tot een goed einde kan brengen.
Los van het afvegen van overtollige olie; olie op/in hout maakt het gevoelig voor schimmel. Beter gezegd; de schimmel gaat in de olie zitten, ook al zit die olie in het hout. Met Sint Marc kan je de overtollige olie oplossen en de schimmel gaat dan mee. Daarna opnieuw met olie insmeren en opvegen. Maar nu zou ik toch echte gekookte olie nemen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Karinblom
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2023, 21:35

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door Karinblom »

Goeden dag,
Afgelopen zomer vol enthousiasme begonnen met het verven van de schuur. Het resultaat was prachtig en ik heb wonderbaarlijk veel kunnen doen met 1 liter lijn olieverf.
Maar… we zijn een half jaar verder en nu zie ik dit. De schuur heeft een laagje vuil waarvan je denkt dat veeg ik zo weg maar het vuil is er helemaal ingetrokken. Nadat ik geverfd heb heeft het niet geregend.
Even voor de duidelijkheid:
De schuur staat met deze kant op het zuiden
De verf een klein beetje verdund met lijn olie extra ( voor wat extra glans)
Het merk is Allbäck

Iemand deze ervaring ook? Of misschien een oplossing?
Alvast bedankt,
Karin
Bijlagen
412373BC-59D7-4779-82D6-80411E21AF10.jpeg
FD243BF0-DB2E-4F21-A1E2-261D47F2EB8D.jpeg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door LeaD »

De tweede foto, is dat aan de binnenzijde ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Waar was dat hout van die schuur voorheen mee behandeld?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door dormos »

De tweede foto, is dat aan de binnenzijde ?
Ziet er uit als buiten, onder een overstek
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door wim1953 »

Hallo Karin

Ik heb afgelopen jaar ook Allback lijnolie gekocht voor het plafond in de badkamer. Was er niet kapot van. De verf dekte slecht en droogde heel langzaam. Voor mijn douglasdelen van de schuur heb ik lijnolie van Moosefarg gebruikt en dat was een topproduct. Bij jou lijkt het wel alsof er vocht van binnenuit naar buiten is getrokken. Onder je overstek lijkt op schimmel. Ik zou foto's opsturen naar de leverancier en die een advies laten afgeven.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door JantjeV8 »

Hier noemen ze dat "het weer zit er in", schimmel dus.
Plaats reactie