stampleem voor vloer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

dank voor jullie reacties, ik heb er veel aan !

ondertussen 20L lijnolie besteld, k ga het toch moeten vernevelen ipv wrijven, want anders komt de toplaag te veel los.

heb ook een ander product leren kennen, gemaakt om op beton of cement te zetten om net die verzanding tegen te gaan.
https://horsemencare.eu/producten/
k zal eens een staal aanvragen om te testen.

- bouwdroger heeft niet zo heel lang gedraaid - geen enkele barst gekomen in de vloer
- ventilatie met verse (koude) lucht staat constant aan

& EUREKA : zie verder in deze link http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=45
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Geertje »

Dag Maarten, hoe is het intussen met je vloer?
Ons huis is nu wind- en waterdicht, langzamerhand beginnen we over binnenwanden en vloeren na te denken. Echtgenoot is nogal gekant tegen lemen vloer (te kwetsbaar), maar ik begin er steeds meer in te zien. Maar dan zal ik wel met ervaringen uit de eerste hand moeten aankomen, wil ik hem overtuigen.

Op de betonlaag die we nu hebben zou volgens plan nog 17 cm schuimbeton komen (zou eerst 30 cm zijn, maar dat is door wat eerdere foutjes ingekrompen - er ligt wel al 50 cm schuimbeton onder) en dan nog een cementdekvloer van 5 cm. Voor de afwerkvloer (tegels/hout) is 2 cm gerekend.
Nu zou ik ófwel die bovenste 7 cm (cementdekvloer en tegels) in de woonkamer en slaapkamer willen vervangen door leem. Daarin komen dan dus ook de vloerverwarmingsbuizen te liggen. Ofwel, als dat niet kan, alleen de bovenste cm een leemvloer. Maar die wordt dan wel erg dun.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

dag Geertje,

mijn vloer ligt er nu een tijdje, voor 95 % tevreden :oops:

hier het verhaal over wat misging :

toen de vloer helemaal klaar was, moest er nog witleem gezet worden op wanden en plafond;
alles mooi afgedekt met loopkarton, zag er goed uit.
de lemers hebben met een grote rolstelling gewerkt, op 4 wielen.
overal ging dat goed, behalve op enkele plaatsen waar de samenstelling van de specie toch ietsje anders is geworden dan de rest.
geen idee hoe dat kwam, want we hebben altijd precies dezelfde mengeling gebruikt.

karton ging weg en daar stonden sporen en putten in de vloer ... dat was balen ! :x
+-5 % van de oppervlakte verspreid.

ik heb die plaatsen uitgesneden, de laag lijnolie was +- 5 mm dik,
maar daaronder was er plaatselijk droog, los zand; geen binding dus tussen leem en zand, geen uitharding !

gelukkig stond er nog reserve mengeling.
eerst voorzichtig de plekken uitgesneden (5%) tot waar alles hard was.
de mengeling heb ik in die gaten gesmeerd, terug even laten uitharden en opnieuw lijnolie over gestreken.
die plekken zijn nu been en been hard geworden !

maar : je ziet die plekken dus wel (er is kleur en textuur verschil + de rand van de uitsnijding is zichtbaar)

nog geen beslissing genomen wat we er mee gaan doen, voorlopig blijft het zo als het nu ligt.
maar de misses vindt de kleur te donker...en is nu blij dat ik niet heel de leefruimte ook in leem gedaan heb.

verdict
zou ik het opnieuw doen ? absoluut ja ! :mrgreen:
zou ik het opnieuw mogen doen ? absoluut nee ! :oops:


in het handboek is sprake van een minimale dikte van 1/2" ofwel 1,25 cm tot max 3" of 7cm
je vloer vervangen door VVW + leem is mogelijk en al eens gedaan.
als je klassiek werkt met cementvloer en slechts 1 cm overhebt voor de afwerking, zou ik adviseren om een kalkvloer te gebruiken, die kan die dunne dikte wel aan.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Geertje »

Dankjewel Maarten!
Stof tot nadenken weer. Wat is nu wijsheid, eerst de vloer en dan de muren (dat adviseerde een ervaren ecobouwer op Facebook en heb jij dus ook gedaan) of eerst de muren en dan de vloer...
Het boek heb ik intussen besteld. Eerst maar een paar proefjes gaan maken met de leem die we hebben, ook om te zien hoe de kleur dan wordt. Dat het vrij donker wordt vind ik op zich niet zo erg, de woonkamer is heel licht en in de slaapkamer slapen we.
Ik zou het super vinden als je een paar foto's kunt posten, niet alleen van de plekken die je hebt bijgewerkt maar ook van het geheel, hoe vlak het is geworden etc.
Hoe vind je de textuur geworden en houdt het zich een beetje goed met schoonmaken?
hartelijke groet, Geertje
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Jerre »

Bc materials in Brussel is een bedrijfje dat oa ook stampleem verkoopt. Alles gemaakt van materiaal uit Brusselse bouwputten.
In hun stampleem zit ook vrij groot granulaat.
Voor mensen die niet zelf aan het koken willen kan dat een nuttige tip zijn voor de aanschaf van een kant en klare mengeling.

Groet Jeroen
Plaats reactie