pex-al-pex

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

pex-al-pex

Bericht door deleted »

Heb hier nog ongebruikte pex-al-pex buizen liggen.
Die waren bedoeld voor het verwarmingscircuit.
Maar nu moet ik een stukje waterleiding SWW (drinkwater) bijleggen. Zijn deze buizen daar ook voor geschikt?

Dacht ooit gehoord te hebben van niet, maar vind er niets van terug.

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: pex-al-pex

Bericht door Sandman79 »

Loodgieter heeft toch pex buizene gebruikt bij ons voor de drinkwaterleidingen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: pex-al-pex

Bericht door Jan. »

Oude pex buizen zijn niet diffusiedicht, nieuwere wel.


Jaja wat is oud en wat is nieuw?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: pex-al-pex

Bericht door Tim »

Gandalf,

Ik zou altijd koper gebruiken, zeker binnenshuis. In kunststof buis zit altijd aangroei.

Je kan hem altijd gebruiken om de tuin te besproeien.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: pex-al-pex

Bericht door deleted »

OK.
Dan blijven ze nog even in de voorraad.

G
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: pex-al-pex

Bericht door tiho »

Oude pex buizen zijn niet diffussiedicht? Er zit aluminium in, als er iets diffussiedicht is dan is dat wel metaal en in dit geval aluminium. Dan is dit zeker nieuw.

En volgens mij zeer bruikbaar. Tim waarom aangroei? Waar vandaan en wat is dat dan?

Staat er geen keurmerk op Gandalf, KIWA bv er staat vast iets op geschreven.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: pex-al-pex

Bericht door Jan. »

Er is pex en er is pex.

Pex met een coating van EVOH oftewel Ethyleen-Vinyl Alcohol is geschikt voor levensmiddelen dus ook voor watereidingen, want deze stof EVOH maakt het kunststof omhulsel diffusiedicht. Voor hoe lang?
Daar verschillen de meningen over.

Precies weet ik het niet maar ik dacht tot zo'n 15 jaar terug was er een pex soort in de handel die volgens de toenmalige kennis best geschikt zou zijn voor vloerverwarming, maar later bleek dat de ketel brander er door kapot ging omdat deze buis zuurstofmoleculen vanuit de omgeving oploste en doorgaf aan het water, bijkomend verschijnsel was dus de kapotte brander.

Later werd de pex met een laag EVOH verkocht onder meerdere merknamen en werd er aan het woord pex een letter toegevoegd.

Nog weer later werd er aan de vernieuwde pex buis een aluminium mantel toegevoegd. Duurzamer, vormvaster en beter terug te vinden in wand en vloer. En definitief diffusiedicht, volgens de hedendaagse kennis.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: pex-al-pex

Bericht door Tim »

Tiho,

Die leidingen worden vaak door de vloer gelegd, door deuren, over/onder elkaar, etc. Zelf de meest grote installateurs doen dit vaak fout.

De verwarming, zelf vloerverwarming mijden ze niet. Dat vinden bacteriën lekker, oa legionella. Je krijgt dus, vooral op warmte plekken, een dunne film met beestjes. Dit is normaal. Dit is ook de reden dat het koud moet liggen en men vroeger bakken chloor erin gooide. Minimaliseren. In het buitenland nog steeds op veel plekken chloor erin. Krijg je luie zaadjes van, maar dat terzijde.

Koper is toxisch voor de meeste organismen, daarom groeit het daar minder.

Tim
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: pex-al-pex

Bericht door tiho »

Bij verkeerd installeren dus. Er zijn niet voor niets minimale afstanden voor warm, koud en cv leidingen. Dat gaat met koper ook fout anders. Koper is giftig ja, maar geeft geen stoffen af aan het water toch? Dat hoop ik niet tenminste.

Tegenwoordig wordt er juist steeds meer kunststof gebruikt. Mijn dienstleiding is zelfs van tyleen. Als sinds 1968.

Zullen kunststof leidingen het asbest van 2030 worden :lol:

@Jan, het aluminium is een inlage geen mantel.


Kleine toevoeging, dit vindt ik op het net:
Vandaag de dag worden er bij veel nieuwbouwprojecten kunststof waterleidingen aangelegd, dit is kostentechnisch erg interessant. Echter in een kunststof waterleiding heeft u eerder last van biofilm vorming. In de biofilm nestelt de legionellabacterie zich en hier kan de bacterie zich makkelijk voortplanten.
Alleen als ik dan weer bij bv Uponor en Henco op de site lees hebben zij beiden het certificaat waar onder andere de controle van bacteriengroei wordt gecontroleerd.

Het lijkt mij dat als je een KIWA goedgekeurde slang hebt, dat je deze gewoon kan gebruiken. En als er geen KIWA op staat mag het ook geeneens.
Plaats reactie