Natuurlijke ventilatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Natuurlijke ventilatie

Bericht door deleted »

In mijn keuken en badkamer ga ik een afvoer voor natuurlijke ventilatie installeren.

Diameter voor de keuken 15 cm, voor de badkamer idem.
Keuken en badkamer liggen vlak naast elkaar.
Afvoerbuis komt idealiter tot boven de nok (zoals een schoorsteen).

Nu vroeg ik me af of het veel verschil uitmaakt of ik met 2 buizen van 15cm naar boven ga, of dat ik beter de 2 op een één verticale buis van 20cm aankoppel.
Wat werk en kosten betreft is één 20cm-buis natuurlijk interessanter, maar heeft het ook nadelen om met 1 afvoer voor 2 ruimtes te werken ? (het betreft dus 100% op natuurlijke trek, eventueel regelbare roosters maar zeker geen ventilatoren)

G
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door rinchen »

Houd er rekening mee dat op deze manier de natuurlijke trek in de omgekeerde richting plaatsvind zodra het buiten warmer is dan binnen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Houd er rekening mee dat op deze manier de natuurlijke trek in de omgekeerde richting plaatsvind zodra het buiten warmer is dan binnen.
Tenzij je er een "zonne schoorsteen" van maakt. Dat is een zwarte kunststof of metalen buis in een andere, heldere kunststof buis die op het dak staat als verlenging van de luchtkoker. Als de bovenkant van de buitenste buis afgesloten is rondom de binnenste buis, wordt die zwarte buis heet door de zon die er op schijnt. Dan wordt de kolom lucht in die buis heet en begint te stijgen.
De 12 Ambachten had zo'n ding ooit in de rubriek "Beter 1x zien dan 100x horen" maar ik kan het niet meer vinden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door Tim »

Ha,

Zo werken alle buiten plees "Down under" ook.

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door pelletpower »

Gandalf, je loopt het risico dat bij bepaalde/drukverschillen je luchtjes van de keuken in de badkamer terecht kunnen komen. 200mm zou als je het precies wil doen 212 mm moeten zijn, maar dat zal het probleem niet zijn. Afgezien van luchtjes-gevaar niks mis mee. Zonneschoorsteen is wel een goed idee.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door le_pilaf »

de vraag die bij mij opkomt is hoe ga je de warmte terug winnen die via deze weg verdwijnt uit je huis.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
een linkje naar de zonneschoorsteen van DWA zoals al genoemd (maar die je vast wel al hebt gevonden)
http://www.dwa.nl/uploads/File/artikele ... 202010.pdf duurt wel even!

en een andere;
http://www.dwa.nl/uploads/File/artikele ... aring-.pdf

en wat dacht je van de DWA tegenovergestelde gevel variant;
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 0&start=15

Sowieso is het natuurlijk ook interessant om er een warmtewisselaar van te maken en er koude lucht mee op te warmen...maar dat is dan ook weer lastig te realiseren.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door deleted »

Ritsaert,

De zonneschoorsteen is een eventueel achteraf nog altijd een mogelijkheid ... heb er dit jaar geen tijd voor.

De gevelvariant van de DTA: ik heb me al het hoofd gebroken hoe je de buitenste buis moet reinigen ... geen optie vrees ik.
Er zijn natuurlijk ook daar weer varianten op te bedenken die dit probleem ondervangen, maar die zijn doorgaans ook weer ingewikkelder en duurder. Hier is een voorbeeld met aparte buizen op natuurlijke ventilatie: http://www.zedfactory.com/loadreduction.pdf


Ik houd het voorlopig bij een simpel afvoersysteem. Bovendien probeer ik in mijn toekomstig verwarmingssysteem met een zo hoog mogelijk aandeel stralingswarmte te werken en zo weinig mogelijk convectiewarmte.
Met lagere luchttemperaturen is er ook helemaal niet meer zoveel te winnen met die balanssystemen.
Ik bekijk het nu zo: "Degene die veel rendement haalt uit een balansventilatiesysteem heeft of een huis zonder massa, of een verkeerd verwarmingssysteem, of beide" :mrgreen:


G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door pelletpower »

Gandalf, dat laatste ben ik niet met je eens. Lage T of zeer lage T verwarming is na isolatie de meest logische stap. Als kroon op het werk om de laatste energie te besparen is daar wtw. Ik ben geen voorstander van wtw, maar dat zijn de energetische feiten.
Bij een zonneschoorsteen en elke schoorsteen is het belangrijk dat je trek houdt. Hier een ww plaatsen zal het systeem negatief beinvloeden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
ik ben het met pelletpower eens, uiteindelijk raak je de energie kwijt als je een deur of een luchtafvoer openzet...

Ik vind die gevelvariant van DWA ook lastig. Ik ga voor een warmtewisselaar met een ventilator (wil geen gevelopeningen in het dak) en een puits Canadienne.

Het is lastige materie. Ik ben blij dat ik nog niet zo ver ben!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door deleted »

Het huis waarin wij wonen komt ook niet in de buurt van een passiefhuis.
Het is ook helemaal geen perfect luchtdicht huis.

Ook wil ik geen extra regelingen en toestanden met ventilatoren en filters.
Hoge temperaturen die met mondjesmaat worden afgegeven kunnen ook voordelen hebben: denk aan een massakachel of de oude systemen van natuurlijke circulatie. Lage temperaturen hebben bijna altijd warmtewisselaars en (elektrische) pompenergie nodig.

Bovendien wil ik nog wel eens terugverdientijden zien uitgaande van eeen getemperd huis met luchttemperaturen tussen 12 en 16 graden.
En niet te vergeten: reken ook eens de energie die het kost om het geld bij elkaar te brengen dat je er voor nodig hebt. Ik houd namelijk niet van virtuele besparingen/berekeningen in de toekomst die echter iedereen in het heden in de ratrace houden.


Deze afvoer in keuken en badkamer is dan ook voornamelijk bedoeld om bij piekmomenten helemaal open te kunnen zetten. Vooral met als doel vochtafvoer (damp). Ik vermoed dat ze voor de rest zelden helemaal open zullen staan. Wij verluchten normaal met het periodiek kortstondig openzetten van ramen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Natuurlijke ventilatie

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Eigenlijk helemaal met je eens! Ventilatie is een van die punten waarbij je heel goed moet nadenken. Maar ik ga wel de andere kant op. Ik ga uit van;
* warmtewisselaar op de in en uitgaande lucht met een manuele bypass voor de zomer
* puits Canadienne met een goede vochtafvoer
* geen potdicht huis, ramen kunnen open
* ventilatie op basis van twee ventilatoren
* simpel aan en uit te zetten

Uitgangspunt, bij mij is dat ik de vochtigheid perse laag wil houden.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie