Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door tobsie »

Ik heb een woning uit 1985 waar houten verdiepingsvloeren in zitten (is een landhuis met rietenkap). 1 kamer zit boven de woonkamer en je hoort het in de woonkamer nogal als er op de verdiepingsvloer iemand loopt. Het ziet er nu als volgt uit:
- in de woonkamer is het plafond afgewerkt met eiken planken
- deze eiken planken zijn vastgemaakt aan de balken waar de verdiepingsvloer op rust
- tussen deze balken ligt glaswol (kan ik zien door een gat in de vuren planken die in de volgende regel staan)
- op de balken zijn vuren planken (zou ook ander hout kunnen zijn) gespijkerd op die fungeert als de verdiepingsvloer
- op deze vuren planken liggen kranten
- op de kranten zijn dunne multiplex (zou ook ander hout kunnen zijn) platen gespijkerd
- op deze platen ligt een soort van dik zeil (linoleum oid)

Ik wil graag het zeil vervangen door een andere vloer, bv tapijt oid. Heeft iemand een idee hoe ik de vloer qua geluid beter kan isoleren? Daarnaast ben ik benieuwd of de huidige opbouw goed is, want volgens mij zit er nergens een dampscherm tussen?
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door ruspek »

Zorg ervoor dat de nieuwe vloer zwevend wordt gelegd. Nergens spijkeren of schroeven. Juist contactgeluid voorkomen.
Bijv bij een houten vloer eerst een ondervloer leggen van bijv zacht houtvezel plaat oid
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me inderdaad vooral contactgeluid, met 'zwevende' vloer op de verdieping te voorkomen.

Een dampscherm doet niets voor geluid en is alleen nodig wanneer sprake is van thermische isolatie tussen twee ruimten met behoorlijk verschillende temperaturen. Zo'n dampscherm voorkomt dat waterdamp vanuit de warme ruimte kan condenseren in/op de koude kant.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door JantjeV8 »

Bij woningbouw moeten we EN de vloer zwevend weg leggen EN het plafond er onder zwevend er onder hangen. Althans bij een vloerscheiding tussen 2 verschillende woningen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door ritsaert snijder »

Glaswol vervangen door rockwool, dat heeft een betere geluidsdemping. Zweven en dempen.
groet!

Ritsaert
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door tobsie »

bedankt voor de tips. Ik zal eens uitzoeken hoe ik de vloer het beste zwevend kan leggen.
Bestaande isolatiemateriaal zal ik ook uitzoeken.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door Ingir »

Voor het beste resultaat zou je de vloer moeten slopen tot op de vloerbalken maar het kan ook minder rigoureus. Tenslotte gaat het om een vloer in een woning en niet om een woningscheidende vloer. Het probleem van de huidige vloer is dat het geluid nergens wordt tegengehouden, de vloer zit vol luchtlekken waardoor het geluid vrijwel rechtstreeks kan passeren.

In de woonkamer zou ik een brandwerend plafond willen hebben en daar ook een goede luchtdichting maken. Dus oude plafond er af en dan multiplexplaten tegen de onderkant balken, rondom en naden afgekit met blijvend elastische kit, en daartegen rachels op stalen veerankers, afgewerkt met 2 lagen gispkartonplaat 12,5mm en deze rondom 8mm vrijhouden van wanden en afkitten met blijvend elastische kit.

Vervolgens zou ik eerst testen wat het effect is van deze maatregelen qua geluidsoverlast en dan eventueel de bovenkant nog aanpakken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door tobsie »

Even een terugkoppeling wat ik uiteindelijk heb gedaan.
Ik heb het bestaande vinyl verwijderd van de vloeren. Op de houten planken lag nog een dunne plaat triplex (oid), waarschijnlijk voor het uitvlakken. Ik heb 1 triplex plaat weggehaald en een plank. Tussen de houten balken lag isolatie wol.
Ik heb besloten de isolatiewol te laten liggen, want vervangen zou een enorm karwij zijn. Ik heb ook besloten de triplex platen te laten liggen.
Om het toch geluidsdichter te maken heb ik het volgende gedaan:
- op de triplex platen heb ik vlasdoek gelegd (soundfelt van de firma Isovlas)
- op het vlasdoek heb ik phonestar platen (firma bavaria) van 9mm dik gelegd. Deze platen heb ik uit Duitsland gehaald. Dit zijn kartonnen platen die gevuld zijn met zand. Ik heb getwijfeld over estrichplaten, maar dan zal ik gelijk aan 20mm dikte en dan was voor mij teveel.
- Op de phonestar platen heb ik rechtstreeks een pvc clickvloer van 5mm gelegd.

Het resultaat mag er zijn. Met een geringe opbouwhoogte is het contact en lucht geluid behoorlijk afgenomen. Dus ik ben persoonlijk erg enthousiast over deze oplossing.

Achteraf had ik wellicht nog tussen de phonestar platen en de pvc vloer een dunne ondervloer kunnen leggen, maar dat heb ik bewust niet gedaan omdat het zonder ondervloer in de phonestar handleiding stond aanbevolen. Ik heb zelf het idee dat dit wellicht nog wel extra demping had kunnen geven.
mopske
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2021, 19:27

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door mopske »

Verdiepingsvloer met houten roostering en houten vloer, hoe kunnen we deze geluidsdicht maken?
We kunnen bovenaan niet veel omhoog komen , onder de vloer plaats genoeg.
Iemand die mij kan raad geven?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door rijpezweer »

Heb je gedacht aan een vloerbedekking van kurk of kurkrubber? Dat kan zowel als ondervloer als als definitieve vloer...
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door JantjeV8 »

Wat betekent 'roostering' ?? Ik ken dat begrip helemaal niet.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Houten verdiepingsvloer geluidsdicht maken

Bericht door rijpezweer »

JantjeV8 schreef: 02 mei 2021, 18:36 Wat betekent 'roostering' ?? Ik ken dat begrip helemaal niet.
Houten draagstructuur voor de verdiepingsvloer. De horizontale balken tussen de muren.
Plaats reactie