hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door sjoerd »

is een zonneboiler zoasl deze wat dan?
http://www.3solut.com/NL/SOLTAN_85NL.html

Sjoerd
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Of de collector iets is weet ik niet, persoonlijk zou ik het boilertankje gewoon binnen in huis willen hebben, dan maar een pompgroepje en een besturinkje er bij.

Qua omschrijving barst het van de spelfouten, niet erg professioneel om dat zo aan te prijzen.
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door mari »

http://www.3solut.com/NL/SOLTAN_85NL.html

We waren laatst in Portugal en daar is het heel normaal dit soort installaties op het dak te hebben.
Daar schijnt de zon ook veel meer dan hier.
Toch vond ik het warm water van de installatie ruim onvoldoende. Veel te kleine inhoud.
En mooi is het zeker niet zo'n ketel op je dak.
Maar dat is persoonlijk. Ik zou er geen willen op deze manier
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door max.enschede »

Nu weet ik wel ongeveer hoe het zit met een zonneboiler maar hoe zit het nu met zonnepanelen voor stroom.
Wat kun je beter doen als je tussen een van de twee moet kiezen?
Ik zou dan voor de zonneboiler gaan. Als je kijkt naar de alternatieven is er immers wel (echt) groene stroom, maar geen groen gas. Dus zou ik eerder gas willen besparen dan stroom.

(heb zelf zonneboiler en windunie stroom)

Max
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Brit »

max.enschede schreef:Als je kijkt naar de alternatieven is er immers wel (echt) groene stroom, maar geen groen gas. Dus zou ik eerder gas willen besparen dan stroom.
@Max,

Er is wel groen gas! Namelijk gas uit een vergistings installatie. Dit is energie die anders moet worden verwijderd (waterzuiveringsinstallatie) door er zelfs energie aan toe te voegen.
Het probleem is dat dit nooit voldoende gas oplevert voor de gehele gasbehoefde van iedereen. Maar dat zou redelijk kunnen worden opgelost door zonneboilers :P

@Sjoerd,

Ik ben geen expert op dit gebied, maar zover ik weet is de warmte energie van de zon vele malen beter te verzamelen en op te slaan dan de electrische energie. Of dat financiéel ook zo werkt, durf ik niet te zeggen :?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Jan Zonnebrand »

JantjeV8 schreef:Of de collector iets is weet ik niet, persoonlijk zou ik het boilertankje gewoon binnen in huis willen hebben, dan maar een pompgroepje en een besturinkje er bij.

Qua omschrijving barst het van de spelfouten, niet erg professioneel om dat zo aan te prijzen.
Ik ben een tijdlang niet op bezoek geweest, maar deze zonneboiler werkt volgens het zelfde principe als waar ik al 30 jaar mee werk. 25 jaar op het balkon van een flat, aanvankelijk met CV-radiatoren, die dan prompt na een paar jaar doorroesten, naderhand met aluplaat en koperen pijp en nu heb ik in de tuin weer oude aluminium CV-radiatoren en een tank er boven en buiten. Bevalt nog steeds prima, temperaturen tot bijna 70 graden. In de winter aftappen.

De vertaling? Ach Nederlands is voor veel buitenlanders moeilijk. ;)
Brit schreef:Ik ben geen expert op dit gebied, maar zover ik weet is de warmte energie van de zon vele malen beter te verzamelen en op te slaan dan de electrische energie. Of dat financiéel ook zo werkt, durf ik niet te zeggen :?
Warmte is wel op te slaan, hoe meer, hoe langer je kunt bewaren. Het Zwitserse Jenni maakt installaties voor ruimteverwarming, de warmte wordt daar een half jaar bewaard. Maar dan heb je wel een tank van minimaal 70 cm diameter. Ik had vroeger een zonneboiler met een tank van 30 liter, die was de dag er op wel redelijk warm, goed voor een "2e etappe". Nu heb ik een tankje van 10 liter, die is de volgende dag bijna alle warmte kwijt.

Groenten

Jan Zonnebrand
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Pigion »

De rentabiliteit van een zonneboiler is sterk afhankelijk van de kostprijs van het systeem (boiler + opslag) en de capaciteit van de opslag. Vandaag heb ik bouwpakket van mijn FinOven24 opgehaald bij Fetze Tigchelaar in Reduzum en natuurlijk bij het kopje koffie kwamen diverse besparingstechnieken aan de orde. Naast de houtstokerij kwamen ook zonnecollectoren en de opslag van warmte aan de orde. Ik vertelde van mijn trip naar Bremen, de haalbaarheid van zon-luchtcollectoren en de onmogelijkheid van opslag van "warme lucht".
Fetze vertelde dat in zuid-Nederland en België inovatieve opslagsystemen voor warm water zijn toegepast:
- Gegraven / overdekte poelen, voorzien van een liner van EDPM
- Opslag in de kruipruimte met op maat gemaakte zakken.

In beide gevallen wordt een goede isolatie toegepast tussen liner en de grond, c.q. de bodem / wanden van de kruipruimte.
Het lijkt mij een betaalbaar systeem en technisch goed toepasbaar.
Ik zou gemakkelijk 2 zakken van 20 M2 kunnen plaatsen met een hoogte van 0,7 M. Dat zou dan 27 M3 opslag opleveren. Als eze zakken aan het eind september met water van 70 C zijn gevuld, dan kan ik zeker 6 weken vooruit met een vloerverwarming op lage temperatuur.
Wie heeft er meer kennis van dit systeem?
Pigion
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Blijfhopen »

Hoi Pigion,
Allereerst veel plezier van de FO 24.
Ik meen dat ik heel lang (jaren) geleden in Vroege Vogels van de Vara daar iets over gehoord heb. Misschien hebben ze een archief ?
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

Vandaag in Volkskrant.

Is die accu hype reeel? Dat kon toch nooit financieel uit? Eindelijk staat het eens in de krant. 17 jaar... Als huidige regeling maar halveert
Los van hogere energiebelasting.
Jammer dat de wijze van terugsalderen die nogal verschilt per energieleverancier niet is belicht.

17265
Bijlagen
step0000.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

Ik heb sinds 8-2015 tot nu al 7300 kwh met de zonneboiler geoogst. :)
Nog steeds geen spijt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:Ik heb sinds 8-2015 tot nu al 7300 kWh met de zonneboiler geoogst. :)
Nog steeds geen spijt.
Dat is mooi... kun je ook vertellen welk deel daarvan daadwerkelijk gebruikt is voor SWW en waarschijnlijk ruimteverwarming? En waarom zou je er spijt van hebben, ik neem toch aan dat je je vooraf goed hebt laten voorlichten over de voor- en nadelen?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

In 12 maanden heb ik nu 11683 kWh warmte opgeslagen binnen de schil. Alles in sww, vaatwasser en wasmachine en verwarming van het huis opgegaan en dus bespaard.
Buitengewoon verwarmende beleving.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Ruuben, heb je ook cijfers van de maanden september tem april? :) Per maand ong?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

Ja, alles is gelogd. Maar ik heb die data niet bij de hand. Ik kom er op terug
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

Pigion schreef:Net terug van de bezichtiging en uitleg van een lucht-zonnecollctor (20 M2) voor TennisVerein Roth Weisz nabij het Werder Bremen Stadion.
Zoals ik al had vermoed en door de fabrikant toegegeven, ZIJN ZONNECOLLECTOREN ZONDER SUBSIDIE NIET RENDABEL. The terug-verdien-tijd is 20 jaar. Iederéén die anders beweert, belazert de zaak, is niet objectief of heeft een andere reden. Het maakt weinig uit welk type collectoren worden toegepast, enkel door drastisch op de aanschaf en installatie te bezuinigen, kan een terug-verdien-tijd van 7 a 10 jaar worden gehaald.

Nu enkel cijfers, die door de fabrikant Grammer worden aangehouden:

- Met zonnecollectoren kan max. 20 - 40 % op de energierekening worden bespaard. De 20% is de normale waarde voor een normale installatie. Die 40% worden alleen gehaald onder zeer bijzondere omstandigheden, uitgebreide en dure installaties.
- In Bremen wordt per M2 collectoropp. ongeveer 50 L olie voor verwarming bespaard.
- In Beieren is de besparing ca. 100 L olie/M2 / jaar.
- De Twinsolar collector (1,3 M2) kost € 1255
- De kosten van istallatie (werk en materiaal) is € 500 / M2
(Het is mij ontgaan of dit bedrag in die € 1255 zit)
- De totale installatie in Bremen kost € 8000,- incl. de subsidie.
- Pay-out-time zal ca. 10 jaar zijn.

Waarom deze teleurstellende cijfers:
- De collectoren brengen de meeste energie op in de zomer. In de winter, als we het echt nodig hebben, leveren colectoren vrijwel niets. Ik

De cijfers van enele gebruikers van zonnecollectoren geven ook duidelijk aan dat collectoren duur zijn zonder subsidie of ze moeten op een bijzondere wijze zijn ver...
Pigion
Ik heb alles zelf geïnstalleerd (zonneboiler). En dat is natuurlijk de beste besparing op de kosten. En zelf goed inkopen, ook rechtstreeks in China. 196 vacuumbuizen in 7 frames 3200 euro. Duitse buffer 1000 liter 1200 euro, + aansluitzooi. Vandaag weer 78 kWh. Tuurlijk minder in de winter.
Ik begrijp alleen niet hoe je nu wel zo overtuigd bent van de rendabele zonnepanelen, die wel van belasting en terugleververgoeding aan elkaar hangen. En die leveren nog minder kWh in de winter.
Plaats reactie