Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Adriaan Kragten schreef: 20 nov 2022, 10:18 Wat betreft de Belgische tarieven. Ik heb ook gezegd dat die golden vlak nadat de rechterlijke uitslag bekend was en dat de tarieven nu anders kunnen zijn. De door mij genoemde tarieven werden op een eerdere discussie op dit forum door een Belg genoemd en die heb ik dus overgenomen. Dat de markt ingestort is wordt vermeld in de video waar ik naar verwijs. Maar misschien duurt het nog even voordat eerdere opdrachten uitgevoerd konden worden en daardoor is er nog uitgesteld werk. Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog veel belangstelling is als je niet meer mag salderen. Zoveel mensen voelden zich belazerd en dat is nu niet direct een positieve reclame.
Op haloween hadden we nog een bijeenkomst met een 70-tal buren. 25 gezinnen hadden recent panelen besteld, en 10 dachten erover. Geloof me maar als ik zeg dat het hier druk is , en niet door oude bestellingen...
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 20 nov 2022, 11:53 Dit is dus echt de laatste keer dat ik dit zeg: ook zonder salderen is er een verdienmodel! Daar heb je die regeling echt niet voor nodig.

Blablabla draaien en draaien. Zelf weten maar straks niet zeuren. Ik ken genoeg van zulke mensen maar ik ga echt stoppen daarnaar te luisteren. Bah.
trek je eigen spoor idd. Het verleden heeft me geleerd dat de massa er altijd naast zit. Energiebedrijven zijn al lite genationaliseerd, dus de saldering kan abrupt voorbij zijn en wordt het een generieke regeling. BTW aftrek is in 2023 ook voorbij en het tarief gaat naar 0%. Daarom worden ze nu 21% duurder ;-)

Ook Dru propaankacheltjes kunnen niet aangesleept worden (gasloze wijken). Doet me allemaal erg denken aan febr/mrt 2020: alle pleepapier en pijnstillers uitverkocht. -Terwijl ik andere ‘paardemiddeltjes’ in huis had genomen :D
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Krelis »

Sandman79 schreef: 20 nov 2022, 22:15
Adriaan Kragten schreef: 20 nov 2022, 10:18 Wat betreft de Belgische tarieven. Ik heb ook gezegd dat die golden vlak nadat de rechterlijke uitslag bekend was en dat de tarieven nu anders kunnen zijn. De door mij genoemde tarieven werden op een eerdere discussie op dit forum door een Belg genoemd en die heb ik dus overgenomen. Dat de markt ingestort is wordt vermeld in de video waar ik naar verwijs. Maar misschien duurt het nog even voordat eerdere opdrachten uitgevoerd konden worden en daardoor is er nog uitgesteld werk. Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog veel belangstelling is als je niet meer mag salderen. Zoveel mensen voelden zich belazerd en dat is nu niet direct een positieve reclame.
Op haloween hadden we nog een bijeenkomst met een 70-tal buren. 25 gezinnen hadden recent panelen besteld, en 10 dachten erover. Geloof me maar als ik zeg dat het hier druk is , en niet door oude bestellingen...
over een half jaar zijn de panelen nog steeds te koop en misschien ook nog wel met een hoger rendement. In Julianadorp (kop Noordholland) kan op zonnige dagen niet gesaldeerd worden heb ik begrepen https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... _content=/

winderige-, zonnige dag en de druk op het net vanuit de wieringermeer wordt te groot.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Adriaan Kragten schreef: 20 nov 2022, 10:18 Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog veel belangstelling is als je niet meer mag salderen. Zoveel mensen voelden zich belazerd en dat is nu niet direct een positieve reclame.
Ik denk dat er 2 economische stromen zijn. Degene die net voor die uitspraak geïnvesteerd hebben en dus gepikeerd zijn. De anderen die nooit geïnvesteerd hebben, maar nu met de hoge energietarieven te maken krijgen en dat ze aan het investeren zet. Als de energietarieven omlaag gaan, dan zal de markt in panelen weer stokken.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 21 nov 2022, 07:49
Adriaan Kragten schreef: 20 nov 2022, 10:18 Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog veel belangstelling is als je niet meer mag salderen. Zoveel mensen voelden zich belazerd en dat is nu niet direct een positieve reclame.
Ik denk dat er 2 economische stromen zijn. Degene die net voor die uitspraak geïnvesteerd hebben en dus gepikeerd zijn. De anderen die nooit geïnvesteerd hebben, maar nu met de hoge energietarieven te maken krijgen en dat ze aan het investeren zet. Als de energietarieven omlaag gaan, dan zal de markt in panelen weer stokken.
PVinstallateurs die nog nooit een accu hebben geïntegreerd in het systeem spreekt boekdelen. DC is een vak appart? Salderen is de businesscase.

Bij mijn buren is er zelfs geen controller tussengezet. Resultaat: 2 accu’s defect omdat ze leeglopen. De wifi/Bluetooth doet het wel :x -bij voldoende zon.

het andere denken: https://yugeshima.com/diygrid/

De Duitsers et al. hebben roet het eten gegooid, maar 2050 was leidend om in het vrije westen een kernenergie gedreven waterstofeconomie op te tuigen. Volledige centrale controle en geen electrolyse op je eigen erfje.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door dormos »

De Duitsers et al. hebben roet het eten gegooid, maar 2050 was leidend om in het vrije westen een kernenergie gedreven waterstofeconomie op te tuigen. Volledige centrale controle en geen electrolyse op je eigen erfje.
Wat bedoel je hier nou te zeggen? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niks van.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Krelis »

dormos schreef: 22 nov 2022, 09:39
De Duitsers et al. hebben roet het eten gegooid, maar 2050 was leidend om in het vrije westen een kernenergie gedreven waterstofeconomie op te tuigen. Volledige centrale controle en geen electrolyse op je eigen erfje.
Wat bedoel je hier nou te zeggen? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niks van.
had ik het tegen jou? maar denk aan Habeck en zijn linkse kliek.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Krelis schreef: 23 nov 2022, 15:58 had ik het tegen jou? maar denk aan Habeck en zijn linkse kliek.
Ook tegen mij
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 22 nov 2022, 09:39 Wat bedoel je hier nou te zeggen? Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niks van.
Ik dacht het, jij schrijft het.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door dormos »

had ik het tegen jou? maar denk aan Habeck en zijn linkse kliek.
Nooit van Habeck gehoord en vertik het om het op te gaan zoeken. Verwacht je nou echt dat iedereen je gedachten kan lezen of op basis van one-liners maar "zelf onderzoek moet gaan doen"?

Dat zou een lekker forum worden. Doel van een forum is volgens mij om informatie uit te wisselen en van gedachten te wisselen, niet om one-liners neer te pleuren en alleen linkjes te plaatsen.

Ben oprecht benieuwd of dit in het dagelijks leven van mens tot mens ook je stijl van communiceren is, hoe je omgeving dat ervaart en of je daar ooit feeback op hebt gekregen. Mocht dat laatste zo zijn dan vraag ik me af of je daar ooit iets mee gedaan hebt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Optimale dakhoek voor zonnepanelen

Bericht door Tim »

Ik denk ongeveer 38°

Tim :fff
Plaats reactie