Relais aansturing

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Relais aansturing

Bericht door Arnold »

Hallo,
Sinds een klein jaar is mijn zonnesysteem actief: een zelfbouw zonneboiler en 6 zonnepanelen. Ik ben er enthousiast over en ben nu bezig het te verfijnen. Aangezien het een off-grid systeem is moet ik zorgen de zonne-energie zoveel mogelijk direct te gebruiken.
Om de zonneboiler te ondersteunen (zeker in de winter en voor- en najaar) verwarm ik met de zonne-energie nog de boiler en voorraadvat bij. Ik heb nu een systeem waarmee wordt gemeten of de zon schijnt (met een soort omgekeerde schemerschakelaar). Als dit boven een bepaalde waarde uitkomt wordt de boiler naverwarmd. Als deze klaar is schakelt een overstroomrelais het voorraadvat aan en wordt deze verwarmd. Aangezien de capaciteit van mijn panelen beperkt is, wil ik in het stoppenkastje ,(16A max) ook een overstroomrelais opnemen die op de prioritaire uitgang alle groepen heeft, behalve de boiler en op het relais de boiler. Als nu het totale verbruik onder de 1800 watt is (en de zon schijnt) start de naverwarming van de boiler en evt. voorraadvat. Als een grote gebruiker inschakelt ( bv. wasmachine) schakelt de naverwarming uit. Zo kan ik de zonne-energie optimaal benutten en wordt overcapaciteit gebruikt voor de naverwarming.
Nu mijn vraag: ik maak gebruik van een aantal stroomrelais die de boiler schakelen (1500 watt). Nu heb ik begrepen dat de relais harder slijten bij het schakelen van een hogere capaciteit en dat het slim is om het relais een extra schakelaar aan te laten sturen. Weet iemand hoe je dat zou moeten doen en wat voor schakelaar daarvoor nodig is?
Alvast dank!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Relais aansturing

Bericht door pelletpower »

Interessant verhaal, mag je best wat meer over vertellen.

Relais is gewoon een schakelaar, neem een zwaarder relais dan gaan ze langer mee. Een schakelaar voor een schakelaar is niet echt zinvol, tenzij je bijvoorbeeld de ingebouwde relais (schakelaars) in een plc wilt ontzien. Relais in plc kapot betekent plc vervangen ipv relais.
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Relais aansturing

Bericht door Arnold »

Ok, tja ik ben beginner in de relaisstudie... Maar ik las dat bij het schakelen van 10A ongeveer 100.000 keer wordt geschakeld en bij 1A 1.000.000. Ik las ook over goedkope solid state relais. Als het relais 100,- euro kost en iets simpels een tientje kan het toch de moeite waard zijn om de levensduur te vertienvoudigen of is dat het verkeerde spoor?

Ik wil graag nog wat vertellen over mijn project, komt eraan!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Relais aansturing

Bericht door pelletpower »

Een solid state is inderdaad een goed alternatief, goede gedachte. Kosten ook weinig, misschien wel goedkoper dan een relais. En expert ben ik zeker niet op dit vlak.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Relais aansturing

Bericht door TLS »

Valt wel mee, neem gewoon een 20A relais en je ziet wel hoe ver je komt. Een boiler circuit is weinig reactief dus relais zal wel enige tijd meegaan.
IGewoon doen...

Kan je de boiler niet in 3 stappen laten moduleren? Meestal als de boiler configureerbaar is voor zowel 1- als driefasig kan je dat doen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Relais aansturing

Bericht door Arnold »

Ok, thanks! Ik heb nu een relais die reageert op de zon en die zelf een overstroomrelais aanstuurt, die eerst de boiler en daarna het voorraadvat naverwarmd. Wordt het eerste relais nu minder belast omdat ie alleen het tweede relais (die de boiler/voorraadvat schakelt) hoeft aan te sturen of hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Relais aansturing

Bericht door TLS »

ik begrijp je concept niet volledig. Maar relais verslijten vooral door in/uitschakelen onder belasting. bij een resistieve belasting zoals een opwarmweerstand valt dit nogal mee. De slijtage is uiteraard ook afhankelijk van de grootte van de aangesloten belasting vs rated stroom van het relais.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Relais aansturing

Bericht door Arnold »

Ok, duidelijk. In mijn opstelling zijn er 2 relais naast elkaar: de eerste zorgt ervoor dat er stroom wordt doorgegeven bij voldoende zon (20.000 lux) en de boiler kan worden naverwarmd. Daarna zorgt een tweede (overstroom-) relais ervoor dat na de boiler automatisch het voorraadvat wordt opgewarmd. Dit relais is nodig omdat beide apparaten niet tegelijkertijd aan mogen.
Kurtbe
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 dec 2023, 12:16
Locatie: Gent, België / Valencia, Spanje

Re: Relais aansturing

Bericht door Kurtbe »

Dag Arnold,
Ik ben op zoek om ook een relais te laten schakelen wanneer er zonlicht is. Blijkbaar heb jij dat voor elkaar met een "omgekeerde schemerschakelaar".

Kan je mij zeggen hoe dit in elkaar zit zodat ik het zelf ook kan installeren.

Alvast bedankt!
Groeten, Kurt
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Relais aansturing

Bericht door Paul Joosten »

Een schemerschakelaar heeft meestal 3 aansluitingen, net als een hotelschakelaar bij verlichting middels twee schakelaars. Een waar je de fasedraad op aansluit, de andere 2 zijn je schakeldraden. De ene staat doorgeschakeld aan de fase wanneer het licht is, de andere wanneer het donker is. Kwestie dan van de juiste uitgang gebruiken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Relais aansturing

Bericht door LeaD »

Als het een off-grid systeem is, dienen de batterijen dan geen voorrang te krijgen ?
En wat als de boiler op temperatuur is ?
Wordt de dc-spanning van de zonnepanelen omgezet in wisselspanning en dan via een relais aangeboden aan de boiler ?
Is het in Nederland ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kurtbe
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 dec 2023, 12:16
Locatie: Gent, België / Valencia, Spanje

Re: Relais aansturing

Bericht door Kurtbe »

Paul Joosten schreef: 04 dec 2023, 22:30 Een schemerschakelaar heeft meestal 3 aansluitingen, net als een hotelschakelaar bij verlichting middels twee schakelaars. Een waar je de fasedraad op aansluit, de andere 2 zijn je schakeldraden. De ene staat doorgeschakeld aan de fase wanneer het licht is, de andere wanneer het donker is. Kwestie dan van de juiste uitgang gebruiken.
Het gaat hem niet zozeer om de juiste aansluiting, maar wel om het feit dat er effectief bij ZON geschakeld wordt en niet bij "licht".
Kurtbe
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 dec 2023, 12:16
Locatie: Gent, België / Valencia, Spanje

Re: Relais aansturing

Bericht door Kurtbe »

LeaD schreef: 05 dec 2023, 06:07 Als het een off-grid systeem is, dienen de batterijen dan geen voorrang te krijgen ?
En wat als de boiler op temperatuur is ?
Wordt de dc-spanning van de zonnepanelen omgezet in wisselspanning en dan via een relais aangeboden aan de boiler ?
Is het in Nederland ?
ik wil de schakeling gebruiken om een pomp te laten draaien bij zonlicht, enkel bij zonlicht en niet bij "licht".
Heeft niets met off-grid, boiler of batterijen te zien.
Het gaat om het verwarmen van een zwembad met (thermische) zonnepanelen. Om de warmte van de zon op te nemen moet daar water doorstromen. Dat heeft enkel zin wanneer de zon schijnt. Dus wil ik de pomp laten schakelen bij zon en laten uitschakelen bij schaduw.
Kurtbe
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 dec 2023, 12:16
Locatie: Gent, België / Valencia, Spanje

Re: Relais aansturing

Bericht door Kurtbe »

Arnold schreef: 02 apr 2021, 07:14 Ok, duidelijk. In mijn opstelling zijn er 2 relais naast elkaar: de eerste zorgt ervoor dat er stroom wordt doorgegeven bij voldoende zon (20.000 lux) en de boiler kan worden naverwarmd. Daarna zorgt een tweede (overstroom-) relais ervoor dat na de boiler automatisch het voorraadvat wordt opgewarmd. Dit relais is nodig omdat beide apparaten niet tegelijkertijd aan mogen.
En arnold schrijft dat hij dat voor elkaar heeft met 20.000 lux als schakelpunt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Relais aansturing

Bericht door Paul Joosten »

Kurtbe schreef: 05 dec 2023, 20:16ik wil de schakeling gebruiken om een pomp te laten draaien bij zonlicht, enkel bij zonlicht en niet bij "licht".
Kwestie van de gewenste lichtsterkte instellen? De meeste schemerschakelaars zijn voorzien van een draaiknopje om dat in te stellen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie