Intelligente sturing opgewekte energie

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door G.E.U.P. »

Wie kent het apparaat Eddi van Myenergi die meet continue de stroom van het net en van de zonnepanelen en kan dan traploos 3,7 kw sturen voor boiler, accupakket je kunt 2 apparaten in volgorde sturen. Deze gebruikt dus niet de slimme meter. Dit apparaat heeft best veel mogelijkheden in de zin van meting en sturing. Deze kwam ik tegen in mijn zoek tocht om iets te kunnen doen met overtollige stroom en voor de toekomst als de salderings regeling wordt afgebouwd en minder gas gaan gebruiken.
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me een hoop geld voor iets wat je ook simpel met zo'n dongle i.c.m. een smart schakelaar kunt aansturen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door benthuis »

Wil zonne-energie opwekken effect hebben (buiten de financiële prikkel), zijn dit soort oplossingen denk ik wel noodzakelijk.
Hier op individueel niveau, maar misschien nog wel beter op cluster niveau?
Ik zat eerder altijd naar de oplossingen van NEDAP te kijken, maar ik denk dat dit nog een beter oplossing kan zijn.

Heb het forum even bekijken en kennelijk hebben ze in de UK een Tesla "powerplan". Deze kent momenten waarop stroom meer opbrengt dan op andere momenten. Daarin past dit soort techniek...

Voor klein eiland gebruik zou ik het zelf zien zitten. Met een aantal optionele relais kan je zorgen dat als er zon binnenkomt deze ook tot de max benut wordt... Zou niet zo goed weten hoe je vermogens kunt omleiden op een simpele manier zoals jij schetst Paul.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door Paul Joosten »

Moet je nog even de rest van het afgesplitste onderwerp bekijken @benthuis. Ik gebruik die P1 dongle als input voor mijn Home Assistant domotica systeem. Daarmee kan je naar hartenlust slimme schakelaars en andere apparaten aansturen, waaronder verbruikers, afhankelijk van de gemeten waardes uit je slimme meter.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door benthuis »

Heb ik gelezen, maar lasten verdelen naar wat er binnenkomt en afhankelijk van de laadstatus van bijvoorbeeld te accu pakket of de warmtevraag van een geprioriteerde afnemer is nog wel 2 stappen verder!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Ik denk dat dat meevalt Ben, dat lukt je wel.

Die Eddi hoort bij een Zappi. Wat een namen! En inderdaad best duur. Die Zappi hebben we hier ook op aanraden van een vriend. Hij zou het een en ander verdelen over de fases, niet dus. Afgesteld op 25A max gaat ie al staan te jutteren als een fase de max bereikt. Hier is nog wel ontwikkeling nodig, maar dat komt vanzelf. Voor nu ga ik de Tesla lader terughangen. En dan is die Eddi van 500 euro ook niet meer nodig, beetje duur inderdaad.

Voor een offgrid systeem kom ik toch telkens weer bij Victron uit. Duur, maar wel unieke opties. We wachten het af, eerst maar eens zien hoe de WP het gaat doen en dan een intelligente schakeling maken. Zorg dat je me voorblijft Ben, je accupakket heb ik opgehaald.
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door G.E.U.P. »

Je kunt de EDDI ook alleen gebruiken. Je kunt er bv twee verschillende boilers op aansluiten sww en verwarming en verschillende prioriteit aangeven.
Face your fears living your dreams
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door G.E.U.P. »

GPCONTROL SLIMME BOILER STURING. Deze is in Belgie op de markt verschenen, langzamerhand komen er meer fabrikanten die iets maken.
Face your fears living your dreams
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Het Grondwettelijk Hof heeft namelijk op 14 januari 2021 in een uitspraak het recht voor Vlaamse eigenaren van zonnepanelen vernietigd om 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller te behouden. ​Daarmee wordt voor hen belangrijk om het zelfverbruik zoveel mogelijk te maximaliseren.
Zuur als je in België woont. Wel goed voor "de energietransitie" waar iedereen het over heeft, en eerlijker voor de belastingbetaler. En voor diegene die nog niet ingestapt was, wordt die stap steeds moeilijker.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

G.E.U.P. schreef: 08 mar 2021, 20:25 GPCONTROL SLIMME BOILER STURING. Deze is in Belgie op de markt verschenen, langzamerhand komen er meer fabrikanten die iets maken.
Ziet er simpel uit. Kan misschien ook zo gebruikt voor voor batterijen. Zulke dingen gaan we nog veel meer zien, slechts het begin.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door TLS »

die alleenstaande sturingen zoals die gpcontrol zijn naar mijn idee onvoldoende, een huis heeft méér dan alleen een boiler die slim moet gestuurd worden. Hang er nog zo'n slim systeem voor de wagen bij, en nog een voor de WP; en alle regelingen beginnen te vechten met elkaar. Beter één master systeem waar een overkoepelend algoritme in draait met prioriteiten en setpoints. Een aantal batterij-systemen doen dit reeds.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 11 mar 2021, 06:57 Een aantal batterij-systemen doen dit reeds.
Heb je misschien wat voorbeelden? Ik heb nog niet gezocht...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door G.E.U.P. »

https://smartfox.at/ Dit is wel een hele uitgebreide.
Face your fears living your dreams
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Linksom of rechtsom kom ik telkens bij Victron uit. ESS. Paar weken geleden laadcurve voor Lifipo4 aangepast. Mogelijkheden om relais te schakelen bij teveel of te weinig aanbod is standaard aanwezig. Kies je voor victron dan is het niet nodig verschillende fabrikanten te integreren.
Kost wat, anders is HA of Domoticz ook iets.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Intelligente sturing opgewekte energie

Bericht door pelletpower »

Die Zappi hadden we om auto te laden, Eddie was in overweging. Is het allemaal net niet.
Plaats reactie