Zonneboiler op natuurlijke stroming

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Zonneboiler op natuurlijke stroming

Bericht door jwardenier »

Ik wil een zonneboiler plaatsen om zodoende mijn elektra verbruik terug te dringen
Ik heb al wat ervaring met zelfbouw en deze is een gekochte verzie , maar ik zit nog met vragen .
Wanner ik 1 collector op de muur zet ,dus horizontaal en een collector op het dak plaats moet ik dan uitgaan van dubbele capaciteit .
De verhouding zou 1 op 40 moeten zijn ,met 2 collectoren is deze 1 op 20 mits ze beiden volop door de zon beschenen worden ,maar de vraag is of dit zo is ,telt een horizontale collector in de zomer mee met deze verhouding .

Als 2 e mogelijkheid zou ik hebben om de horizontale collector op de oostzijde van het huis te plaatsen ,deze muur wordt in de zomer tot ong 12 uur beschenen door de zon .

3 e mogelijkheid is deze collector zuid te plaatsen en af te gaan dekken ,maar omdat ik dit kan vergeten lijkt me deze optie niet echt handig .
Of ik zou moeten gaan werken met een automatische kas raamopener ,oversteek v h dak is 30 cm ,zou eventueel aangepast kunnen worden .

Voordeel van een dubbele collector lijkt me de snelle opwarming van het water [ 80 l ] en weinig gebruik van een antivries door kleine w wisselaar in de boiler .
De set komt van een 300 l hygiëne boiler welke ik aanvankelijk wilde plaatsen ,met 3 collectoren op het dak zuid, zuidwest georiënteerd .
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler op natuurlijke stroming

Bericht door JantjeV8 »

Huh?? Heb ik wat gemist de afgelopen dagen? Dit plan was toch al veel verder uitgedokterd?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonneboiler op natuurlijke stroming

Bericht door jwardenier »

Ja klopt ,maar ik vraag me af als ik de coketoren wil gaan gebruiken voor een kleinere boiler 80 l met w w en er dan 1 collector horizontaal en 1 schuin op het dak zet ,krijg ik dan in plaats van 1 op 40 nu een verhouding van 1 op 20 ,geeft de horizontale collector in de zomer ook warmte af aan de boiler .
Sorry ik ben wat langzaam van begrip .
Met de 300 l hygiëne is mij de zaak redelijk duidelijk ,alleen nu ik alleen moet werken kom ik handjes en spierkracht te kort ,dus vandaar dat ik overweeg het kleiner aan te pakken ,ook om minder antivries te gaan gebruiken .
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler op natuurlijke stroming

Bericht door JantjeV8 »

Dat bedoel ik niet, niks ten nadele van jou, maar alle antwoorden en adviezen lijken verdwenen? Dit topic had toch al veel meer ideeen, reacties en dergelijke gekregen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonneboiler op natuurlijke stroming

Bericht door jwardenier »

Het topic was geopend door Arnold ,toen dat topic beantwoord was heb ik daar soortgelijke vragen gesteld als nu , reacties waren er wel in de zin van 300 l daar gaat veel antivries in ,antwoorden op mijn vragen ,heb ik dan kennelijk over het hoofd gezien .Daarom dacht ik ze te stellen in een nieuw topic .
Het kan natuurlijk zijn dat hier geen ervaring mee is .
Zelf heb ik wel wat proefjes gedaan om een boiler aan de kook te krijgen ,en dat lukt met de verhouding 1 op 20 redelijk ,met goed wat zon en weinig verbruik .Maar het doel in deze is om geen gebruik van de overdruk te gaan maken ,snelle opwarming van de boiler en ook de winterzon goed te benutten.
Een horizontale collector en een collector op het dak, heb ik nog niet samen in werking gehad ,alles op natuurlijke stroming met de bedoeling dat de circulatie stopt bij 80 tot 90 gr c .
Plaats reactie