Nieuw project zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort zelf zonnepanelen te installeren. Aangezien dit mijn eerste keer is stapelen de vragen zich op... :?
Mijn systeem zou er als volgt gaan uitzien:
Centraal staat een omvormer die netstroom kan ontvangen, maar niet teruglevert. Deze omvormer kan 3200 watt leveren. De omvormer wordt gevoed door netspanning en 4 zonnepanelen (310 watt, 24 volt). Ik denk naar wat ik zo lees in serie geschakeld. Verder worden er 2 accus in serie aangesloten (100 A en 12 volt in serie) als backup bij netstroom-uitval.
De afstand van de zonnepanelen tot de omvormer is zo'n 15 meter: moet de kabel dan 6mm2 worden of volstaat 4mm2?
Moet de rail van de zonnepanelen worden geaard?
Ik zie dat er meestal tussen de zonnepanelen en de omvormer een specifieke aan/uit schakelaar komt, maar is het verstandig om daar een zekering tussen te plaatsen, en zo ja met welk amperage?
Zou er tussen de omvormer en de accu ook nog een zekering moeten komen en met welk amperage?

Allemaal vragen dus... Ik hoop op een reactie!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Een paneel kan maximaal aan stroom leveren 310/24 = 13 amp. Omdat ze in serie geschakeld zijn zal de stroom niet groter worden, de spanning wel: aan de omvormer zal dus 13A bij 4x24=96V worden aangeboden. Volgens deze draadcalculator zou een doorsnede van 2,5 mm2 al volstaan maar dat is voor zonnepanelen ongebruikelijk dun. Ik denk dus dat 4 mm2 prima kan. Je moet je installatie deugdelijk aarden, daar zou ik toch voor 6 mm2 gaan. De schakelaar bij de omvormer is bedoeld als werkschakelaar, daarmee kan je de installatie afschakelen wanneer daaraan werkzaamheden moeten plaatsvinden. Bij mij zit die tussen omvormer en netaansluiting. Wanneer mijn omvormer geen netspanning ziet schakelt hij zichzelf uit. Bij een off-grid installatie kan dat niet en zal de schakelaar tussen omvormer en panelen zitten. Hier een extra zekering toevoegen is waarschijnlijk overbodig, je omvormer heeft hoogstwaarschijnlijk al een beveiliging ingebouwd. Raadpleeg de documentatie van je omvormer om hieromtrent zekerheid te krijgen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de verbinding tussen omvormer en accu. Logischerwijze kunnen de zonnepanelen niet meer dan 13A naar de accu sturen en dat ligt ruim binnen het werkgebied dus lijkt me een zekering nog minder zinnig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door kockie »

Paul Joosten schreef: 09 mar 2020, 08:45 Logischerwijze kunnen de zonnepanelen niet meer dan 13A naar de accu sturen
Daar wil ik een opmerking bij plaatsen... van panelen naar omvormer is een ander circuit dan tussen omvormer en panelen.

Even zonder verliezen gerekend: 310W*4=1240W totaal
1240W/24V is bijna 52A, da's wel wat anders. In de omvormer zit naar alle waarschijnlijkheid een DC-DC converter die de hoge spanning van de panelen omvormt naar een lagere voor de accu's. Nu denk ik dat een laadstroom van 52A voor 100Ah accu;s wel fors is. 100Ah vind ik weer erg krap:
100AH*24=2400Wh oftewel 2,4 kWh. Hiervan kun je bij een loodaccu maximaal de helft benutten. Bij een lithium accu wat meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Is er niet een verschil tussen serie- en parallel schakelen van de panelen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door kockie »

voor het vermogen niet, voor spanning en stroom wel.

Als je in serie schakelt moet je de spanning van de panelen optellen, de stroom niet, het vermogen optellen
Parallel: spanning blijft hetzelfde, stroom van alle panelen optellen, vermogen van alle panelen optellen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ben niet helemaal op de hoogte, maar de mppt tracker bepaalt hoe je t beste aansluit? Deze heeft een bepaald voltage waar ie beter presteert?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door kockie »

die hebben normaal gesproken een minimum en maximum voltage en een optimale range
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Route66 »

kockie schreef: 09 mar 2020, 16:58 Nu denk ik dat een laadstroom van 52A voor 100Ah accu;s wel fors is. 100Ah vind ik weer erg krap:
100AH*24=2400Wh oftewel 2,4 kWh.
en de TS:
Verder worden er 2 accus in serie aangesloten (100 A en 12 volt in serie) als backup bij netstroom-uitval.
100A en 100Ah worden door elkaar gebruikt.. of zie ik dat verkeerd....

Als (100 A en 12 volt in serie) is (100 Ah en 12 volt in serie) lijkt me dat laatste duidelijker?
Er kan ook iets anders bedoeld zijn wat wij nog niet weten?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

kockie schreef: 09 mar 2020, 16:58van panelen naar omvormer is een ander circuit dan tussen omvormer en panelen.
HUH???? Je bedoelt van omvormer naar accu en daarin heb je gelijk. Bij twee accu's in serie is de nominale spanning echter 24V en wordt de maximale laadstroom ca. 26 A bij dit vermogen. Lijkt me niet echt een probleem maar kijk er de documentatie van de accu's wel even op na. Dat betekent wel dat na vier uur maximaal laden het opslagvermogen van de accu's al is bereikt. Als backup bij stroomuitval is het vermogen ook niet erg groot maar hoe lang je er mee toe kunt is natuurlijk afhankelijk van je verbruik.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door kockie »

Paul Joosten schreef: 10 mar 2020, 12:43

HUH???? Je bedoelt van omvormer naar accu en daarin heb je gelijk. Bij twee accu's in serie is de nominale spanning echter 24V en wordt de maximale laadstroom ca. 26 A bij dit vermogen.
Waar blijft dan het andere (ongeveer 600W) vermogen? Ik kom bij ideale omstandigheden toch echt op een veel hogere laadstroom.

Er wordt 310*4=1240W opgewekt, ga je met 1240 W bij 24 V laden, dan loopt er echt een stroom van 1240/24=bijna 52 A

De laadspanning zal een stukje hoger liggen, ca 28 V en er zullen zeker verliezen zijn. Er is gerekend met 0 afname op het moment van laden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Je hebt volkomen gelijk, was ten onrechte uitgegaan van een spanning op de panelen van 12V. Geen idee hoe ik daar nou bij kwam. Dat betekent dat de batterijen dus al na twee uur laden 'vol' zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Heel illustratief voor mij! Stel dat ik dan toch om helemaal zeker te zijn een zekering wil plaatsen tussen panelen en omvormer, is dan 16A logisch?
En tussen de omvormer en de accu 60A?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Wat wil je ermee bereiken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Nou een extra beveiliging van de omvormer en de batterij ingeval van bijvoorbeeld een kortsluiting o.i.d. Ik zie in schema's in Frankrijk wel regelmatig een zekering getekend en aangezien ze niet zo duur zijn...
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Route66 »

Ik zou dan een trage zekering nemen, anders is elk piekje al een risico dat de zekering eruit gaat...
Bij een kortsluiting wordt de stroom super hoog dus ik zou iig wat marge nemen tav de keuze v/d zekering.

Verder mag ik toch hopen dat het systeem stopt met laden of in druppellading over gaat als de accus vol geladen zijn....
Plaats reactie