Nieuw project zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Ok, dus dan bijvoorbeeld 20A tussen panelen en omvormer en 100A tussen omvormer en accu?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door kockie »

De panelen kunnen niet meer dan 13A leveren,tenminste als deze stroom de kortsluitstroom is.

Het zou ook de nominale stroom kunnen zijn. Als je enige mate van beveiliging wilt bieden zul je een zekering moeten gebruiken met een waarde onder de kortsluitstroom. Deze staat normaal gesproken ook in de datasheet van de panelen vermeld.

Gebruik je een zekering met een hogere waarde dan de kortsluitstroom, dan zal deze nooit kapot gaan en dus niet voor beveiliging zorgen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Idd het is de nominale stroom. Aangezien de kortsluitstroom 10,9A is, is alleen een zekering van 10A zinvol, begrijp ik. Geldt dat ook voor de accu?
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Nieuw project zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Ik heb de spullen in huis: nu nog aansluiten. Ik twijfel nog over de smeltzekering tussen accu's en omvormer (bij 4 zonnepanelen van 310 watt en 24 volt in serie). Verder 2 accus in serie aangesloten (100 Ah en 12 volt). Ik heb nu een zekering van 100A, lijkt jullie dat ok?
Toevoeging:
Hoe zou je dat moeten berekenen?: de accu wordt uiteraard zowel opgeladen als dat er een energie-vraag is... De zonnepanelen kunnen maximaal 1240 W leveren, de omvormer kan aan de eindgebruiker maximaal 3200 w leveren. De accu kan ook via het net worden opgeladen.
Plaats reactie