Overcapaciteit zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Hi,

Ik ben van plan een systeem met zonnepanelen aan te leggen. Ik woon in Frankrijk en daar bestaat een systeem dat Hybride heet. Het wordt gevoed vanuit 3 kanten: het net, zonnepanelen en een batterij. Het kan niet terug leveren aan het net en het kan ook zonder batterij werken. Ik wil het in eerste instantie zo gebruiken dat er geen batterij wordt gebruikt; de zonnepanelen leveren energie en als dit niet genoeg is wordt dit door het hybride-systeem aangevuld vanuit het net. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat de zonnepanelen meer leveren dan er gevraagd wordt. Dit wordt dan niet teruggeleverd aan het net, er is geen batterij, dus mijn vraag: wat gebeurt daar mee? Warmteontwikkeling?
Hetzelfde doet zich natuurlijk voor bij volledig off-grid systemen waar meer wordt geleverd door de panelen dan er gebruikt wordt.

Ik hoor graag jullie reactie.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Kijk eens in je documentatie. Wat verhindert het terugleveren aan het net? Alleen regelgeving is niet voldoende. Als er geen technische belemmering is ingebouwd zal toch worden teruggeleverd, al zal dat dan hoogstwaarschijnlijk geen vergoeding opleveren. In dat geval hoef je je dus geen zorgen te maken, het overtollige vermogen verdwijnt gewoon in het net en je installatie merkt het verschil niet. Indien er een technische begrenzing is zal die waarschijnlijk de omvormer tijdelijk (en mogelijk deels) uitschakelen, net als wanneer bij iedere goedgekeurde installatie de netspanning oploopt tot boven de begrenzingswaarde. Dan (vermindert of) stopt de stroom door de zonnepanelen en wordt zonne-energie niet omgezet in stroom. Dat laat dan de temperatuur van de panelen wel wat oplopen maar niet meer dan wanneer het gewoon gekleurd glas zou zijn. Daar moeten de panelen tegen kunnen. Wanneer je weer aan het net kunt leveren schakelt de omvormer weer in. Vanwege de wat hogere temperatuur van je panelen zal het rendement wel iets minder zijn.

Wil je optimaal gebruik maken van de zonne-energie en dus voorkomen dat de zaak wordt afgeschakeld heb je eigen opslag (batterij) nodig. Of dat ook economisch voordeel oplevert is echter de vraag. Wordt de batterij standaard meegeleverd (en betaald) dan kan je hem natuurlijk het beste ook daadwerkelijk gebruiken. Anders zul je de extra aanschafkosten moeten afwegen tegen het verwachte rendementsverlies door afschakelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Bedankt voor je reactie!
Het gaat me om een specifiek gebruik: regelmatig valt hier in Frankrijk voor één of meerdere dagen de stroom uit. Ik denk dat dat met de weersveranderingen niet beter zal worden. Met name voor die situatie wil ik een back-up hebben. Dit hybride systeem kan dat leveren. Het is weliswaar aan het net gekoppeld om stroom te ontvangen, maar aangezien de omvormer niet teruglevert en ook niet kan leveren mag hij ook blijven werken na stroomuitval. In de dagelijkse gang van zaken leveren de zonnepanelen energie en wordt de rest aangevuld uit het net. De batterij wordt eenmalig opgeladen en wordt dan verder niet gebruikt. Ingeval van een serieuze stroomstoring leveren de zonnepanelen de nodige stroom en activeer ik de batterij.
Ik begrijp dat overcapaciteit gewoon door het systeem wordt opgevangen (eigenlijk net als bij een volledig off-grid systeem), dus dan kan dit goed werken lijkt me.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Geen idee of het voor alle systemen werkt zoals ik beschreef, mijn systeem hangt gewoon aan het net en is juist bedoeld om terug te leveren. Controleer de documentatie die bij jouw systeem hoort om nare verrassingen te voorkomen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Ben wel benieuwd welk product hier bij hoort.
De power router van NEDAP is hier niet meer te koop.
Alternatief ken ik niet.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Maar als die batterij feitelijk nooit gebruikt wordt en enkel calamiteiten op moet vangen, weet ik niet of je daar op kunt vertrouwen. Zou dan geen batterij, maar een noodgeneratortje niet beter kunnen zijn? Een vat peut er langs bederft zo maar niet.
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Route66 »

Een weblink naar de Hybride" zou handig zijn.

Mijn inschatting obv het verhaal dat het niet kan terugleveren aan het net: Als de accu vol is gaat de lader over in druppelmodus lading of hij schakelt af....
Het kan nooit waar zijn dat er met volle lading doorgeladen wordt...
En dan sluit ik me aan bij de rij: Zoek de info op in de documentatie en als je twijfelt bel of mail ze....
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Dit is de link. Tis wel in het Frans :shock:
Er is hier denkelijk meer vraag naar omdat de stroom toch wel jaarlijks gedurende langere tijd uitvalt. Bomen op de leidingen enzo.

https://helloenergie.com/onduleur-hybri ... rwatt.html

Het lijkt me eigenlijk ook dat het goed gaat met de overcapaciteit (het is er voor gemaakt), maar ik wil ook het principe snappen: een offgrid systeem kan hier toch ook mee te maken hebben?

Ik dacht dat een batterij wel 10 jaar mee kan als ie weinig wordt gebruikt of klopt dat niet?
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Route66 »

https://translate.google.com/translate? ... rwatt.html

Mijn Frans is redelijk, maar technisch Frans is toch v/e andere orde.... Mr Google weet er raad mee..

Ik lees alleen over een instelbare laadstroom.... hoe?
Dus de volledige specs aanvragen?

Het is haast niet voor te stellen dat dit niet geregeld is .... want dan kom je al helemaal niet aan een lange levensduur v/d accu.
De vraag daarover is veel te generiek zonder specs van de accu en het laadproces.

Dus toch meer info aanvragen?

PS: Je kunt op de lader ook nog een generator aansluiten als ik het goed lees... voor als het te lang regent/de zon niet schijnt...
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Ok, bedankt voor de reacties.
Weet iemand nog wat de levensduur is van een accu als die weinig of niet wordt gebruikt (zoals in mijn geval om de accu alleen als backup te gebruiken)?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Dat is sterk afhankelijk van het type. Wat staat erover in de documentatie?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Nou, ik moet em nog aanschaffen maar ik dacht aan deze:

https://helloenergie.com/batterie-200ah ... acell.html

In de pdf staat dat de 'design floating life' 15 jaar is..
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Je ziet ook dat het nogal wat uitmaakt hoe vaak en hoe diep je de batterij ontlaadt. Zo te zien is de levensduur meer cycli naarmate je minder diep ontlaadt, lijkt dus gunstig voor jouw modus operandi. Vraag je leverancier naar wat je mag verwachten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Ok, bedankt voor het meedenken. Ik heb nog wat vragen, maar daar zal ik een nieuw topic voor starten.
Rens hoff
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2020, 17:04

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Rens hoff »

Hallo wat ik zelf zou doen is de overcapaciteit van de zonnepanelen opslaan als warm water. Daarvoor heb je een buffervat nodig, en wel een met mogelijkheid om te verwarmen via elektrische hitte spiraal. Kost veel stroom dus dat is goed. Goed isoleren het buffervat en je kunt er lekker je huis mee verwarmen. En eventueel zelfs douchen.

Groet Rens
Plaats reactie