Overcapaciteit zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Slooij schreef: 23 jan 2022, 22:50 bijvoorbeeld een vliegwiel in vacuüm en het voordeel van dit principe is dat hier geen geluid vanaf komt ,behalve het geluid van de vacuüm pomp en het heeft minder luchtweerstand dan hogere luchtdruken waar dit fantastische vliegwiel dan in zou draaien. 😄
En met welke energie trek je het zaakje vacuum?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door benthuis »

kockie schreef: 23 jan 2022, 23:21
benthuis schreef: 23 jan 2022, 22:31 touwtrek vereniging
Doet me denken aan dit:
Ahhh. Das aardig inzichtelijk ja!
Mooi filmpje
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Ik heb het in de familie app gegooid. Kunnen die pubers de dingen eens in perspectief zien.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door kockie »

nu willen ze allemaal baanwielrenner worden ipv professioneel waterscooter chauffeur?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

:D :lol: :D :fff

Wordt niet echt opgepikt, maakt geen herrie.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Woz »

- Het Europese elektriciteitsnet is het grootste gekoppelde net ter wereld. Op het volledige ENTSO-E net hangt circa 600 GW aangesloten productievermogen en net zoveel consumptie. Die grote schaal helpt ons mee, want daardoor is uitval van een volledige centrale (bijvoorbeeld 1 gigawatt) nog steeds maar een klein flintertje missende energie op het totaal. De netfrequentie zakt en er moet worden ingegrepen om het terug in balans te brengen, maar de daling is langzaam: de inertie van de ontelbare roterende generators is zo groot dat men bij plotseling verlies van een gigawatt meer dan vijftien seconden de tijd heeft om in te grijpen voordat de netfrequentie onder de gevaarlijke grenswaarde van 49,80 Hz zakt. Dat is in de praktijk ruim voldoende tijd om computers beslistijd te gunnen en zogeheten FCR-vermogen aan te spreken: Frequency Containment Reserve. Dat bestaat uit tientallen fysiek roterende generators die geografisch verspreid zijn over de gebieden van alle Europese netbeheerders en die als het ware worden 'achtergehouden'. Deze generators kunnen indien nodig direct worden belast om zo het gat dat is geslagen te dichten. Op die manier kan de frequentiedaling tot staan worden gebracht en wordt er voorkomen dat er een echte verbruiker of klant moet worden losgenomen. -

Zie: https://www.hoogspanningsnet.com/page/5/ blog van 8 januari.

Er is best al veel ’meedraaiende massa’ in Europa. 3,8GW die standby staat om de boel stabiel te houden, dus voor korte tijd.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Slooij »

dat is interessant om te lezen 😀
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Slooij »

ja nu lees ik weer iets is dit het totaal wat standby staat in Nederland of is dit het standby wat een centrale meer kan leveren dan dat zij al doen?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Slooij »

volgens de verhalen zijn ideeën bedacht dat ze een kern centrale erbij willen bouwen. met een veiligheidsmaatregelen plan en dat gaat als volgt. als het misgaat en er zou radio actieve straling vrij kunnen komen in de omgeving op niet gewenste plekken waar men het niet kan beheersen. gaat gelijk dat plan in werking en word heel de kern centrale vol gestort met beton en zal het zand vanonder de centrale weg worden gepompt totdat het dak dus de (gehele) centrale 30 meter onder het aardoppervlak ligt. 😄 ik vind het leuk een centrale!
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Kernenergie is helemaal k@& en is zo flexibel als een betonnen heipaal. Totaal niet passend dus.

Interessante link. Er is veel te doen op dat gebied. Ook serieus geld te verdienen. En dat allemaal om niets aan onze levenswijze te hoeven veranderen en toch het idee te hebben ecologisch bezig te zijn.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Slooij »

het is idd een bericht in een verkeerd onderwerp.
mischien is het leuk om de buren een kabel aan te bieden die gebruik kan maken van het overkapesitijd aan energie ☺
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door kockie »

nog een mooi promo filmpje over opslag van energie (engels) https://www.youtube.com/watch?v=iGGOjD_OtAM
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ja. Laatst ook gezien. Ga daar nu eens aan rekenen om je eigen verbruik af te dekken. Voor een dag of zo. Dat ik niet kan rekenen wordt helaas steeds vaker duidelijk.
Beton 1600 kg/m3?
Hoogte gemiddeld huis 10 m
Verbruik 10 kWh per dag?
Wat heb je dan nodig als de zon een dag niet schijnt?

Edit, sorry had beter moeten kijken. Ik had het promofilmpje van die toren gezien, niet deze. Bedankt, ik kan dus wel rekenen!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door kockie »

:geek: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Woz »

Wat een heerlijk droog filmpje :)



Het moet toch heerlijk zijn om oplossingen te bedenken niet gehinderd door enige vorm van technische basiskennis.
Plaats reactie