Overcapaciteit zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Rens hoff
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2020, 17:04

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Rens hoff »

Als het je hoofdzakelijk om de elektrische energie te doen is dan zal even wachten op een goede thuis batterij misschien wel de moeite waard zijn. Tesla3 ofzo? Dan ga je al mooi eindje richting off grid, uiteraard dan wel met een nood aggregaat.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Arnold schreef: 08 mar 2020, 08:52 Ok, bedankt voor de reacties.
Weet iemand nog wat de levensduur is van een accu als die weinig of niet wordt gebruikt (zoals in mijn geval om de accu alleen als backup te gebruiken)?
De levenduur van de accu hangt sterk af van de maximum laadspanning. Een volle loodaccu wordt normaal geladen met een maximum spanning van 2,3 V per cel en dus van 13,8 V voor een 12 V accu. Als de accu niet vol is kan hij best meer hebben maar of dat het geval is weet je alleen als je de zuurgraad meet. Ik heb ooit een artikel gelezen waarin stond dat de levensduur met een factor vijf daalt als de maximum laadspanning 2,4 V per cel i.p.v. 2,3 V per cel is maar dat gold wel voor normale, met gedistilleerd water gevulde accu's. Het kan zijn dat met gel gevulde accu's wat meer mogen hebben. Ik heb pas een nieuwe 12 V gel accu voor mijn motor gekocht en die mag maximaal 14,4 V hebben. Maar de druppellader voor mijn motoraccu gaat niet hoger dan 13,8 V en dat is niet voor niets zo. De gel accu van mijn auto is ongeveer 9 jaar meegegaan maar een stationaire accu kan langer meegaan. Het aller slechts voor een accu is hem leeg trekken en niet op tijd opladen omdat dan de platen sulfateren.

Als de nominale accusapanning hoger is dan 12 V, zoals bijvoorbeeld 24 V of 48 V dan moet je twee of vier 12 V accu's met elkaar in serie zetten. Dit moeten gelijke accu's zijn die allemaal even ver opgeladen zijn. Het beste is dat elke accu zijn eigen 13,8 V spanningsregelaar heeft. Als je voor een nominale accuspanning van 24 V één spanningsregelaar gebruikt die de maximum laadspanning afregelt op 2 * 13,8 = 27,6 V, dan is het bij wat oudere accu's toch mogelijk dat één accu een wat te hoge spanning krijgt en de andere een wat te lage spanning.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door TLS »

Gebruik van loodzuur batterijen zou ik afraden voor hernieuwbare toepassingen. Deze batterijen zijn goedkoper maar gaan ook véél minder lang (1000 vs 4000 cycli) mee. Het technisch probleem bij loodzuur schuilt hem in het slecht om gaan met een gedeeltelijke laad-toestand, hierbij wordt lood-sulfaat gevormd en dit is onomkeerbaar bij gesloten types. Open cellen kan je dit oplossen via periodiek boost-laden maar deze zijn dan weer onderhouds-intensief én hebben een lager rendement. Nu zijn er de 'lead-carbon' loodzuur batterijen die hier minder last van zouden hebben maar ik vrees dat het te weinig en te laat is voor loodzuur op vlak van hernieuwbare toepassingen.

Lithium cellen hebben hier allemaal geen last van en vinden het juist fijn om in gedeeltelijke laadtoestand te verkeren.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door TLS »

Paul Joosten schreef: 05 mar 2020, 09:53 Dan (vermindert of) stopt de stroom door de zonnepanelen en wordt zonne-energie niet omgezet in stroom. Dat laat dan de temperatuur van de panelen wel wat oplopen maar niet meer dan wanneer het gewoon gekleurd glas zou zijn. Daar moeten de panelen tegen kunnen. Wanneer je weer aan het net kunt leveren schakelt de omvormer weer in. Vanwege de wat hogere temperatuur van je panelen zal het rendement wel iets minder zijn.

Wil je optimaal gebruik maken van de zonne-energie en dus voorkomen dat de zaak wordt afgeschakeld heb je eigen opslag (batterij) nodig. Of dat ook economisch voordeel oplevert is echter de vraag. Wordt de batterij standaard meegeleverd (en betaald) dan kan je hem natuurlijk het beste ook daadwerkelijk gebruiken. Anders zul je de extra aanschafkosten moeten afwegen tegen het verwachte rendementsverlies door afschakelen.
Het is een misvatting dat onbenut vermogen uit zonnepanelen wordt omgezet in warmte. De mppt tracker van de omvormer zal gewoon z'n ingangs-impedantie verhogen waardoor de spanning van de panelen iets omhoog gaat en er minder stroom wordt afgegeven. Zie V-I curve van zonnepanelen.

Mensen met een hybride inverter kunnen kiezen wat ze met hun overproductie doen, langs een kant is het ecologische zonde om dit niet op het net te plaatsen, maar anderzijds dekt de vergoeding nauwelijks de slijtage aan je inverter: minder vermogen naar het net, minder warmte voor inverter, langere levensduur.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Even goed lezen TLS. Ik beweerde slechts dat de panelen door de zon worden opgewarmd, net als gewoon gekleurd glas zou doen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door TLS »

dat heeft toch niks te maken met het al dan niet injecteren van overproductie?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Paul Joosten »

Waar heb ik dat beweerd? Ik sprak slechts over wat er gebeurt wanneer een omvormer zijn productie niet kwijt kan als gevolg van een te hoog oplopende netspanning.
Dan (vermindert of) stopt de stroom door de zonnepanelen en wordt zonne-energie niet omgezet in stroom. Dat laat dan de temperatuur van de panelen wel wat oplopen maar niet meer dan wanneer het gewoon gekleurd glas zou zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door TLS »

ah, 't was een grapje? :D Ik had 'm nog niet.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Theonovu
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2018, 10:40

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Theonovu »

Ik zoek meedenkers.
Voor het opslaan van overcapaciteit, heb ik een systeem ontwikkeld waarbij elektrische energie wordt omgevormd naar potentiële energie.
(d.i. energie van plaats)
Deze opslaan met blokken massa op een hoogte.
Grotere systemen werken met blokken van enkele honderden tonnen zwaar, die men in mijnschachten naar beneden laat zakken om energie te leveren en weer ophijsen als men de energie die men over heeft weer wil opslaan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door kockie »

Heb je al een berekening gemaakt hoeveel gewicht en hoogte je nodig hebt? Die zwerven hier wel ergens op het forum. Het valt wel, maar niet mee...

gevonden: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=5393

Adriaan Krachten (hier op dit forum actief) heeft er een mooi rapport over geschreven. https://kdwindturbines.nl/wp-content/up ... KD-378.pdf Hoofdstuk 5
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Krelis »

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rekenvoorbeeld dat ik in hoofdstuk 5 van mijn rapport KD 378 geef, toont aan dat je een enorme massa of een enorme hoogte nodig hebt om een redelijk hoeveelheid potentiële energie op te slaan. Met water gaat het een stuk gemakkelijker, tenminste als je een stuwmeer van voldoende grote inhoud op een voldoende grote hoogte kunt realiseren. In gebied met bergen gaat dit maar in Nederland is dit zeer lastig en daarom is het plan Lieverse ook niet doorgegaan. Toch denk ik dat we nu zeer veel voordeel gehad zouden hebben van de opslagcapaciteit als men het toen toch uitgevoerd zou hebben. Op de grens van Luxemburg en Duitsland ligt aan de Luxemburgse kant een zeer grote opslagcentrale met een groot aantal turbines die in de berg liggen en die via een lange gang toegankelijk zijn. Zeer de moeite waard om dat eens te bekijken als je in de buurt bent.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Omdat ik de capaciteit van potentiële energie wil kunnen tonen, hebben we het volgende experiment uitgedacht met de touwtrek vereniging. Ze hebben een jig om met slecht weer te trainen. Het tilt een enorm gewicht omhoog.

Nu bleek een broodje roosteren precies over een te komen me het ontlasten van dit gewicht. Kortom wat een touwtrek team op kan trekken is met één broodrooster actie OP!

Zet je dit door naar een boiler dan snappen mensen misschien wat een bak energie er gemoeid is met een beetje warm water bijvoorbeeld. En daarmee hoeveel power er in fossiele brandstof ligt opgeslagen. Mijn conclusie is dat ik minder wil gebruiken... Stapje voor stapje...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door Slooij »

ja ik ben meer voor het mechanic opslaan van energie.
een groot deel van de wereld bevolking maakt hier gebruik van, dat is het vliegwiel nu is het in een verbrandings motor heel veel toegepast. dit zou ook wel op een andere manier toegepast kunnen worden. bijvoorbeeld een vliegwiel in vacuüm en het voordeel van dit principe is dat hier geen geluid vanaf komt ,behalve het geluid van de vacuüm pomp en het heeft minder luchtweerstand dan hogere luchtdruken waar dit fantastische vliegwiel dan in zou draaien. 😄
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overcapaciteit zonnepanelen

Bericht door kockie »

benthuis schreef: 23 jan 2022, 22:31 touwtrek vereniging
Doet me denken aan dit:

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie