Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Paul Joosten »

Degenen die dachten met de ferrarismeter om de afschaffing van de saldering heen te kunnen komen hebben pech: de wet gaat veranderen zodat je vanaf 2023 verplicht wordt om een meter te accepteren met een apart telwerk voor terug geleverde energie. De terugleveringssubsidie komt er niet, de salderingsregeling blijft gehandhaafd tot 2023 en wordt daarna stapsgewijs afgebouwd tot 2031.

Meer informatie o.a. hier: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... w-tot-2031
Laatst gewijzigd door kockie op 27 apr 2019, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: tikfoutje hersteld (2013 naar 2031)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door WillemLimmen »

Afbouwen met terugwerkende kracht tot 2013.. Das niet zo mooi Paul!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jwardenier »

Baal hier ook wel van ,vooral de verplichting tot dubbel telwerk ,het zal dus aan de bedrijven zijn hoe hoog je terug levering vergoeding wordt .
Stroom kopen voor 22 c verkopen voor ? en wat je direct gebruikt daar zit je winst .
Niet echt uitnodigend om daar nog op te inverteren
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door pelletpower »

Zie het anders John. Dit is het laatste moment om op de pv trein te stappen. Als je nog lang gaat twijfelen mis je de trein.

Andersom is het ook mooi geweest. PV heeft die subsidie niet meer nodig. En zo wordt de weg mooi vrijgemaakt voor opslag.

Hoe Pietje het gaat doen met zijn nieuwe woning zou ik ook wel eens willen weten. Van het gas af kan prima. Zonder electriciteit zie ik zomaar niet gebeuren.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jobplas »

Dit betekent dus dat we nog zeker 3,5 jaar volledig kunnen salderen, daarna wordt het ieder jaar iets minder financieel interessant. Opzicht geen rare regeling om het eigen verbruik te maximaliseren. Maw: overdag stofzuigen, vaatwasser en e-boilers aan, snachts uit.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jwardenier »

Voor de meesten geld dat men overdag werkt ,dus energieverbruik overdag is erg laag terwijl de teller voor het energiebedrijf dan draait .
Komt men thuis dan is de zonkracht zover afgenomen dat koffie zetten al via het inkoop telwerk gaat .
Natuurlijk kun je de wasmachine boiler en vaatwassen overdag laten werken ,dit zal je winst zijn .
Dan komt de lange grijze tijd dec t/m feb waar je volledig draait via het inkoop telwerk .
Dus kom je op 1500 kw stroom verbruikt ? 2000 kw geleverd aan het net ?
Je ozb en daaraan gekoppelde rekeningen als waterschap s lasten zijn omhoog gegaan door meerwaarde van zonnepanelen , dan krijg je een terug lever vergoeding waar je inkomsten belasting op moet afdragen .
Dan gaat om de 10 jaar je omvormer vervangen worden ,wat hou je dan netto over om de pak weg de 5000 euro die je geïnvesteerd hebt terug op je rekening te krijgen .
Huizen die nu energie neutraal zijn ,zijn dan weer verbruikers .

In onze situatie zit het iets anders ,we hebben al een laag verbruik ,stekkers die we kunnen vervangen door handkracht gaan/zijn er uit ,tevens werk ik graag met paard en laat machines draaien op de rosmolen .
De grote stroom verbruikers als w machine draaien overdag ,kleine verbruikers zoals verlichting zouden via accu opslag kunnen .
Voor de lange grijze tijd zouden we naast een klein set setje zonepanelen een kleine windmolen kunnen inzetten ,maar hoeveel geld ga je dan inzetten om toch niet onafhankelijk te zijn .
Volgens mij ga je dan ook afhankelijk worden van techniek en het gaat dan nog om enkele tientjes aan stroom verbruik per maand .
Wij zitten nu zonder w water op een verbruik van 1500 kw per jaar ,met boiler 1900 kw meer .
Zonneboiler staat als eerste op mijn lijstje ,samen met lpg na verwaremmer ,koken doen we al op lpg ,en in het stook sijszoen in de houtoven
Hierna ga ik kijken of we onze stroom vraag onafhankelijk kunnen krijgen , kosten tegen baten
Accu opslag lijkt mij dan de weg ,rendabel maken dat zal de uitdaging zijn .
De trein missen ,ach dan ga ik wel op de fiets .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Paul Joosten »

WillemLimmen schreef: 26 apr 2019, 09:11 Afbouwen met terugwerkende kracht tot 2013.. Das niet zo mooi Paul!
:shock: tikfoutje maar dat kan ik zelf niet meer herstellen. Een van de modder-eters wellicht? Het moet uiteraard 2031 zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door kockie »

gerocheld
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef: 27 apr 2019, 08:25 Accu opslag lijkt mij dan de weg ,rendabel maken dat zal de uitdaging zijn .
De trein missen ,ach dan ga ik wel op de fiets .
John, accuopslag gaat nooit rendabel worden. Ook niet als stroom nog eens erg duur gaat worden, want dat worden alle zaken die veel energie vragen voor de productie ook duurder, dus ook accu's. Bovendien vergroot je afhankelijkheid van één energieleverancier naar meerdere leveranciers en fabrikanten van hardware. Accu-opslag mag voor bootbewoners en verre oorden een normale zaak zijn, maar het is gewoon altijd hele dure stroom.

De trein bewust willen missen is de juiste insteek. Je beschouwt elektriciteit net als ik: als een luxe product waar we dankbaar voor zijn, maar zonder gaat het leven ook door. Geen nieuwe stekkers meer kopen, maar zoeken naar stekkerloze alternatieven. Ik vind het kicken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jwardenier »

John ,bewust de trein missen ,daardoor ben ik ooit van school gestuurd ,waardoor ik later werk gekregen heb waar ik een hekel aan had ,zo ben ik er toe gekomen op een stukje grond te gaan klooien .
Bewust de pv trein missen ,ik heb serieus gekeken wat er kon ,zou w water via een doorstroom boiler en koken op inductie genomen hebben ,de weg van de minste weerstand .
Tot de einddate saldering regeling in beeld kwam ,waardoor daar ook nog even naar gezocht en uitkwam bij dingen die mij niet bevallen .
Natuurlijk is stroom makkelijk ,onmisbaar voor pompen en schakelingen ,zou ik morgen afgesloten worden moet ik wat oplossingen bedenken ,en heeft de oudijzerboer een goede dag .
apparaten aanschaffen zonder steker ,ik vind het een hele uitdaging .
Koelen en pompen vind ik de moeilijkste dingen ,alternatieven zijn er ,zijn erg arbeidsintensief ,waardoor je sommige dingen beter achterwege kunt laten ,als b v melk verwerken ,Dag kaas zou een oplossing zijn 5 l per melkbeurt geeft 500 gram kaas en die droogt uit .
Dus maak ik graag kaas van minimaal 2,5 kg ,4 kg is mooier ,is 3 dagen melk sparen bij zover ik nu weet 4 gr max .
Ik ga winter melken sept tot mei ,kaasmaken kan over een kortere periode ,maar nog moet er gekoeld worden .
Dit ga ik doen met een in de grond geplaatste watertank 1000 l gezuiverd afvalwater hergebruik put ,hierin komt een w w met pompje, op het hout gestookt waterfornuis .Veder koelen met koelunit zal wellicht ook nog moeten .
Alternatief is meer koeien gaan melken waardoor de weg naar groter los staat.
Veder heb ik nog geen alternatief voor het invriezen van b v rund vlees ,kleine partijtjes groentes enz.
Hiervoor heb ik vrieskasten a++ maar deze werken zonder stroom niet zoals ze bedoeld zijn .
Dan heb ik nog waterpompen ,voor afvalwater zuivering en hergebruik .
Hier zou een wind watermolen het alternatief zijn ,helaas krijg ik dan weer ruzie met de ambtenarij , mag niet .
Daarom zou accu opslag een alternatief kunnen zijn ,maar heb me nog niet in deze verdiept ,combi z paneel setje x windmolentje .
Windmolentje heb ik al eens uitgetest ,ambtenaar ging akkoord met uitleg van windwijzer bij diameter 1,5 m ,veder heb ik eens gelezen van elementjes op de kachel die stroom opwekken 12 /24 v ,dit zou in combinatie met de massakachel leuk zijn .
Dan heeft mijn paard de eigenschap wat te willen doen ,word sacherijnig van niksen ,en blijft in conditie bij regelmatig werken ,dus zou een dynamo op de rosmolen weer wat bijdragen ,2 x per week een uurtje zou al een verbetering zijn .
Helaas ben ik geen techneut ,moet dingen kopen en daar me veder klooien ,geld is er ook niet altijd dus recub zal de insteek zijn .
Zo nu staan mijn luchtkastelen geschreven ,verklaar me nu maar voor ....
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door pelletpower »

Goed bekeken John. Mss is die laatste wel de beste. Accu zijn niet meer dan leuk op dit moment. In tegenstelling tot DJ verwacht ik hier nog wel een en ander. Stekkerloos is natuurlijk het beste, dan heb je met niemand iets te maken. PV en winter is ook een slechte optie, hiervoor denk ik aan wkk. Onroerendgoedbelasting gaat met een zonneboiler net zo hard of harder omhoog. Deze is namelijk duurder dan pv systeem. Hiertegen is goed bezwaar te maken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door Dutch John »

John, ik heb het al eens eerder gesteld: je bent te klein voor een bedrijf en te groot voor een zelfvoorzienende particulier.

Zelfs al zou energieopwekking en -opslag ooit nog eens duurzaam worden, dan blijft het overgrote deel -de ingebedde energie van verbruikers van wegwerpkwaliteit- dat niet. Neemt niet weg dat ik er momenteel ook nog gebruik van maak, zij het vooral de afdankertjes en de afhankelijkheid wordt gelukkig steeds minder.

Met open geest kijkend naar de topic-titel: weer een dingetje erbij waar we ons min of meer druk over maken. Naast zoveel zaken die er elk jaar weer bij komen. Geld en daarmee tijd kosten. Zou het leven ooit weer overzichtelijk worden zonder eerst onverschillig te moeten worden?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jwardenier »

John , al zou ik de helft of meer weg doen ,dan nog blijf ik als bedrijf gezien door overheden ,pas wanneer ik aangeef helemaal geen dieren meer te hebben zou ik als particulier veder mogen .
De energie vraag zal niet veranderen wanneer ik particulier wordt ,dit is voor de gewone dagelijkse dingen ,als w machine ,vrieskast ,verlichting en waterpompen .
Hoe sta jij hierin ,ik meen dat je windmolen een accu opslag heeft en dat je zonnepanelen gekoppeld aan het net zijn ,hoe ga je dat in de toekomst doen .
Ik heb nog een vergunning voor een boerderij winkel en officiële kaasmaak installatie , dan pas ga ik echt stroom verbruiken ,koelen en verwarmen via stekkers ,meestal wordt hierbij gekeken naar kosten x baten ,staat het in de plus dan kan het voor het bedrijfsplan .
l
Pellet ,ik verwacht ook wel dat de accu opslag nog geoptimaliseerd wordt ,Ikea heeft een thuisaccu welke betaalbaar is , de nife accu ,die wel 100 jaar me gaan zijn hier ook een mooi voorbeeld van , zijn die dingen betaalbaar ,ik heb wel gekeken op de site maar kon daar niet goed uitkomen .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door dormos »

Wachten met invoeren van het betere omdat je wacht op het beste leidt er wat mij betreft toe dat je uiteindelijk niets doet.

Er zijn mensen die twee jaar geleden besloten hebben geen PV te nemen omdat de salderingsregeling per 01/01/2020 zou gaan veranderen (onder andere Ingir wist dit indertijd zeker). Dat werd daarna 2021, en nu 2023. Hadden die mensen toen toch PV aangeschaft, dan hadden ze de aanschafkosten al terugverdiend voordat wellicht in 2023 de regeling verandert.

2023 is nog ver weg, en er kan in die tijd een hoop veranderen. Wellicht heeft de VVD het dan niet meer voor het zeggen en ligt er tegen die tijd al wel weer een ander wetsvoorstel?

Idem met de "slimme" meter. Het kan zomaar zijn dat voor 2023 iemand een rechtszaak wint die ervoor zorgt dat de meter met dubbel telwerk helemaal niet afgedwongen kan worden. Is ook gelukt met het terugvragen van BTW op de aanschaf, en wie had gedacht dat dat kansrijk was?

Eerst zien, dan geloven, angst is een slechte raadgever.

Groet,

Hans
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afbouw saldering en verplicht dubbele meter na 2023

Bericht door jwardenier »

Hans ,ik zit niet met de aanschaf kosten ,meer met de uitwerking van het einde salderen ,zo ik het nu begrijp koop je dan de stroom in die je verbruikt en verkoop je je eigen stroom ,tegen een veel lager tarief ,hier moet je ook nog eens inkomsten belasting over betalen en dan het verhaal van de ozb nog waaraan anderen hun rekening dan ook weer gekoppeld hebben ,het systeem gaat dan windeieren leveren ,geen of weinig opbrengst ,tenzij je het kunt opslaan of wat je direct gebruikt .
Met een verbruik van 1500 kw gaat de stroom mij een paar tientjes per maand kosten ,ik kwam al een 2 e hans pakket tegen 1850 kw voor 600 euro ,maar ik wil geen onderdeel worden van een grote energie maatschappij , of denkende dat ik goed bezig ben als ik mijn stroom aan de hoogste bieder verkoop mezelf een loer draai doordat ik dan ook weer duur moet inkopen .
Helaas ben ik iets te vaak besodemieterd door overheden en ben ik argwanend geworden ,neem een koe en sluit je van het riool af ga eens in tegen de beslissing ozb ,k heb heel wat rechtszaken moeten voeren om mijn gelijk te halen ,krijgen doe je het niet .
Om nou panelen te nemen en deze weg weer te bewandelen dan heb ik zo iets van laat maar
Plaats reactie