zonnepanelen waterdicht afwerken

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door kockie »

Ik heb een vraag over zonnepanelen. Momenteel worden dunne-laag panelen voor dumpprijzen aangeboden. Zo goedkoop dat ze zelfs goedkoper zijn dan golfplaten. Heeft iemand een idee of die dingen gemakkelijk/fatsoenlijk waterdicht af te werken zijn, zonder dat het de hoofdprijs kost? We hebben hier nogal wat asbest te verwijderen/vervangen. Al het vervangen dan door goedkoop, energie-leverend materiaal kan, zou dat natuurlijk fantastisch zijn...

Ik heb al wel gezien dat er systemen zijn die het kunnen, maar vraag me af of iemand al zelf iets geprobeerd heeft.

De "dump" panelen zij hier te vinden op marktplaats (liggen bij mij in de buurt op een voormalige vuinisbelt) https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door dormos »

Als je er van binnenuit bij kunt, dan zou je op de zijkant van het frame kit aan kunnen brengen en dan met bouten of popnagels de panelen onderling verbinden. Dat zou prima waterdicht te krijgen moeten zijn, en kost niet de hoofdprijs.
Kun je er niet vanaf binnen bij dan wordt het denk ik lastig. Veritcaal zou je van aluminium een goot onder de naad kunnen maken, maar de horizontale naden worden een stuk lastiger.

Groet,

Hans
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door Sandman79 »

Als je er nu een houten frame rond maakt? met de verticale lengtes klem je de panelen dus links en rechts vast, het stukje frame wat aan de onderkant van een paneel komt frees je bvb 1 cm in, zodat het paneel er mooi gedeeltelijk in rust, maar boven het frame wat uitsteekt, De andere kant van dit frame, waar de bovenkant van het onderste zonnepaneel komt, frees je 2 cm in, zodat het paneel volledig hierin komt te liggen, indien 100% het niet 100% waterdicht is, kan je nog afkitten?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou vanaf de nok naar de goot een zogenaamd 'omega'profiel van aluminium zetwerk monteren. Vrij stevige dikte kiezen. Die werken als een gootje en op de randen kun je de panelen vast zetten. Netjes hart-op-hart naast elkaar op de maat van een halve paneelbreedte.
De horizontale naad zou ik proberen om een overlap tussen de panelen te maken, net als een dakpan. Wellicht zo uitdokteren dat de panelen half-steens worden gelegd.
Als er een aluminium kadertje omheen zit, is dat prima met een ms-polymeer kit af te dichten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door kockie »

Ik ga er dadelijk een paar halen om eens goed te kunnen bekijken. Ik zal foto's plaatsen. Iedereen al bedankt voor het meedenken tot nu toe!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door kockie »

20180802_171807.jpg
20180802_171737.jpg
20180802_171719.jpg
20180802_171758.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door kockie »

Het is eigenlijk te beschouwen als een glasplaat van 1245*635*7,5 mm. De junctionbox zit op de achterkant en zit vol siliconen (of andere meuk).
De eigenlijke cellen beginnen ca 1 cm van de rand van het glas.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door pelletpower »

Kasje van maken! Platen laten overlappen van boven naar beneden. Van nok naar goot koker of profiel waar je glaslat op schroeft. Kan ook houten balkje zijn. Glaslat is strip van alu met wat rubber.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door kockie »

maar hoe vul je dan de ruimte op die ontstaat als je de onderkant van de bovenste plaat op de bovenkant van de onderste plaat legt? Daar ontstaat dan een gat van 7 mm.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door Bossie »

Ik speel met hetzelfde idee voor een kapschuur met 70m2 dak. Wil zelf wel iets meer wp per paneel.

Ik denk zelf dat je onvoldoende overlap kunt krijgen zonder serieus opwek capaciteit te verliezen. Te weinig overlap en de regen blaast eronderdoor....
Kunnen ze niet zo strak mogelijk tegen elkaar aan en dan afkitten met een goede kit? Of eventueel OSB platen met vijverfolie of epdm eronder?

Volgens mij zijn er ook bedrijven die BIPV plaatsen met standaard pv panelen en met rubbers tussen de individuele panelen werken https://beausolar.eu/hoe-werkt-het/
lees daar ook nog iets over een geïntegreerde goot....
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door pelletpower »

Kasje van maken! Platen laten overlappen van boven naar beneden. Van nok naar goot koker of profiel waar je glaslat op schroeft. Kan ook houten balkje zijn. Glaslat is strip van alu met wat rubber.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 03 aug 2018, 12:34 Kasje van maken! Platen laten overlappen van boven naar beneden. Van nok naar goot koker of profiel waar je glaslat op schroeft. Kan ook houten balkje zijn. Glaslat is strip van alu met wat rubber.
Dat heb ik eerder ergens gelezen.... ah, hierboven om 08:31 :mrgreen: :mrgreen: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door pelletpower »

Slecht internet hier. Excuus.

Gewoon laten overlappen als dakpan. Werkt bij kas ook zo?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door pelletpower »

He? Nu gaat t wel goed
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: zonnepanelen waterdicht afwerken

Bericht door remco d »

Hoe zit je bij overlap met schaduw van sommige cellen? Niet dat ze het dan niet doen omdat een deel geen licht krijgt....
Plaats reactie