regelaar zonnepaneel kiezen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

regelaar zonnepaneel kiezen

Bericht door wieger »

hallo iedereen. Ik ben op zoek naar een passende laadegelaar. ik heb een viertal zonnepanelen gekocht van 127 W per stuk. Ik had gelezen dat je zonnepanelen vrijwel altijd in serie aanslit op elkaar. Op de specificaties staat: max power voltage is 26,7V en max Power current is 4,76 AMP. Dus dan zou ik meer dan 100V krijgen en maar 4,76 AMP . De meeste MPPT laadregelaars die ik zie zijn bijv 75/15 of 100/30 Je zou zeggen dat het veel handiger en gangbaarder is om de panelen paralel te schakelen. Laadregelaars van 150volt zijn erg duur zie ik maar die zijn ook bestand tegen een veel hogere amperage. Ik heb dus het idee dat ik iets niet goed doe met de berekening. Iemand een idee?>
Bedankt alvast
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelaar zonnepaneel kiezen

Bericht door LeaD »

Zonnepanelen parallel werkt niet als deze niet voor de honderd procent gelijk zijn , en wees gerust , dat zijn ze nooit !
Mogelijks kan je de panelen per twee in serie en dan de twee strings parallel, maar is nog verre van ideaal. De lengte van de bekabeling om de panelen te verbinden heeft zelfs invloed op de werking.
Zelf had ik een opstelling met 3 identieke panelen van 190 Wp parallel geschakeld. 1 paneel geeft het volle vermogen van 190 Watt. Het 2e slechts de helft en het derde paneel 1/4 , en deze verhouding bleef zich aanhouden bij zowel zonnig als bewolkt weer. Heeft te maken met de inwendig weerstand van die panelen.

Grof gerekend voor uw systeem, panelen kunnen 500W maximaal leveren (4 x 127W) , de regelaar zal voor een loodbatterij van 12 V zo een 35A leveren, ook al is de stroom van de panelen 4,76A. In een 24 Volt systeem slechts 17,5A. Dit zijn maximumwaarden.

Veel meer info maakt het gemakkelijker: is het voor op een kamper, boot , tuinhuis..., Wat zal er gevoed worden, 1 of meerdere batterijen , soort batterijen, soort verbruikers .

Zal wel bij de rubriek -Zelfopwek- horen zeker.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: regelaar zonnepaneel kiezen

Bericht door kockie »

LeaD schreef: 28 mei 2018, 15:02 Zal wel bij de rubriek -Zelfopwek- horen zeker.
Inderdaad, bij deze verplaatst
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: regelaar zonnepaneel kiezen

Bericht door dormos »

Zonnepanelen parallel werkt niet als deze niet voor de honderd procent gelijk zijn , en wees gerust , dat zijn ze nooit !
Bijzonder! Ik heb sinds 2003 een systeem met 24 stuks Isofoton panelen van 110Wp per stuk liggen, parallel aangesloten.
Zijn drie strings (met elk een eigen omvormer) van elk 8 panelen waarvan een deel op het zuiden en een deel op het westen ligt. Jaaropbrengst is altijd rond de 2000 kWh geweest.

Zou het dan zo zijn dat het rendement hoger zou kunnen zijn door de panelen in serie aan te sluiten, met een string op het zuiden en een string op het westen?

Groet,

Hans
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelaar zonnepaneel kiezen

Bericht door LeaD »

Hans, de vraag was hier : welke laadregelaar, niet welke omvormer. Uw panelen parallel zal je zelf eens moeten onderzoeken, kan best met een amperetang die ook DC kan meten. Meten is weten natuurlijk. Grofweg zou je toch 2,5 MWh moeten halen of 25% meer?
Panelen parallel werkt niet is wel een beetje te extreem uitgedrukt, beter gezegd, werkt niet zo goed als in serie.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie