12v stopcontact en usb poort zekeren

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door wieger »

hallo
ik ben bezig met de voorbereidingen en inkopen van een 12v zonnepanelen systeem in de woonwagen.ik vroeg me af hoe bijv sigarette aansteker stopcontact of usb poort om dingen op te laden gezekerd word. want hoeveel stroom het zal trekken hangt natuurlijk af van wat je er in plugt. zou je het dan zekeren met de max amp. van waar je het voor gebruikt en daar ook de dikte van je kabel op aanpassen
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door Paul Joosten »

Je kunt beter even kijken waarvoor dergelijke aansluitingen doorgaans bedoeld zijn. Een standaard aanstekercontact is in de auto doorgaans op 10A gezekerd, USB aansluitingen leveren zeker niet meer dan 5A en vaak nauwelijks de helft. Heb je gebruikers met grotere behoeften kan je beter aangepaste aansluitingen gebruiken. Vaste gebruikers zou ik liever rechtstreeks bekabelen. Thuis gaat ook lang niet alles via (dezelfde soort) WCD's, zeker de grotere verbruikers niet.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: 12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door benthuis »

Zou het een idee zijn om een engels stopcontact te gebruiken? Goedkoop op ebay, toch een fatsoenlijke aansluiting en deze zijn bijna altijd gezekerd naast t stopcontact... Auto stopcontacten hebben belabberde verbinding. Lijkt me niet ok voor dagelijks gebruik bij zwaarder gebruik. Voor USB, hier wordt bij USB-C (steeds meer in gebruik) als best wat vermogen door gepompt. Laptop etc worden er door opgeladen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: 12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door mro »

Je moet altijd afzekeren volgens de dikte van de kabels die je wil of moet gebruiken, dus onrechtstreeks afhankelijk van welke verbruikers je hebt.

Een zekering moet de kabel beschermen; de kabel mag niet smelten en mogelijk brand veroorzaken. De aangesloten toestellen moeten van voldoende kwaliteit zijn om zichzelf te beschermen met een ingebouwde zekering of andere maatregelen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: 12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door Joepie »

Wat zijn je verbruikers op 12V?
USB aansluitingen zijn 5V en komen steeds algemener voor op apparaten. USB aansluitingen zitten op je laptop/PC waar je dit bericht nu op leest. Je laptop/PC zelf is 230V. Een mini-USB (telefoon)oplader heeft een 230V naar 5V adapter.

Kan je niet beter converteren naar 230V, zodat je ook 'normale' apparaten kan gebruiken (zoals je laptop) en via de USB poort 5V voeden daar waar je het nodig hebt?

Bij 12V sigarette-aansluitingen wordt er vaak gezekerd in de plug zelf.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Re: 12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door wieger »

Joepie schreef:Wat zijn je verbruikers op 12V?
Kan je niet beter converteren naar 230V, zodat je ook 'normale' apparaten kan gebruiken (zoals je laptop) en via de USB poort 5V voeden daar waar je het nodig hebt?
ik moet nog goed gaan nadenken over mn verbrukers.het zal voornamelijk gaan om laptop muziek installatie en keuken apparaten eventueel. lampen zijn natuurlijk makkelijk op 12v aan te sluiten.
ja een converter ga ik zeker gebruiken in bepaalde gevallen. maar ik wil het liefst zo veel mogelijk direct op 12v.
bedankt voor je info
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Re: 12v stopcontact en usb poort zekeren

Bericht door wieger »

benthuis schreef:Zou het een idee zijn om een engels stopcontact te gebruiken?
dat is een goeie. en dan een zootje stekkers erbij halen.
Plaats reactie