Info over zonnepanelen welkom

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
_gjs_
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2016, 18:14

Info over zonnepanelen welkom

Bericht door _gjs_ »

Wij zijn aan het kijken of zonnepanelen voor ons interessant kunnen zijn.
We hebben nu een jaar verbruik van 10000 KWh.

We wonen achteraf, behoorlijk grote woning, (eigenlijk kun je het zien als twee woningen) totaal wonen we er nu met 5 personen.

We denken aan zo'n 7000 an 8000 KWh aan zonnepanelen.

dus iets van 36 panelen.

Als we voor zonnepanelen gaan zouden we ze op de schuur willen, (op de woning vinden we niet mooi, zeker in combinatie met schoorsteen, dakramen dakkappelen, dakvorm e.d.)

De schuur bestaat eigen uit twee schuren van 12 mtr lang tegen elkaar aan, met beiden een puntdak. +/- 35/40 graden
We hebben meerdere opties, de ligging is net iets verschoven van oosten en westen, dus een kant neigt iets meer naar oost/zuidoost de andere kant dan dus naar noord/noordwest
Vanuit de schuur ligt een buis onder de grond naar kruipruimte van de woning, en vandaar uit kan ik naar de meterkast.
(+/- 15 mtr denk ik)


we zouden kunnen kiezen voor de oost/zuidoost van een schuur vol te leggen met 2 rijen van 12 panelen. en een rij van 12 panelen boven aan de zuid/zuidoostkant van de andere schuur.

Andere optie zou zijn, ze te verdelen, helft zuid/zuidoost en andere helft noord/noordwest

Maar omdat zuid/zuidoost iets gunstiger is, zouden we ook iets meer daarop kunnen leggen b.v. 24 op zuid/zuidoost.
en 12 op noord/noordoost

Afbeelding

heeft iemand tips en of advies? mbt de ligging

Wat voor omvormer of panelen adviseren jullie?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Info over zonnepanelen welkom

Bericht door swake »

Na aankoop woning (ook met schuur er aan) dacht'k ook even dat ik opeens een grootverbruiker was.... Hadden ook een 12.000kWh/jaar. Dat was omwille van de elektrische accu verwarming. Hebben die natuurlijk buitengezet en vervangen door een 'moderne' CV en isolatie overal waar het mogelijk was.

Beetje rondkijken in huis en er vielen nog een aantal grote gebruikers op (zoals alle verlichting van halogeen naar LED omgezet, ramen vervangen, zuinigere machines en laders en zo gebruiken). Deze werden allemaal geoptimaliseerd zonder in te boeten op comfort.

Nu nog 7000kWh. Dat is nog steeds veel. De hoofdzaak hiervan is wel professioneel verbruik. Toch zie ik nog mogelijkheden om te optimaliseren. Voorbeelden van wat mogelijk is op dit vlak zijn er legio te vinden. Soms kost het een kleine moeite, meestal merk je het als persoon nauwelijks of is het zelf leuk om te hebben/doen.

Als er toch 10.000kWh verbruikt wordt, waarom dan ook geen 10.000kWh aan panelen plaatsen?

Panelen kant noord heb je niks aan. Beter verdelen over de 2 schuren. Wel uitkijken naar schaduwvorming en misschien zodanig aansluiten dat de panelen welke soms in de schaduw kunnen komen te liggen op hun eigen kring hangen. Eventueel meer panelen hangen om die minder opbrengst te compenseren. Het is zonder mogelijk om 12kWh aan panelen te hangen op een 10kWh omvormer.
Plaats reactie