Temperatuur Heatpipes

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door kockie »

Foto's plaatsen: viewtopic.php?f=8&t=735
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

warmwater circuits + regelaars..pdf
(710.21 KiB) 273 keer gedownload
Een foto wilde nog niet lukken, te groot bestand.
Zal ik eerst moeten uitvinden hoe dat te verkleinen.

Maar de schema´s ging wel.

Linksboven het schematje van de besturing van de pompen.
Eronder hoe het op de print past.

Rechts de diverse circuits van drinkwater en anticongelante.

De boiler kan electrisch worden verwarmd wanneer ik aan de walstroom lig.
Daarnaast door de anticongelante wanneer de motor draait, dat is iets wat je niet zoekt voor anker liggend. Dat is het dik groen getekende circuit.

Daarna werd in de hete luchtkanalen van de kachel een verwarmings radiatortje van een auto ingebouwd, in het anticongelante circuit, kachel aan in de winter was warm water. In de zomer bij 40º buiten temperatuur wil je ook dat niet.

Toen kwam een 6 mm ronde pijp strak gewikkeld in een geisoileerde ruimte als paneel in de zon.
Hier wordt rechtstreeks het drink water doorgepompt.
Zuig pomp aan de koudwater ingang en via paneel terug de boiler in via de heet water uitgang van de boiler. Het paneel meest rechts.

In de zomesr hier, meer dan genoeg, een beetje aanpassen aan de tijden, in de middag is het water heter.
In de winter was het krap, ook hier in zuid Iberica kent men bewolkte en natte dagen.

Dat winter tekort wordt nu opgelost door het heatpipe paneeltje, wat ook weer het anticongelante circuit verwarmt.

Met afsluitertjes kan gekozen worden welke bron wat verwarmt, in de praktijk zal het alleen de boiler zijn.
De heatpipes geven een wat mindere temperatuurstijging aan een groter volume anticongelante, met twee keer warmte wisseling.

Het convectie paneeltje (60 mtr 6mm pijp) geeft een sterkere temperatuur stijging aan minder volume.

De pompjes zijn regelbaar in opbrengst. Worden aan/uit geschakeld door temperatuurvergelijk van sensoren aan paneel en boiler. Het was even zoeken naar de juiste instellingen en plaatsing van de sensoren.

Het drinkwater dat boven de boiler ingaat is al snel een heet laagje boven in de boiler, een beetje heet water voor de afwas is er al snel.
De heatpipes sturen hun warmte meer op halve hoogte de boiler in, het "lauwe" drinkwater komt dan al snel in het drinkwater paneeltje en wordt daar verder opgewarmd naar heet water.

Omstreeks 08.00 uur beginnen, nu in mei, de pompjes te draaien, omstreeks 11.00 uur is er heet water, tegen de 60º aan, later op de dag komt het afhankelijk van gebruik en zon instraling een enkele keer op 70º.

Bij bewolkt weer komt de kachel in actie die tot 90º kan verwarmen. Op bewolkte dagen is het ook niet zo warm dat de kachel direct gaat storen.

Een foto van de panelen ga ik uitproberen om te verkleinen naar minder dan een Mb.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door JantjeV8 »

Klinkt goed in elk geval, schema hydraulisch ziet er goed uit. Het elektraschema gaat mijn petje te boven.
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

Jantje VB,

Voor mij was het ook een enorme uitzoekerij.
Bij toeval stuite ik op het IC LM 741, dit maakte het mogelijk om vergelijking tussen spanningen te maken.
Wanneer op pen 2 en 3 spanningsverschil is, 2 wordt hoger dan 3, (of omgekeerd?) dan wordt pen 6 hoog.
Twaalf Volt in mijn geval.
De mosfet die als relais werkt heeft aan 4V genoeg om de verbinding te sluiten. Misschien overbodig, maar een zener (9V) diode tussen pin 6 en de gate van de mosfet zodat maar (13V-9V=4V) op die gate komt.

De voedings schakelaar kiest tussen permanent aan of via meetpunten (de twee NTC weerstanden)
Met de potmeter van 22 K stel je de spanning links of rechts verschillend.
Één NTC aan het paneel, de andere tussen de isolatie en de boiler gestoken.
Met de potmeter wat zoeken tot het goed werkt. Een LED om te kunnen zien wanneer hij schakelt.
De pompjes staan op ´t moment op geringe opbrengst om zo lang mogelijk aanééngesloten te draaien.
Ik denk daar de meeste warmte mee binnen te halen, dat moet ik nog uitvinden of het een juiste gedachtengang is.

In de kachel luchtstroom zit een 60º temperatuur schakelaar, die zet bij sluiten ook 12V op de handpositie van de voeding.
Dus kachel warm, altijd het heatpipe pomje draaien.

Ontluchten van het paneel is wat omslachtig, dat gebeurt via de radiator die een stuk lager zit dan de heatpipe.
De heatpipe met afsluitertjes scheiden van de rest en dan via de slang de anticongelante er in, daarna de afsluitertjes open .Kleine luchtbelletjes gaan met de stroom mee en komen in de radiator terecht en van daar naar het expansievat van de motor.

Een foto gaat me niet lukken, ik dacht dat ze kleiner te maken waren, maar ik kan niet het niet vinden in Windows 10.
Mijn logica is een heel andere dan die van Bill Gates
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

img042.pdf
(908.09 KiB) 325 keer gedownload
Dan zou hier een foto behoren te verschijnen.
Verkleinen lukte niet, een afdruk gemaakt, die blijkt net iets onder de 1Mb te zijn.
Hoop dat het lukt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Ruuben »

Saeftinghe schreef:
img042.pdf
Dan zou hier een foto behoren te verschijnen.
Verkleinen lukte niet, een afdruk gemaakt, die blijkt net iets onder de 1Mb te zijn.
Hoop dat het lukt.
van
Jeutje, wat een installatie.
Voor goede werking moeten je heatpipe-jes wel verticaal hangen met de zilveren kop richting de mast.
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

Die instalatie maken valt wel mee hoor, ik maak regelmatig soortgelijke installaties.

Hoeft maar weinig met de dagbaan van de zon mee gedraaid te worden, de VP panelen een stuk meer om goede opbrengst te houden.

Ik denk de pijpen 45º uit de verticaal als beste hoek, zo haaks mogelijk op de instraling, en zorgen dat de ene pijp geen schaduw werpt op de volgende is er goed resultaat.

Een bijverschijnsel is luchtbelletjes die in de hoog geplaatste collector terecht komen. De druk in het systeem is zeer gering, het pompje heeft op laag toeren niet de opvoerhoogte om de lucht mee te sleuren naar een punt waar het verzameld en afgeblazen kan worden. Dus een permanente vorm van aandacht nodig.
Af en toe op hoog toeren om de lucht te verwijderen.

Dat brengt me op het onderwerp STAGNEREN.
De collector wordt heet, er is geen warmte afname. Zo op het eerste gezicht geen probleem, maar ik meen ergens iets gelezen te hebben dat stagnatie voorkomen dient te worden.
Waarom? Kan de vloeistof in de pijpen niet eindeloos verdampen/condenseren? Wat is het "Hoe en Waarom?"
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Ruuben »

Stagnatie is cumulatie van temperaturen. Slecht voor je collector vloeistof. Glycol wordt dan zuur. Tast alles, met name koper en rubbers en seallings aan. De anti Vries eigenschappen zijn dan weg. Druk kan gevaarlijk toenemen. Knelkoppelingen gaan bij blootstelling aan hele hoge temperaturen onherroepelijk lekken. Mijn soldeerkoppelingen kunnen maar tot 170 graden. Theoretische niet een onhaalbare temperatuur. Pompen en kleppen en gaan kapot bij blootstelling aan 120+ graden. Flowmeters gaan soms maar tot 80 graden. Alleen pt1000 sensoren zijn alleen geschikt voor dergelijke temperaturen. Die zijn ook van siliconen kabels voorzien. Vinyl electrisiteits draden zullen zwaar lijden als ze in contact komen met hoge temperaturen. Witte moderne flexibel buismateriaal is maar geschikt tot 90 graden kortstondig, het verkort de levensduur enorm, en maakt soms deel uit van het secundaire deel van installaties of buffers. Standaard isolatiemateriaal om buizen onderdak smelt al bij 90 graden. Sommige kunnen kortstondig hoge temperaturen hebben, maar dat staat dan nadrukkelijk vermeld.
Je koperen heatpipes worden sneller porreus en verouderen dus vlot. De wanddikte is vaak maximaal 0,6 mm

Stagnatie Vermijden dus.
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

Een duidelijke uitleg, en stelt me gerust.

De anticongelante in het circuit waar ook de collector in zit kan tot 120º.
De heatpipes zijn dusdanig kort dat alle geproduceerde warmte afgevoerd kan worden zonder die temperatuut te bereiken.

Dit hoofdzakelijk aan verwarming van boiler. Mocht de boiler te veel stijgen dan wordt de motor in het circuit opgenomen en lukt het echt niet om te hoge temperaturen te halen.

Het risico is dus beperkt tot de dunne koperen heatpipes zelf, die zijn eenvoudig uitwisselbaar.

Er zal eerder wat behoefte zijn aan wat langere heatpipes
Plaats reactie