wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door holtere »

In eerste instantie ging het me eerder om het verschijnsel dat een vrije hemel best veel invloed had naar mijn idee.
De preciezere cijfers zijn inderdaad 200 graden zuid en de dakhelling zou weleens 18 graden kunnen zijn.
Bedoel je dat die afscherming niet zoveel invloed heeft als ik denk?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:In eerste instantie ging het me eerder om het verschijnsel dat een vrije hemel best veel invloed had naar mijn idee.
De preciezere cijfers zijn inderdaad 200 graden zuid en de dakhelling zou weleens 18 graden kunnen zijn.
Bedoel je dat die afscherming niet zoveel invloed heeft als ik denk?
Integendeel, zeker met deze cijfers kloppen de berekeningen griezelig nauwkeurig.
88% is dan inderdaad het max wat je kunt halen met die muur er achter.

PS: Het is mogelijk dat je op een bijzondere dag toch nog net even iets hoger komt, maar dat is dan het gevolg van een extra lage absorptie in de atmosfeer waardoor de effectieve instraling hoger is dan "nominaal".
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door holtere »

Toch wel goed om te weten en je eigen situatie goed te kennen
Opbrengsten hier met 3640 kW:
2013 - 2717
2014 - 3036
2015 - 3207
De opbrengsten in 2013 waren erg laag en de eerst pogingen om te reclameren bij de leverancier leverden niet veel op. Bekende verhalen dat de ligging wellicht niet zo gunstig was en de opbrengsten variëren enz. enz.
Toch, na een beetje doorduwen heeft de fabrikant een andere omvormer opgestuurd en bleek dat de eerstgeleverde toch niet in orde was. Het punt waarop die in- en weer uitschakelde lag te hoog waardoor je iedere dag een beetje mist. In de winter speelt dit meer natuurlijk.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Chevman »

Opbrengsten hier met 3640 kW:
2014 3499 kW vanaf 20 feb
2015 3766 kW
schaduw van een rookgas pijp op 4 panelen.
Ik heb een Solaredgsystreem e zodat de andere panelen bij schaduw gewoon maximaal opwekken.
gr Hans
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Plaats reactie