wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door kiekeboe »

Ik heb sinds afgelopen dinsdag zonnepanelen van het merk tsmc en een solar edge 5kW 3ph omvormer.
Totaal ligt er 5580 Wp op het WZW, locatie noord Groningen.

Dinsdag heb ik het spul aangesloten, en de opbrengst was veelbelovend: 5,2 kW op een half bewolkte middag.
De opbrengst was die dag 9 kWh (vanaf ca 16:00 tot zonsondergang).
De mooie grotendeels halfbewolkte dag erop viel mij niet tegen een piek van 5,1 kW en een totale opbrengst 35,5 kWh.
Maar de supermooie donderdag zou een stroom record worden dacht ik.
De hele dag geen wolkje te zien leverde een piek van slechts 4,8 kW, maar wel een dagtotaal van 36,2 kWh.
Vrijdag een grotendeels onbewolkte dag leverde een piek 4,6 kW en een opbrengst van 33,9 kWh.
Ik bedacht wat de oorzaak zou kunnen zijn van mijn snel afnemende opbrengst bij (in mijn ogen) betere omstandigheden.
De panelen waren bedekt met een dun laagje stof en pollen vanwege de droogte, dit moest de oorzaak wel zijn.

Om mijn conclusie te staven heb ik vanochtend 6 panelen schoongemaakt (met kalkvrij regenwater).
Het verschil tussen de schone panelen en de ongereinigde is niet zichtbaar.
Maar gek genoeg presteerden de panelen vanochtend weer veel beter, terwijl het geheel bewolkt was.

Ik wil graag begrijpen wat er gebeurt, weet iemand een verklaring?

Nu regent en is de opbrengst minimaal
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Mathijs »

Als de panelen warmer worden neemt het rendement af. De afgelopen tijd hele mooie opbrengsten gehad door de combinatie van relatief koel weer en heldere lucht. De records worden bij mij altijd eind mei/begin juni gebroken, daarna te warm voor echt hoge dagopbrengsten!
Groet, Mathijs
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door kiekeboe »

mmmm, ik wist dat dit effect bestaat.
Dat de invloed zo groot is had ik niet verwacht.

Mijn specs geven aan NOCT (normal operating cell temperature) 46,5 C en een coëfficiënt van -0,31%/C.
Een temperatuur van bijv 80 C zou dan een ruim 10% lagere opbrengst betekenen volgens mij.

Dit zal het wel zijn, dank je.

Ik heb overigens vanwege dit effect de panelen al landscape gelegd.
Omdat de liggers dan verticaal zijn en dus de langsstromende koelende lucht minder gehinderd wordt.
Geen idee hoe groot het effect is, maar alle beetjes helpen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Pieke »

Mathijs schreef:Als de panelen warmer worden neemt het rendement af.
Da's correct, Bij iedere graad warmer gaat het rendement 0.5% omlaag.Zonnepanelen zijn donker van kleur, dus absoberen veel warmte. Ik heb hartje zomer wel 'ns 60 graden gemeten.Schuift op een zonnige en warme dag voor gedurende 10 minuten een flinke wolk voor de zon, of een korte bui, dan zal je daarna Pieken in je max.En het klinkt tegenstrijdig, maar zonnepanelen zijn niet dol op volle zon.

Kiekeboe, noord Groningen......Woon je aan de kust? Dan zal je ook nog profijt hebben van koele zeewind.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door kiekeboe »

aan de kust is een groot woord, al snel een km of 10 denk ik.
maar het is hier gemiddeld wel iets kouder in de zomer volgens mij.

het waait wel bijna altijd
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Pieke »

Ik had gisteren nog iets willen toevoegen, maar kon het niet goed onder woorden brengen.Nu wel. Het meest ideale voor pv is strooilicht.Ik omschrijf het als licht wat overal vandaan lijkt te komen maar geen schaduw werpt op voorwerpen. Dus de zon breekt niet echt door en het is niet al te warm.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo......
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door kiekeboe »

ik begin het te snappen.
vandaag weer grotendeels bewolkt en een piek van 5,3 kW.
het totaal 28.

met koeling van de panelen is een enorme winst te behalen volgens mij.
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Matthijsb »

Ik heb gister bij mijn panelen eens temperatuur sensoren aan de achterkant van 2 panelen geplakt.
De temperatuur zat gemiddeld rond de 40 graden, en dat was gister op een dag met redelijk wat wolken.
Ik zal het de komende tijd wat in de gaten blijven houden wat de temperatuur van de panelen gaat doen.

Ik zit er zelf over na te denken om ze te gaan koelen met water.
Enkel moet ik nog even zien of dat gaat werken, daarvoor wil ik grondwater gebruiken, mits dat niet vol ijzer of andere stoffen zit die de panelen besmeuren.
Kraanwater zal veel te veel kalk in zitten, daarnaast word dat een redelijk dure aangelegenheid denk ik en weegt dat niet op tegen de meeropbrengst.
Regenwater wil ik binnenkort op gaan vangen, daarvoor heb ik een watertank op het oog waar ongeveer 1kuub in kan denk ik.
Enkel regent het amper nog hier dus vraag ik me af of ik dat ding uberhoupt wel vol ga krijgen.
Als ik dat heb, dan kan ik daarmee ook proberen de panelen te koelen en het weer op te vangen.
Of dat gaat werken en het niet te warm gaat worden is nog wel een beetje de vraag.

De panelen kunnen zo'n 300w per kant (staan in oost-west opstelling) meer opleveren dan dat ze nu doen volgens mij, dus in totaal zo'n 600 watt extra kan het opleveren.

Als het weer eens een volle zonnige dag is, dan zal ik de temperaturen van de panelen hier wel weer eens posten.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Pieke »

kiekeboe schreef: met koeling van de panelen is een enorme winst te behalen volgens mij.
Matthijsb schreef: Ik zit er zelf over na te denken om ze te gaan koelen met water.
Hier een recent topic. viewtopic.php?f=23&t=4981

Zijn er nog ontwikkelingen, Sandman?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Matthijsb »

Dat topic had ik gezien Pieke, mede daardoor heb ik doen besluiten het toch te gaan doen.
Waarschijnlijk gewoon door water erover heen te laten lopen.
Het koelen met lucht zoals daar omschreven gaat niet voldoende werken lijkt me.
In ieder geval op warme dagen, boven de 30 graden, werkt luchtkoeling al helemaal niet optimaal.
Het lijkt me dat je met water meer kunt bereiken.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door JantjeV8 »

Kun je niet strooilicht creeeren bij vol zonlicht door een gaasje of netje o.i.d. er overheen te trekken?
Evidelange
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2016, 13:39

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Evidelange »

Ik heb gelezen dat omdat zonnepanelen in serie zijn geschakeld, dat de hoeveel stroom die ze opwekken wordt bepaald door het minst presterende zonnepaneel.
Laatst gewijzigd door kockie op 22 mar 2016, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame is niet nodig.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door Joepie »

Mathijs schreef:Als de panelen warmer worden neemt het rendement af. De afgelopen tijd hele mooie opbrengsten gehad door de combinatie van relatief koel weer en heldere lucht. De records worden bij mij altijd eind mei/begin juni gebroken, daarna te warm voor echt hoge dagopbrengsten!
In juni staat de zon het hoogst aan de hemel. Dit draagt bij aan de hogere opbrengst. Mei en juli staat de zon iets lager, maar ongeveer gelijk aan elkaar. Dit geldt ook voor april en augustus.

Ook het aantal zonuren speelt een rol, en zelfs de gemiddelden kunnen kennelijk per locatie verschillen. http://www.zonuren.nl/nederland/

Een hogere temperatuur van de panelen leidt tot een lagere opbrengst, maar een verschil tussen juni en augustus bijvoorbeeld mag niet alleen daar aan toe gerekend worden.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door holtere »

Het is niet alleen de warmte die je opbrengst beinvloed. Zoveel mogelijk zicht op de vrije hemel draagt enorm bij. Wij hebben onze panelen liggen op een aanbouw, onder 20 graden vrijwel op het zuiden. Er staat echter een 5 meter hoge en donkere muur achter van het huis zelf, op de foto nog wel zichtbaar. De opbrengst is de afgelopen drie jaar niet boven de 88 procent gekomen en ik wijt dat vooral aan die muur!
Bijlagen
12-09-28 269  (Medium).JPG
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: wat beinvloedt de opbrengst pv panelen?

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:Het is niet alleen de warmte die je opbrengst beinvloed. Zoveel mogelijk zicht op de vrije hemel draagt enorm bij. Wij hebben onze panelen liggen op een aanbouw, onder 20 graden vrijwel op het zuiden. Er staat echter een 5 meter hoge en donkere muur achter van het huis zelf, op de foto nog wel zichtbaar. De opbrengst is de afgelopen drie jaar niet boven de 88 procent gekomen en ik wijt dat vooral aan die muur!
Hmm. Het theoretisch maximum voor 20 graden helling, pal zuid is 97%.
90 graden (rechtop) pal noord geeft ongeveer 18%.
Als we er van uitgaan dat die 18% geheel uit de lucht komt, dan schaduwt die muur de helft hiervan af. 9%.

Een tikkeltje veel, maar de grootte orde lijkt me wel goed.

Als ik de geodriehoek op je foto leg, dan lees ik iets minder dan 20 graden af, en dat zou gemakkelijk het verschil kunnen verklaren. (Bij 10 graden zakt het maximum naar 93%, nu zit je dichter bij de 20 dan de tien, maar wellicht dat dit toch 1 a 2 % uitmaakt.)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie