Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door OBL-Rien »

Ik ben op zoek naar een ideale acculader :o

De mooiste modellen (met monitoring) vind ik tot noch toe alleen voor 30+ A laadstroom.
Maar accu's mogen eigenlijk niet met meer dan C/5 worden geladen.

Nu wil ik eigenlijk 100 Ah accu's gebruiken.
Dat betekend dat C/5 = 20A

Mijn zonnepanelen kunnen in totaal ca 32A leveren bij maximaal vermogen.
Dit zal natuurlijk bijna nooit voorkomen, meestal zal het minder zijn.

Dus vroeg ik me af of er ook stroombegrenzers zijn die er voor zorgen dat de accu nooit met meer dan 20A geladen worden. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als deze ingebouwd zijn in de lader zelf.

Heeft iemand al eens zoiets gezien?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door Dutch John »

Rien,

Wil je een acculader of een spanningsregelaar?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door OBL-Rien »

Een accu-lader.

Vanmorgen viel me in dat ik natuurlijk net zo goed (beter eigenlijk) panelen kan af/bij schakelen om niet boven de 20A laadstroom te komen. Misschien bestaan daarvoor kant en klaar oplossingen?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door Dutch John »

Als je een acculader wilt, waarom zou je dan panelen gaan afschakelen? Laat die vrolijk de meter doen terugdraaien. Moderne geregelde laders hebben een prima laadkarakteristiek. Wel moet je de lader qua vermogen aanpassen aan de accu, maar beter te langzaam laden, dan iets te vlug. Je kunt natuurlijk ook een accu bijplaatsen. 100 Ah trekt geen pakje boter van tafel.

Voor incidenteel laden van accu's is er niets mis met een ouderwetse, goedkope ongeregelde lader. Wel zelf bewaken met een multimeter. Stoppen als de meter 15-15,5 volt aangeeft. Een goedkoop alternatief is een lader van een elektrische pompwagen. Tenminste als je een 24 volt systeem wilt. Dergelijke geregelde laders vind je wel eens bij dumpbedrijven of heftruckdealers. Hoeft niet mooi te zijn, als het maar werkt. Helemaal prachtig als het iets is dat een ander weggooit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Wel moet je de lader qua vermogen aanpassen aan de accu, maar beter te langzaam laden, dan iets te vlug.
Exact, en niet alleen de lader aanpassen ook de stroomsterkte die de panelen kunnen leveren.

Ik veronderstel dat wanneer je volgend systeem hebt:
  • Panelen 8x 35Vp 5Ap
  • Lader max 20A
  • Accu 24V 100Ah
  • Niet op het net aangesoten
Dit systeem de lader zou stukmaken en de accu's een korte levensduur zouden hebben.

Vandaar het idee om panelen af te schakelen wanneer de laadstroom boven de 20A gaat.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door cjm »

Ik heb erg weinig verstand van stroom dus moei ik me voorzichtig.

Wij hebben hier acculadertjes die je kunt instellen op 20/25 en 30.
Idd bedoelt voor elektrische pompwagens.
In die batterijen kan je aardig wat stroom kwijt.
De autobatterijen, ook de semitractie zal je toch moeten koppelen.
Of zijn die tegenwoordig ook 24 volt?
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door sathopper »

Ik zou voor een MPPT (Max Power Point Tracking) regelaar gaan.
Zo'n systeem benut de geleverde energie zo optimaal mogelijk en beschermt de accu's tegen overlading.

Voorbeeld van een 20 ampere lader:

http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... r_20A.html
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door OBL-Rien »

sathopper schreef:Ik zou voor een MPPT (Max Power Point Tracking) regelaar gaan.
Zo'n systeem benut de geleverde energie zo optimaal mogelijk en beschermt de accu's tegen overlading.

Voorbeeld van een 20 ampere lader:

http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... r_20A.html
Dat is een interresante prijs voor een MPPT lader.

Echter ook hier zie ik niet dat de laadstroom begrenst wordt door de lader. Er staat in de gebruiksaanwijzing zelfs dat bij hoge paneel spanningen de laadstroom groter kan zijn dan de regelaar kan verwerken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door sathopper »

OBL-Rien schreef: Dat is een interresante prijs voor een MPPT lader.

Echter ook hier zie ik niet dat de laadstroom begrenst wordt door de lader. Er staat in de gebruiksaanwijzing zelfs dat bij hoge paneel spanningen de laadstroom groter kan zijn dan de regelaar kan verwerken.
hmmm, ik kan dit zo niet uit de gebruiksaanwijzing opmaken. Zoals ik het op kan maken is de 20A versie ook max. 20A.
Mocht de stroom even kortstondig boven de 20A komen is dit geen probleem voor de accu's.

Er zijn meer types. dit was het eerste type wat ik zo tegen kwam. Inderdaad wel een scherpe prijs.

succes.

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door OBL-Rien »

Dit vond ik op de derde pagina van de manual:
Anpassen der Modulleistung an den Solarregler
Achten Sie unbedingt darauf, dass die Modulleistung und der verwendete Solarregler zueinander passen!
Wenn Sie eine Modulspannung haben, die bedeutend höher als die Batteriespannung ist, ergibt sich ein höherer Ladestrom der Batterie als der angegebene maximale Strom des Moduls. Beispiel: Ein Modul mit 36V und 5A lädt eine 12V Batterie mit max. 15A. Somit muss für dieses Modul ein MPPT 20 verwendet werden.
Achtung: Wenn Sie einen Solarregler mit zu niedriger Ladeleistung verwenden, kann dieser auf Dauer geschädigt
werden!
Dit duidt er op dat de stroom niet begrenst wordt op (bv 10A) maar enkel afhankelijk is van de spanning van paneel en accu. (36V : 12V = 15A : 5A)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door Saeftinghe »

]Het gaat om een lood/zwavelzuur accu?

Die accepteren geen 20% van de capaciteit als laadstroom, dat zal ergens rond de 10% liggen.

Ik plaats nogal eens zon panelen op scheepjes of afgelegen huisjes.
Daarbij kies ik ALTIJD voor Victron regelaars, de panelen zo mogelijk ook van Victron.
Wanneer de klant een ander fabrikaat regelaar wil, moet hij ook maar een ander zoeken op het te leveren. Victron staat op afstand bovenaan in kwaliteit.

Vele Victron regelaars kunnen met Bleutooth uitgelzen worden wat er geproduceerd is in de laatste 30 dagen.

Bij mij aan boord 4 x 48Wp panelen in serie van 20 jaar oud op een Victron 100/15 en 2 x 50Wp panelen in serie op een 75/15 Victron van 1 jaar oud.
De laatste maand van de 75/15 regelaar:

2017-04 75-15.xlsx
(13.22 KiB) 274 keer gedownload
Bijlagen
2017-04 75-15.xlsx
(13.22 KiB) 239 keer gedownload
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door Saeftinghe »

Er ging iets mis met de bijlagen.
Een gescande afbeelding lukt niet om bij te voegen, er verscijnt een (in rood) regel met iets over 0 en 1024 pixels.
Wat doe ik verkeerd?

Het is een laadcurve van een Victron MPPT regelaar 15A.
Een 75/15 laadt bij voldoende zon en een accu capaciteit die meer dan die 15A aankan maximaal zo´n 17A. Dan draait de regelaar de kraan dicht zodat er niet meer stroom gaat lopen, de paneel spanning kan dan stijgen tot zo´n 66V met 3 panelen in serie.

Bij één 100Ah accu aangesloten zal de stroom door de accu begrensd worden op iets in de buurt van 10A, afhankelijk hoe leeg de accu is.
De spanning zal nooit boven de 14,4V komen. Dat is niet goed voor de levensduur van de accu.
Bij 14,4V daalt de stroom naar hetgeen de accu accepteert en wordt overgeschakeld naar absorptie.
Wordt er in de absorptie tijd een gebruiker ingeschakeld, dan komt die stroom uit de regelaar bovenop de laadstroom naar de accu.
Absortie tijd wordt geregeld door de regelaar ongeveer 2 uren, daarna gaat float in, daar wordt de spanning op 13,5 a 13,8 gehouden.
Daalt door weinig zon of veel gebruik de accu spanning, dan wordt weer op bulk overgegaan.

Aan boord staat 400Ah accu capaciteit, de generator van 60A krijgt daar nooit meer dan 40A laadstroom in, hetgeen wèl zou lukken wanneer er b.v.800Ah aan capaciteit was en de accu laag genoeg om die stroom te accepteren.

Mijn accu´s komen zelden onder de 12,2V en gaan heel ruim meer dan 10 jaar mee.
img043.pdf
(17.27 KiB) 218 keer gedownload
Ha... het lijkt gelukt te zijn na wat scan experimenten.
6 panelen in 2 series van 3.
Horizontaal de tijd, verticaal Amperes.
Tussen 12 en 15 Ampere ook een lijn met de accuspanning.
Boven, in cijfers de paneel spanning, die oploopt tot 61V rond het middaguur.

van 07 tot 08 uur zon nog achter de heuvels aan de linker rivier oever, een beetje aarzelend oplopend stroompje van enkele tiende Ampere.
Zodra de zon zichtbaar wordt schiet de stroom omhoog tot 8A. Op ongeveer dezelfde tijd gaat de laadspanning van 12,3 naar 13V.
Dit is omdat de accu niet meer stroom accepteerd dan 8A bij 12,3V .
Vanaf dat moment is er een belans tussen laadspanning en stroomsterkte.
Rond 10 uur is de maximale stroomsterkte bereikt die bij die zonsterkte en laadniveau van de accu horen, de spanning is dan zo´n 13V.
De accu is dan nog niet vol, maar wel zover dat er meer spanning nodig is om de stroom te handhaven.
Vanaf ongeveer 11.00 is de accu zo vol dat naar absorptie geschakeld wordt om sulfateren van de platen te voorkomen.
De stroom zakt, spanning blijkt gelijk.
Daarna, wanneer een pompje of de koeling aanslaat zijn die stroompieken zichtbaar.
Dat absorberen is tijd gebonden, dan gaat de regelaar naar float en handhaaft (zolang er zon is) een spanning van rond de 13,8V
Omstreeks 15 uur wordt de zoninstraling minder en wordt weer naar bulkladen overgeschakeld (startstroom voor de kachel geeft een dipje op de spanning.
Nog genoeg zon om weer in absorptie te komen.
En dan verdwijnt de zon achter de heuvels van de rechter rivieroever.

De metingen zijn gedaan met een Fluke- Amperes, en een simpel multimetertje voor de spanning.
In de eerdere Excel zijn diezelfde metingen door de regelaars gedaan en via bleutooth opgeslagen in cijfers. Die laatste metingen zullen nauwkeuriger zijn dan wat ik ieder kwartier deed met eenvoudig materiaal.
Zeker heb ik ook een aantal starts van de koelkast gemist.
Maar het zal duidelijk zijn hoe een MPPT regelt.
Laatst gewijzigd door Saeftinghe op 26 mei 2017, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stroombegrenzing bij accu laden uit zonnepanelen?

Bericht door kockie »

Saeftinghe schreef:Wat doe ik verkeerd?
Dat lees je hier
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie