energie onttrekken uit de wind

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

energie onttrekken uit de wind

Bericht door Slooij »

ik heb weer een vraag zoals normaal ik zoveel vragen heb in de wind energie gedachten.
de vraag gaat als volgt ik heb een nieuwe schoep (windvanger) voor mijn VAWT wind (micro) molentje :D dit is een tekening die ik heb gemaakt van de windvanger (schoep) die nu staat te draaien want het waait :D
mijn vraag is hoeveel energie kan deze schoep (windvanger) opnemen uit de wind dit is een foto van mijn tekening het gaat om aluminium maar dat geeft het gewicht al aan. de lengte van het half rond 0,75MM gewalste plaatje is 320MM met een radius van 24MM half rond ik heb nu mijn experiment op 4 schoepen staan, dit draait goed maar onder de 400MM in diameter is het een slechte opstart deze schoepen draaien op een diameter van 400MM. wie kan mij veder helpen met energie onttrekken uit de wind en dit berekenen. :D de foto van de tekening is wat onduidelijk omdat mijn telefoon aan vervanging toe is.
minimaal formaat.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Adriaan Kragten »

Je moet gewoon mijn openbare rapport KD 35 bestuderen en de vragen beantwoorden die over dit rapport gesteld worden in rapport KD 196 (beide rapporten ook in het Nederlands beschikbaar). Dan kun je zelf berekenen wat de door jou ontworpen rotor als mechanisch vermogen levert bij een bepaalde windsnelheid. Echter, je kunt alleen de elektrische opbrengst berekenen als de rotor ontworpen is volgens de aerodynamische theorie waardoor de maximale Cp te bepalen is en als je weet wat het rendement van de generator is. Als je zo maar wat wieken in elkaar flanst dan is de kans zeer groot dat de Cp bedroevend laag is. Beide rapporten zijn gratis te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Slooij »

dankjewel ik ga mij inlezen in die rapporten.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
jerrykikkert
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2021, 11:16

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door jerrykikkert »

Hoe werkt zoiets met harde wind? moet er dan een rem opzitten?
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Slooij »

Adriaan kragten heeft hier iets op bedacht zodat zijn molen geen schade oploopt door de wind dit kan hij zelf beter uitleggen. ik ben nu eerst het molentje wat ik heb gemaakt veder aan het verbeteren zodat het betrouwbaar word voor mijzelf en mischien is hier ook een beveiliging voor nodig maar mijn expiriment is nu op 1 meter vanaf de grond dus daardoor heb ik hier nog geen kennis over.
Laatst gewijzigd door Slooij op 12 dec 2021, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Slooij »

maar ik zie zelf een wervelstroom rem voor mij dit kan gemaakt worden door een schijf aluminium die meedraait met de molen. als hier dan een stilstaande sterke magneet bij voorkeur neodymium naar toe word gebracht remt door het magnetisme de aluminium schijf af.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Adriaan Kragten »

jerrykikkert schreef: 11 dec 2021, 12:57 Hoe werkt zoiets met harde wind? moet er dan een rem opzitten?
Kleine windmolens worden over het algemeen beveiligd met een mechanisme waarmee de rotor bij hoge windsnelheden uit de wind draait. De belangrijkste mechanismes waarmee dit kan gebeuren worden beschreven in mijn openbare rapport KD 485. Mijn eigen VIRYA windmolens zijn allemaal voorzien van het scharnierende zijvaan mechanisme dat relatief eenvoudig is en een goede regelkarakteristiek heeft.

Het afremmen van de rotor vereist een zeer zware rem omdat het rotorkoppel bij zeer hoge windsnelheden toch erg hoog kan worden ook al draait de rotor maar bij een laag toerental. Daarbij kost het remmen energie om de remblokken te bedienen en je moet ergens een signaal vandaan halen om de remblokken aan te sturen. Een wervelstroomrem werkt het best als je de schijf van rood koper maakt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Krelis »

https://deutsche-wirtschafts-nachrichte ... ges-Zubrot

Waarover handelt het zich? :wink:

Ik ben opzoek naar een dergelijke molen die in den Helder geplaatst mag worden. Waarom? Om de groene newspeak apparatjiks te teasen.

Wat is de prijs?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door benthuis »

Kreis, hoewel ingezetene, kan ik het artikel niet openen.
Ik zoek een zelfde kleinschalige oplossing denk ik!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Krelis »

https://www.easywind.de/en/small-wind-turbines/

Ik denk dat het van deze leverancier is. De prijs zie ik zo snel niet. Geen dealer in Bentheim?

Betaalmuur DWN. Ik werp altijd een blik op de koppen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Slooij »

kijk ik ben nu bezig om een frame te maken waar de mast op komt dit had ik al veel eerder moeten doen want die van mijn is van het dak gewaaid. ik wil alleen maar zeggen dat dit een heel belangrijk onderdeel is waar op gebouwd moet worden alleen ik had het verkeerd om gedaan door te beginnen met de molen op een provisorische mast te bouwen en toen is die van het dak gewaaid. bij mij zijn alle alarm bellen gaan rinkelen door nu een stevige mast te maken.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: energie onttrekken uit de wind

Bericht door Krelis »

Topdown…..
Plaats reactie