Rapport KD 693 vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 693 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 693 kan gratis gekopieerd worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van dit rapport is: "Calculations executed for the 4-bladed rotor of the VIRYA-3.5 windmill (lambda design = 4, stainless steel blades) meant to drive a centrifugal pump through a Polycord transmission with an accelerating gear ratio 2.5 : 1 and a vertical shaft in the tower".

De VIRYA-3.5 is bedoeld voor drainage of voor lage-opvoerhoogte-irrigatie. De VIRYA-3.5 is een alternatief voor de molens van Bosman en Hartog zoals die in Nederland gebruikt werden (en worden) voor drainage. Het grote verschil is echter dat de VIRYA-3.5 voorzien is van een beveiliging die het opgewekte vermogen en de rotorthrust begrenst bij hoge windsnelheden. Daardoor kan de molen veel lichter uitgevoerd worden. Een voordeel van de gebruikte Polycord transmissie is ook dat er geen tandwielkast nodig is die olie bevat en dat er dus nooit olie kan lekken. Dit maakt toepassing van deze molen in natuurgebieden mogelijk. Ik heb geen commerciële plannen met dit ontwerp en het idee vrijgegeven waardoor iedereen het kan gebruiken. Er zijn toch veel plaatsen op de wereld waar drainage of irrigatie met een lage opvoerhoogte gewenst is en dan kan een direct door de vertikale as aangedreven centrifugaalpomp gebruikt worden. De pomp moet nog wel ontworpen worden en er moet nog meer rekenwerk en tekenwerk verricht worden. Om een idee te geven van dit ontwerp heb ik de schets van de molen, zoals die in appendix 1 van KD 693 staat, als bijlage toegevoegd.
2020-01-22 Head VIRYA-3.5.jpg
Plaats reactie