KD 681 vrijgegeven

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

KD 681 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 681 is gratis te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van dit rapport is: "Ideas about an 8-pole, 3-phase permanent magnet generator using the housing of an asynchronous motor frame size 80 and four neodymium magnets size 80 * 20 * 10 mm with a magnet orientation such that the fluctuation of the sticking torque is minimal".

Een PM-generator met een klein kleefkoppel is essentieel voor een kleine windmolen als men wil dat de rotor al bij een lage windsnelheid aanloopt. In KD 681 wordt een manier beschreven om een kleine rimpel op het kleefkoppel te realiseren waarbij de ankerpolen een klein beetje verschoven zijn t.o.v. de gebruikelijke hoek van 45 graden voor een 8-polig anker. Een voordeel van de gebruikte ankerconstructie is dat maar vier magneten nodig zijn en dat de sleuven die in het anker gefreesd moeten worden ondiep en breed zijn waardoor een dikke frees gebruikt kan worden. Ik denk dat dit anker in de meeste ontwikkelingslanden gemaakt kan worden als een freesbank en een verdeeltafel beschikbaar is. Het beschreven principe is ook bruikbaar voor grotere 12-polige of 16-polige genaratoren (zie hoofdstuk 6). Om een indruk te geven van deze generator wordt figuur 1 uit KD 681 als bijlage toegevoegd.
Bijlagen
2019-10-01 8-pole armature and stator.jpg
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 681 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Hetzelfde principe als in KD 681 gebruikt wordt om een 8-polige PM-generator rimpelvrij te maken heb in KD 683 gebruikt voor een 4-polige PM-generator. De 4-polige generator maakt gebruik van dezelfde behuizing en dezelfde magneten. Het voordeel van een 4-polige generator is dat de standaard motorwikkeling gebruikt kan worden. Om een indruk te geven van het 4-polig anker heb ik figuur 1 uit KD 683 als bijlage toegevoegd.
Bijlagen
2019-10-09 4-pole armature + stator.jpg
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 681 vrijgegeven

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 5 werd toegevoegd aan rapport KD 683 over de 4-polige generator. In dit hoofdstuk wordt een alternatieve ankerconstructie beschreven met vier schuin geplaatste magneetgroeven net zoals dat ook in mijn oudere VIRYA generatoren gedaan wordt. Nu is beter te beoordelen welke ankerconstructie het goedkoopst te fabriceren is. Om een indruk te geven van dit alternatieve anker, werd figuur 2 uit KD 683 toegevoegd als bijlage.
Bijlagen
2019-10-14 4-pole armature inclined grooves.jpg
Plaats reactie