neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Slooij

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij » 17 jun 2021, 20:56

Slooij

Bericht door Slooij » 23 jun 2021, 23:02

ik heb weer wat geknutseld en gesoldeerd :fff
de foto laat zien hoe het is geworden tot nu toe. ik kwam erachter bij de spoelen verbinden. dat de aansluit draadjes die dan over zijn ook op te wikkelen dit moet om de einddraad van de volgende spoel worden gedaan. dit gaat alleen als de spoel nog niet aan de volgende spoel is verbonden dus vandaar dat ik 1 spoel per fase (lus van spoelen) aan elkaar maak. hier moet rekening worden gehouden met een richting en een volgorde ik doe het met de klok mee :wink: ik soldeer het na dat ik de isolatie eraf heb geschuurd en een schone draad om de verbinding heb gewikkeld dit omdat het dan makkelijker te solderen is. achteraf als de soldering is gedaan maak ik het schoon en dompel ik het onder in de epoxy zodat het is geisoleerd :D hier wat fotos van men projectje.
stator 10 spoelen.jpg
stator opbouw

Slooij

Bericht door Slooij » 23 jun 2021, 23:05

foto van de stator waar ik net de laatste 5 spoelen op heb gemaakt. nu wachten tot dat de epoxy is uitgehard en ik vind het weer genoeg geweest voor vandaag :lol:
stator 15 spoelen.jpg
opbouw stator

Slooij

Bericht door Slooij » 28 jun 2021, 23:48

dit is de stator die het is geworden. in het midden liggen wat diodes om de spanning gelijk te richten. ik ben van plan om per ader (uiteinde) van een lus en of (fase) een brugje van een diode paar te verbinden, dit wil zeggen dat ik van elke ader een plus en min wil. ik denk dat dit het beste werkt omdat een lus (fase) 5 spoelen bevat stel de magneet geeft een min spanning in de laatste spoel die daarna gelijk word gericht in een plus spanning dan moet de min spanning door de 4 voorgaande spoelen gaan om alsnog zijn kracht te kunnen af geven aan de hooft min ader. dit zal dan verholpen kunnen worden met een diode paar (brugje).dit word vervolgd misschien zit ik verkeerd te denken :roll: :wink: hier een foto van het project :D
Bijlagen
stator compleet qua spoelen.jpg

Slooij

Bericht door Slooij » 28 jun 2021, 23:49

foto van stator.
Bijlagen
stator compleet qua spoelen 2.jpg

Slooij

Bericht door Slooij » 13 jul 2021, 22:41

het ziet er al zeg ik zelf wel geinig uit alleen het zit vol met fouten en verkeerde materiaal keuzes ik had de statorplaat van een minder buigzaam en star materiaal moeten maken. dit geld ook voor de lagering en de as diameter. en de rotor is mischien wel te genbruiken. maar met deze magneten en deze spoelen gaf hij in een kwart a 1/3 draai 4 volt op de meter aan en na die 1/3 draai kwam de magneet tegen de spoelen aan en moest ik de draai stoppen omdat ik de spoelen graag nog wil gebruiken :( :D van fouten moet ik leren :roll: :fff dus dit is het projectje tot nu toe nu heb ik weer iets te verbeteren en hopen dat het dan wel lukt

Slooij

Bericht door Slooij » 13 jul 2021, 23:02

dus mijn doel is nu om de u zo zie ik het en het kan ook de H zijn zo star en stijf mogelijk te maken zo als ik het zie de rechter zijde van de u of H is de stator de onderkant van de u en of het middenstuk van de H de lagering en dan de linker zijde van de u en of de H de rotor. en dit moet allemaal haaks ten opzichte van elkaar staan. :wink: :( :D

Plaats reactie