afvalwater wasmachine

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

Hallo leden ,

ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden ,of moet opzoeken ,
maar het water van de wasmachine dat normaliter naar het riool wordt afgevoerd,
is dat op 1 of andere manier nog te filter zodat je (tussen) haakjes schoon water overhoud.
had al wel gelezen over of met een helofyten filter ,maar dat mag niet als je binnen
de bebouwde kom woont.
Hoe doen jullie dat.

Mvg
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door LeaD »

Niet filteren, maar zuiveren .

Een vijver heb je al . Wat extra beluchten en afwisselend roeren ( is ook het tijdstip om afvalwater toe te voegen, nitrificatie ), en je hebt een heus biologisch zuiveringsstation . Vervolgens laten bezinken en het slib afpompen op je grasperk . Water oppompen voor uw vijver doet u al, dus zo blijft het systeem in evenwicht .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

Top.
beluchten ,zou daar een Airblow 100 geschikt voor zijn ,op een ronde bak van (2.50 x 0.80)
of moet dat allemaal kleiner.?!
En wat versta je onder ; roeren ?!

Mvg
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door LeaD »

Roeren zoals in de soep roeren . Doel is het water in beweging te houden zodat een denitrificatie kan plaatsvinden ( dit is de stikstof die verdampt ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door LeaD »

Praggel schreef: 23 nov 2021, 07:57 beluchten ,zou daar een Airblow 100 geschikt voor zijn ,op een ronde bak van (2.50 x 0.80)
of moet dat allemaal kleiner.?!
Om te zuiveren is het reservoir nooit te groot, eerder te klein . Om een goede werking te hebben dienen de concentraties zo laag mogelijk te blijven, dus hoe meer water hoe beter .

De Airblow 100 is er eentje van 80 W, ik vermoed dat die kan volstaan . Dan ook nog de nodige zuurstofsteentjes .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

Dus hoe meer beluchting en beweging ,des te meer resultaat / cq ; (schoner water ) tussen haakjes
En wat nou als je een aantal bakken naast elkaar zet ,als bezink bakken ,waar het rustig kan bezinken.
denk aan 120 liter vaten ,hoe zou ik het dan aan moeten leggen.

Mvg
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door LeaD »

Ja, zo werken de individuele behandeling voor afvalwater systemen, kortweg IBA . 3 vaten, eentje als voorgisting, 2de als beluchting, laatste als bezinker/ontgasser en dan retour naar het 2de vat . Wat er aan het eerste vat wordt toegevoegd komt er aan het laatste vat via een overstort of overloop er terug uit .

Je kan met een luchtpomp een waterpomp maken, dacht dat die met 5 watt zo een een 100 kuub water per uur konden verpompen . Op koi-fora beslist wel wat over te vinden . Werkt op het principe van airlift .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

Ja, zo werken de individuele behandeling voor afvalwater systemen, kortweg IBA . 3 vaten, eentje als voorgisting, 2de als beluchting, laatste als bezinker/ontgasser en dan retour naar het 2de vat . Wat er aan het eerste vat wordt toegevoegd komt er aan het laatste vat via een overstort of overloop er terug uit.
Hallo LeaD ,
kun je mij dit (wat hier boven staat ) in een schema / tekening weer geven.
zal best simpel zijn ,of ik zie beren op de weg.

Mvg
ps; airlift principe ken ik.
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

hé jammer ,dat er niet meer wordt gereageerd op mijn vraag.

Mvg
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door LeaD »

Wat heeft u zelf al in gedachten ?

Heeft u zelf al wat onderzoek gepleegd ?

Je kan ook nog eens je licht opsteken bij aquaponics.be . Dit is ook een vorm van zuiveren en je kan ook nog eens je groenten oogsten . Als je een account daar aanmaakt, doe eens de groeten aan Valentijn, zijn pseudoniem is Vasch .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

Of bij Pinterest .
staan ook leuke en informative afbeeldingen op.

Mvg
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

informatie ingewonnen bij een waterzuivering.
heb nu een schema plus uitleg hoe en wat.

Mvg
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door pelletpower »

En laat ons nog zien hoe en wat het geworden is. Leuk onderwerp waar ik niets van weet.
Praggel
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door Praggel »

Het heeft met vlokken te maken ,en die moeten gebonden en gescheiden worden van het restwater.
en daar is weer een drukfilter voor nodig ,wat ik lees en gevonden heb op het Net.
Proef op de som : is kijken hoelang het duurt dat de zwevende deeltjes bezonken zijn naar de bodem.
vang het nu op in een regenton en dat staat nu een goeie ander halve week.

Mvg
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: afvalwater wasmachine

Bericht door LeaD »

Praggel schreef: 01 dec 2021, 20:01 Het heeft met vlokken te maken ,en die moeten gebonden en gescheiden worden van het restwater.
Daar heb je polymeer voor nodig . Dit product zorgt er voor dat het slib gaat samen klitten of het vormen van vlokken . Het afvalwater van de wasmachine zal u eerst moeten behandelen vooraleer u dit met deze methode kan zuiveren . Het ontstane water na toevoeging van dit product dient opnieuw te worden gezuiverd .
Om het slib van het water te ontdoen heb je een filterpers of een centrifuge nodig . Beiden zullen wel buiten het budget vallen . Trommelzeef en boogzeef kunnen ook wel maar geven niet hetzelfde resultaat .
Soms wordt polymeer van visolie gemaakt, het ruikt dan ook naar rotte vis . :mrgreen:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie