Bron verstopt?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fuga
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2021, 12:15

Bron verstopt?

Bericht door Fuga »

Hallo, al een tijdje ben ik bezig met een bron spuiten. Inmiddels zit ik op ongeveer 9 meter diep. Filterbuis van 5m x 125mm er in met 2mm sleuven er in. Kous er omheen gedaan en 4 meter 125 mm pvc buis eraan gelijmd.
Daarna 1 zak van 0.7 tot 1.25mm en 2 zakken van 1 tot 2 mm grind/zand eromheen gestort. Tijdens het vullen naast de pijp kwam er uit de pijp veel water. (het zal wel dacht ik)
Daarna aanzuigslang er in en klaar (dacht ik) Niet dus. De slang zit op een meter of 7 en trekt heel de pijp leeg. De pijp word niet optijd gevuld met grond water dus ergens is er iets mis gegaan.

Wie weet of heeft er een idee wat er fout gaat? Er blijft bovenin wel water naast de pijp staan maar niet in de pijp. Het lijkt alsof het de filterbuis verstopt zit.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bron verstopt?

Bericht door JantjeV8 »

Heb je een dop aan de onderzijde van de filterbuis gedaan?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Bron verstopt?

Bericht door TLS »

ja zal in een weinig waterdoorlatende laag zitten, zoals klei misschien? Kleinere pomp nemen, eventueel met een buffer werken? Hier zit ik ook in de klei, per dag max 700l
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Fuga
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2021, 12:15

Re: Bron verstopt?

Bericht door Fuga »

JantjeV8 schreef: 14 mei 2021, 10:02 Heb je een dop aan de onderzijde van de filterbuis gedaan?
Zeker.
TLS schreef: 14 mei 2021, 20:48 ja zal in een weinig waterdoorlatende laag zitten, zoals klei misschien? Kleinere pomp nemen, eventueel met een buffer werken? Hier zit ik ook in de klei, per dag max 700l
Daar ben ik bang voor inderdaad. Vreemd genoeg heb ik dat als er luchtdruk op het filterbuis gezet word dat er dan overdruk in de pijp komt. Dus ergens zit er iets verstopt dat ik de lucht niet kwijt kom.

Gisteren de pijp geprobeerd eruit te trekken maar ook dat lukt niet. Echt 'n drama.

Ik ga niet werken met buffer oid. Niet interessant voor onze grootte van de tuin.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Bron verstopt?

Bericht door TLS »

ben je bij 't boren zand tegen gekomen, of enkel klei? In 't laatste geval kan je niet veel debiet bereiken...

als het echt klei is dan kan je overdruk op je filterbuis zetten tot het er aan je boorgat langs de zijkanten uit loopt, dan kan je de buis er in principe uit trekken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Fuga
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2021, 12:15

Re: Bron verstopt?

Bericht door Fuga »

Beiden tegen gekomen. Laatste veel zand. in de tuin zit nog een andere bron, rond de 8 meter diep. Daar geen problemen en de 2 bronnen schelen max 15 meter van elkaar. Vandaar dat ik m er in geduwd heb. Ik heb het idee dat er bij de overdruk alleen de druk een beetje wegvloeit door de bovenste sleuven in de filterbuis.
Plaats reactie