Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door benthuis »

Iemand op de hoogte van volwassen producten voor in publieke ruimte?
Ook hoor ik graag verhalen over plekken waar hier mee is geëxperimenteerd!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Gargouille »

Wat bedoel je met publieke ruimte ?

Dat het een grote capaciteit moet aankunnen ?
Of dat het mobiel en tijdelijk is ?
Of dat het aan bepaalde (Nederlandse hygiëne) wetgeving moet voldoen ?

Voor een vaste installatie kan een rietveld voor elke capaciteit gedimensioneerd worden. Piekbelastingen kunnen met een voor-geschakelde sceptische put opgevangen worden. Hier merkt de gebruiker weinig tot niets van en het kan dus ook aan elke wettelijke norm beantwoorden.


G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door benthuis »

Het gaat om een toilet dat publiekelijk toegankelijk is en misschien 5-10 bezoekjes per dag krijgt.
Vanwege de NL hygiëne zou een vacuüm toilet met rietveld een mooi optie kunnen zijn...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Keon »

Een vacuumtoilet is daar niet eens voor nodig...

Gewoon een gesloten circuit aanleggen voor een "ordinair" spoeltoilet: toilet -> "rietveld" -> toilet.

Echte rietvelden zijn niet (meer) nodig, check eens de Phytocube van Rietveld. "Actief beluchten" en "Argex-substraat" zijn de toverspreuken. De rietplanten zitten er nog bij voor het uitzicht.

Het gezuiverd water is natuurlijk wel rijk aan meststoffen... je zou er dus best nog wat planten mee kunnen kweken (het gebruik in de moestuin wordt wel afgeraden). Bijv. wilgenhout voor in de kachel, koolzaad,...
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Krelis »

is er enig idee vwb het kostenplaatje? Wat ik ervan begrijp is het gepatenteerd....Zelfbouw geniet mijn voorkeur, dus als er kennis te scoren is doe ik mee .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Krelis »

Keon schreef: 21 jul 2020, 12:38 Een vacuumtoilet is daar niet eens voor nodig...

Gewoon een gesloten circuit aanleggen voor een "ordinair" spoeltoilet: toilet -> "rietveld" -> toilet.

Echte rietvelden zijn niet (meer) nodig, check eens de Phytocube van Rietveld. "Actief beluchten" en "Argex-substraat" zijn de toverspreuken. De rietplanten zitten er nog bij voor het uitzicht.

Het gezuiverd water is natuurlijk wel rijk aan meststoffen... je zou er dus best nog wat planten mee kunnen kweken (het gebruik in de moestuin wordt wel afgeraden). Bijv. wilgenhout voor in de kachel, koolzaad,...
geen septictank?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door alefarendsen »

Zag laatst hier in Frankrijk op een openbare parkeerplaats 2 toiletten van Kazuba staan.

Wel mooie dingen met hoge zwarte passieve ventilator. Beide KL2 model (zie hun site). Geen idee wat het kost.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Keon »

Krelis schreef: 13 mar 2021, 09:47
Keon schreef: 21 jul 2020, 12:38 Een vacuumtoilet is daar niet eens voor nodig...

Gewoon een gesloten circuit aanleggen voor een "ordinair" spoeltoilet: toilet -> "rietveld" -> toilet.

Echte rietvelden zijn niet (meer) nodig, check eens de Phytocube van Rietveld. "Actief beluchten" en "Argex-substraat" zijn de toverspreuken. De rietplanten zitten er nog bij voor het uitzicht.

Het gezuiverd water is natuurlijk wel rijk aan meststoffen... je zou er dus best nog wat planten mee kunnen kweken (het gebruik in de moestuin wordt wel afgeraden). Bijv. wilgenhout voor in de kachel, koolzaad,...
geen septictank?
Neen, geeft enkel maar aanleiding tot geuroverlast omdat in zulke tanks de anaerobe afbraakprocessen de overhand hebben. Alle organisch materiaal aeroob verwerken, is wat je wil... zie ook die Phytocubes van Rietland.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 13 mar 2021, 13:00 Zag laatst hier in Frankrijk op een openbare parkeerplaats 2 toiletten van Kazuba staan.

Wel mooie dingen met hoge zwarte passieve ventilator. Beide KL2 model (zie hun site). Geen idee wat het kost.
Heb een offerte liggen. Willen helaas alleen huisje en schoorsteen aaneen verkopen. Ik kan niks met het huisje... 10k...
Misschien rechtstreeks bij de producent (Frans)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door benthuis »

Mankementen aan de Kazuba vindt dat het in de basis is gebaseerd op het legen door een sanitaire club met zuiger...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Krelis »

maar het systeem zal toch openbaar zijn? Het huisje is de winst ws.

https://youtu.be/4LrUc0C7vW0

het belangrijkste is het kunststof vat- en schoorsteen m.i. Het zou evt. ook van een ander materiaal kunnen zijn?

Patent is de tank/schoorsteen en niet het idee?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 14 mar 2021, 15:09
alefarendsen schreef: 13 mar 2021, 13:00 Zag laatst hier in Frankrijk op een openbare parkeerplaats 2 toiletten van Kazuba staan.

Wel mooie dingen met hoge zwarte passieve ventilator. Beide KL2 model (zie hun site). Geen idee wat het kost.
Heb een offerte liggen. Willen helaas alleen huisje en schoorsteen aaneen verkopen. Ik kan niks met het huisje... 10k...
Misschien rechtstreeks bij de producent (Frans)
overheid als klant, dan kan het wat kosten.

dit dus:

https://openbareruimtestayandgo.nl/nl/o ... are-ruimte
Laatst gewijzigd door Krelis op 17 mar 2021, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door benthuis »

Ik heb op basis van het zelfde principe nog geen andere kunnen vinden. Bedrijf hierboven zit in Zuid Afrika helaas...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Krelis »

oké, afgeserveerd. #kazuba

het wordt in ons offgridje, zoals het er nu naar uitziet, een septictank etc.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bio/Eco Toilet voor openbaar gebruik

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 14 mar 2021, 15:17 Mankementen aan de Kazuba vindt dat het in de basis is gebaseerd op het legen door een sanitaire club met zuiger...
‘too good to be true’. Jammer.
Plaats reactie