Zandfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zandfilter

Bericht door kockie »

Ik schrijf mezelf ook wel eens een hoge dosis placebo voor, helpt bijna altijd...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Zandfilter

Bericht door willem »

kockie schreef: 07 jul 2020, 09:34 Ik schrijf mezelf ook wel eens een hoge dosis placebo voor, helpt bijna altijd...
Bloedzuigertherapie. :)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zandfilter

Bericht door LeaD »

Ik neem altijd generische placebo , werkt gegarandeerd even goed , en bovenal : een stuk goedkoper !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zandfilter

Bericht door TLS »

Pigeon, heb je geen voorfilter op je regenwater zitten? Bij mijn nieuwbouw is dit een soort betonbak met bezink-systeem (slechts 10cm) en actieve kool in de midden, daarna gaat het naar de regenput waar eventuele deeltjes nog kunnen bezinken; de zuigleiding hangt ~20cm van de bodem.

Ik ken je dak-oppervlakte niet, maar bij een fikse bui komt er toch een redelijk debiet naar het systeem en ik vrees dat een zandfilter ter grootte van een bloembak dit niet gaat trekken. Mijn regenwater ziet er proper uit, voor bad en douche ga ik nog een fijnmazig filter en actieve kool bijplaatsen na de pomp.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

Het geprojecteerde opp van het dak is geschat 230 M2. Het opgevangen regenwater wordt verdeeld over 3 zandfilters. In de toevoer van iedere zandfilter is een blad-afscheider gemonteerd. De zandfilters zullen regelmatig worden "tegen-gespoeld".
Het blijft een probleem dat de zandfilters bij stortbuien zullen overstromen. Dat accepteer ik. Ik heb ook overwogen de 10 M3 te gebruiken als bufferopslag en van de inhoud geleidelijk via een zandfilter naar de 15 M3 opslag. Dat vereist extra leidingwerk en een extra pomp.
Het zou ook goed zijn als steeds de eerste 100 L van het dak automatisch worden gedumpt. De eerste lieters zijn vervuild met vogelpoep, stof, isnsectenlijken etc. Weet iemand of zoiets op de markt is?
Pigion
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zandfilter

Bericht door maarten martens »

heb je al aan een cycloonfilter gedacht ?

https://www.dsplastics.be/WaterTreatmen ... regenwater
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zandfilter

Bericht door LeaD »

Ik had vroeger al mijn installaties met minimaal 2 citerns, 1 was voor de opvang en de tweede werd opgevuld uit de eerste met een hevel van maximaal 3/4 " . De hevel was aan beide kanten voorzien van een emmer om leegloop van de hevel te voorkomen ( en een baksteen om niet te drijven ) . Het systeem is zelfstartend en begint te werken als de eerste citern volleding opgevuld is . Toevoer van regenwater en overloop naar de riool beide uit de eerste citern . Aanzuig voor de pomp uit de tweede citern .

Je mag dan nog zoveel filteren, het blijft regenwater .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zandfilter

Bericht door alefarendsen »

Pigion schreef: 15 jul 2020, 21:47Het zou ook goed zijn als steeds de eerste 100 L van het dak automatisch worden gedumpt. De eerste lieters zijn vervuild met vogelpoep, stof, isnsectenlijken etc. Weet iemand of zoiets op de markt is?
Pigion
In het Engels heet die eerste 100l de first flush maakten Nieuw Zeelandse vrijwilligers mij ooit eens wijs. Zij hadden het overal geïnstalleerd, naar tevredenheid. Zorgt ook voor minder stikstof na een onweersbui.

Ik heb er destijds wel eens naar gekeken en het varieert van heel ingewikkelde en instelbaar tot heel simpel DIY met een vlotter in een stuk doodlopend PVC-pijp met een klein gaatje zodat je first-flush water langzaam wegloopt en je de first flush niet zelf hoeft te lozen. Loopt de vlotter bovenaan tegen een mofje op, dan gaat het water een horizontale aftakking in en het vat in (of anderszins).

Ik zag geen reden om niet bij elke steekpijp iets dergelijks te installeren. Uiteindelijk hebben we de toko verkocht en is het er niet van gekomen.

Google even op 'first flush system' of 'first flush diverter' en je vindt voldoende info om zelf iets te maken of te bestellen.

gr.,
Alef
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zandfilter

Bericht door swake »

Hier ook zo'n pijp gehad met vlotter. Werkt redelijk goed, tot er troep in komt, een blaadje is genoeg, dan is dat gaatje zo verstopt. Natuurlijk zie je dat niet direct want het water gaat toch gewoon door naar de ton. Eens je het weet kan je het dan beter zelf manueel gaan lozen. Er zit daar ook totaal geen 100 liter in, eerder een grote emmer.

Dat gaatje op een hoogte van 20cm boren ipv onderaan geeft wat tijd.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Zandfilter

Bericht door hobbes »

Losse zandfilters met een grotere capaciteit kun je via tuinbouwmarktplaats.nl kopen. 2e hands clean filters komen er over een paar jaar aan. Sinds kort is de tuinbouw verplicht om al het water te recirculeren en mag er geen afvalwater meer geloosd worden.

zelf heb ik nog geen filter in het grijze water circuit, maar dat gebruik ik alleen voor de toiletten en de tuin. ben wel aan het rond kijken naar een filter vanwege de kleur van het water
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Zandfilter

Bericht door Krelis »

willem schreef: 07 jul 2020, 10:10
kockie schreef: 07 jul 2020, 09:34 Ik schrijf mezelf ook wel eens een hoge dosis placebo voor, helpt bijna altijd...
Bloedzuigertherapie. :)
tegen hemochromatose.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zandfilter

Bericht door LeaD »

Hier in de straat hebben we een boer waarvan zijn boerderij ook last heeft van hemochromatose, staat overal vol met oud ijzer . Lijkt zelfs te groeien i.p.v. weg te roesten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

@hobbes,
De aangeboden zandfilters zijn m.i. bedoeld om zand uit het opgepompt water te halen. Ze zitten in de persleiding van de pomp. Bij mij hebben we de situatie dat het niet om afvangen van zand gaat doch om de filterende functie van zand. Ik heb een drukloos systeem, een verlengstuk van de hemelwaterafvoer om dit waardevolle materiaal "schoon" in de opslag te krijgen. Bovendien zijn die vater\n niet bepaald een schoonheid naast het huis,Het gaat dan op die boer lijken :) , Dat wordt dan vast een rode kaart van de directeur huishouding en tuin.
Pigion
Plaats reactie