Resten Gipsplaat, Kalk voor de moestuin?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Resten Gipsplaat, Kalk voor de moestuin?

Bericht door jobplas »

Je raad het al, we hebben restjes gipsplaat over, moeten deze naar de vuilstort of kan ik ze verhakselen en als meststof gebruiken?

Het papier van de plaat verteerd wel, gips bestaat toch uit kalk? Dat kan ik wel gebruiken op onze veengrond, voor onze fruitbomen en bessenstruiken.

Ik zat te twijfelen of dit topic onder Eco bouwen valt, of afvalverwerking of moestuinieren...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Resten Gipsplaat, Kalk voor de moestuin?

Bericht door Orbiter »

Paar jaar terug heb ik me dezelfde vraag gesteld -> t'is afval. Het komt er op neer dat het calcium dat het gips vormt niet in bruikbare toestand is voor de plantjes. Of zoiets, sorry 'k weet niet meer precies hoe het zit.

Heb nu wel 2 bijkomende vragen:
- Wat indien we dat gips in een rocket kapotstoken, temperatuur is misschien niet hoog genoeg en het moet achteraf misschien weer geblust worden. Is het dan toch weer bruikbaar in de tuin?

- Wat indien we dat gips vermalen tot zeer fijn materiaal, zeg maar zo fijn als 0-3 zand, en dan in de grond verwerken, Heeft het dan een drainerende werking? Blijft er iets schadelijks over? T'is dat we hier in de moestuin toch wat zand moeten toevoegen omdat de grond hier zware leem is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Resten Gipsplaat, Kalk voor de moestuin?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zou het lekker wegbrengen. Regel is erg simpel: Als het niet verbrand kan worden, komt het terug als grondstof of "grondverbetering".

https://knauf.nl/gips

RO-gips
Gips kun je niet alleen recyclen, maar ook zogenaamd 'upcyclen'. Dit is van een reststof een hoogwaardiger product maken. RO-gips is hiervan een goed voorbeeld. Door het rookgasontzwavelingsproces in een kolengestookte energiecentrale ontstaat namelijk een restproduct, wat wij dus RO-gips noemen. RO-gips gebruiken wij in onze producten. Voor ons een handige gipsbron en voor de kolencentrales ook erg handig want zij hebben nu geen gipsafval meer. Bijkomend voordeel is dat de rookgassen in deze kolengestookte centrales niet meer de lucht in worden geblazen, naar de ozonlaag, maar dus opgevangen worden. In de productie bij Knauf wordt RO-gips gemengd met natuurgips.

Tim
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Resten Gipsplaat, Kalk voor de moestuin?

Bericht door jobplas »

Bedankt voor de reacties, ik hoopte dat het spul binnen onze erf nog her te gebruiken is. Maar helaas niet dus...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Resten Gipsplaat, Kalk voor de moestuin?

Bericht door Orbiter »

Hier staat wat interessante informatie:
https://wastenet.nl/gips-als-bodemverbe ... gipsafval/

Uit die pagina:
Daarna wordt het gips verhit en met een speciale installatie gemalen, gedroogd en vervolgens gezeefd tot schoon poeder.
Hoe hard en hoe lang moet dat verhit worden? Heeft hier iemand kennis over de gips/kalk/calcium omzettings-processen?
Plaats reactie