Afvalwater recupereren

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Afvalwater recupereren

Bericht door Woz »

Dag iedereen,

Omwille van de droogte van de laatste weken (en laatste jaren) ben ik verder aan het nadenken hoe we ons waterverbruik verder kunnen reduceren/optimaliseren.

Vorig jaar hebben we met een gezin van drie personen 10m³ drinkwater verbruikt. Dit jaar zal dit waarschijnlijk iets meer zijn omdat we meer thuis zijn omwille van de corona-crisis.
Ons verbruik is reeds laag omwille van: weinig aftappunten: keuken zonder vaatwas, douche met spaardouchekop (3L/min), drukverminderaar vlak na de waterteller.
De wasmachine en wc's werken op regenwater. Aangezien we in een gerenoveerde rijwoning wonen was er geen mogelijkheid om een betonnen regenwaterput te plaatsen.
Dat hebben opgelost met een kunststof regenwaterput van 1000L ondergronds en drie zwarte IBC-vaten bovengronds. Twee IBC-vaten krijgen water van het dak van het tuinhuis en 1 IBC-vat krijgt water van het dak van de woning en loopt over in het ondergronds vat waar de pomp zit.
Het vereist wat opvolging en strategisch laten leeglopen van de IBC-vaten in het ondergronds vat om zoveel mogelijk gebruik te kunnen maken van het beschikbare regenwater maar ik heb daar wel mijn plezier in.

Vorig jaar 1x moeten het ondergronds vat bijvullen met drinkwater. Dit jaar zal dit ook moeten gebeuren, waarschijnlijk meer dan 1x, als we de huidige situatie behouden en als het droge weer blijft aanhouden.

Nu had ik het idee om te proberen om het afvalwater van keuken, badkamer, wasmachine simpelweg op te vangen in kunststof jerrycan's van de gepaste grootte(20L) in plaats van te laten weglopen naar de riool. Dus van de sifon mbv een flexibele leiding naar een jerrycan ipv naar de riolering.

Een volle jerrycan draag ik dan naar het onderste regenwatervat, wat gemakkelijk bereikbaar is, ik draai het onderste kraantje open en laat het water aflopen in de put. Ik zie niet op tegen die fysieke inspanning van een volle jerrycan van +/-20kg een tiental meter te moeten verplaatsen(alles gelijkvloers) naar de tuin zo om de twee dagen en dit enkel in de lente/zomer. (jerrycan voor de wasmachine zal groter moeten zijn, 50L?)

Ik vraag mij wel af of het niet beter zou zijn om het afvalwater eerst door een filter te laten lopen. We gebruiken weinig en ecologisch wasmiddel maar toch. Voor de wc's zal het geen probleem zijn maar om de kleren te wassen in de wasmachine?

Welk soort filter zou hiervoor geschikt kunnen zijn en is zelf te maken? Ik dacht eventueel aan iets met zand, of een plantenbak, of een soort doek? Bij een plantenbak is er risico dat er grond meespoelt in het regenwatervat en dat is ook niet de bedoeling.

Bovenstaand verhaal klinkt misschien wat extreem maar we zitten nu toch in een periode waarin we veel zaken kunnen in vraag stellen dus ik waag het er maar eens op.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Orbiter »

10 cube drinkwater per jaar is effectief zeer zuinig.

Kijk uit met afvalwater. De naam zegt het al, dit is in het algemeen ook echt afval. Tenzij je het gaat zuiveren voordat het opnieuw gebruikt wordt.
Afvalwater van de wasmachine daar kan je bvb niet opnieuw een wasje mee doen zonder dat het gevolgen gaat hebben voor de kleren. Om het toilet door te spoelen is het misschien wel bruikbaar. Ook douchewater zou hiervoor in aanmerking kunnen komen, in de meeste gevallen ben je niet echt smerig. Water van de vaat zou ik zeker niet doen. Let wel op met legionella toestanden en andere gelijkaardige beestjes.

Filteren van dat afvalwater zie ik ook niet zitten: die filters gaan je een pak meer centen kosten dan drinkwater. Eerst bij de installatie dan bij het onderhoud. Ook al is uw uitgangspunt dat het iets meer kan kosten en zo weinig mogelijk water te verbruiken. Je moet beseffen dat de afvalwater-verwerkingstations veel efficiënter zijn hierin dan alles wat wij thuis kunnen doen.

Moderne vaatwasmachines verbruiken doorgaans maar een liter of 8 water. Chapeau als je de afwas manueel met minder water kan doen, maar ik geloof er niet echt in.

Is het nog mogelijk meer water op te slaan door extra IBC's te plaatsen? Van je dak moet toch meer water afkomen en misschien wilt je buur wel dat je zijn dakafloop jouw richting laat opgaan?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door jwardenier »

Bij ons wordt al het afval water via een helofyten filter gezuiverd ,daarna hergebruikt .
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Woz »

Orbiter schreef: 31 mei 2020, 22:26 10 cube drinkwater per jaar is effectief zeer zuinig.

Kijk uit met afvalwater. De naam zegt het al, dit is in het algemeen ook echt afval. Tenzij je het gaat zuiveren voordat het opnieuw gebruikt wordt.
Afvalwater van de wasmachine daar kan je bvb niet opnieuw een wasje mee doen zonder dat het gevolgen gaat hebben voor de kleren. Om het toilet door te spoelen is het misschien wel bruikbaar. Ook douchewater zou hiervoor in aanmerking kunnen komen, in de meeste gevallen ben je niet echt smerig. Water van de vaat zou ik zeker niet doen. Let wel op met legionella toestanden en andere gelijkaardige beestjes.

Filteren van dat afvalwater zie ik ook niet zitten: die filters gaan je een pak meer centen kosten dan drinkwater. Eerst bij de installatie dan bij het onderhoud. Ook al is uw uitgangspunt dat het iets meer kan kosten en zo weinig mogelijk water te verbruiken. Je moet beseffen dat de afvalwater-verwerkingstations veel efficiënter zijn hierin dan alles wat wij thuis kunnen doen.

Moderne vaatwasmachines verbruiken doorgaans maar een liter of 8 water. Chapeau als je de afwas manueel met minder water kan doen, maar ik geloof er niet echt in.

Is het nog mogelijk meer water op te slaan door extra IBC's te plaatsen? Van je dak moet toch meer water afkomen en misschien wilt je buur wel dat je zijn dakafloop jouw richting laat opgaan?
Bedankt voor je reactie.

Vaatwas hebben we niet. We wassen af in een plastic teiltje, ik schat 35x35x15cm volume.

Ik speel inderdaad met het idee om de 2 IBC's die nu bij het tuinhuis staan te verplaatsen naar de combi 1 IBC/ondergronds vat. Bij het tuinhuis zou ik dan een gewone regenton kunnen plaatsen, ik heb nog zo'n blauw vat van 150L.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door willem »

jwardenier schreef: 01 jun 2020, 08:06 Bij ons wordt al het afval water via een helofyten filter gezuiverd ,daarna hergebruikt .
RWZI (rioolwaterzuiveringsinstallatie) van HHNK heeft dit systeem ook. Na div. voor-behandelingen
in de bassins gaat het als laatste door het "rietbed" om daarna geloost te worden op het opp. water.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

willem schreef: 01 jun 2020, 13:27
jwardenier schreef: 01 jun 2020, 08:06 Bij ons wordt al het afval water via een helofyten filter gezuiverd ,daarna hergebruikt .
RWZI (rioolwaterzuiveringsinstallatie) van HHNK heeft dit systeem ook. Na div. voor-behandelingen
in de bassins gaat het als laatste door het "rietbed" om daarna geloost te worden op het opp. water.
Hollands Noorder Kwartier. Ook daar geldt een zwijgplicht -vanuit de agrarische hoek opgelegd.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door willem »

Hier kan toch een mooie plons is, hij heeft er twee.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 7818058706
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

wel dichtbij :D

maar eerst project septictank en helofyten.

iemand op de hoogte van een Zweeds systeem. zou minder diep, groter opp. en beplantbaar met bessen zijn. ook zou er €50 patentkosten betaald moeten worden....Allemaal van horen zeggen :roll:
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door willem »

Krelis schreef: 02 jun 2020, 11:11 wel dichtbij :D
Denk dat het verder is voor je, er zit een Tesselaar in N-scharwoude, garage-brandstof-wasserette.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

willem schreef: 02 jun 2020, 11:22
Krelis schreef: 02 jun 2020, 11:11 wel dichtbij :D
Denk dat het verder is voor je, er zit een Tesselaar in N-scharwoude, garage-brandstof-wasserette.
ben nu Tiny bezig in den Helder. ons soc. leven is Westfriesland.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door jwardenier »

Ik heb geen zwijgplicht hoor ,weet alleen wel dat gemeente en waterschap ambtenaren grote moeite doen om te voorkomen dat men zelf gaat zuiveren en hergebruiken ,en dat kan hier op het forum weer tot voors en tegens leiden .
Al meer dan 30 jaar bouw ik helofijten filters ,voor eigen gebruik en kennissen 0 lozing .
Heb voor een aantal jaren voor eigen gebruik een nieuwe installatie gemaakt ,waterschap lasten ben ik van vrij gesteld ,heb met de gemeente nog een conflict ,loos niets ,zelfs hemelwater loos ik het overschot van op eigen vijver ,en terwijl de wet zegt dat een bedrijf zelf zijn afval water mag zuiveren , zijn hun van mening dat er riool belasting betaald moet worden ,baat belasting .
Om te voorkomen dat ook dit topic gevuld raakt met voor en tegenstanders en ook op slot gaat als er iemand oververhit raakt hou ik me dus nu maar wat afzijdig .
Voor wie zelf wil bouwen ,de 12 ambachten heeft op hun site nog wel een tekeningetje staan .
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door willem »

jwardenier schreef: 05 jun 2020, 11:44 Ik heb geen zwijgplicht hoor ,weet alleen wel dat gemeente en waterschap ambtenaren grote moeite doen om te voorkomen dat men zelf gaat zuiveren en hergebruiken ,en dat kan hier op het forum weer tot voors en tegens leiden .

Om te voorkomen dat ook dit topic gevuld raakt met voor en tegenstanders en ook op slot gaat als er iemand oververhit raakt hou ik me dus nu maar wat afzijdig .
haha John, "oververhit" ........ hoogstens lichtelijk aangeschoten. :) :lol:

Wat kunnen ze erop tegen hebben, dat ze minder heffingen ontvangen, maar jij bent super legaal bezig,
van tegenstand kan er dan ook nooit sprake zijn.

Keurmerken
Bij TNO in Apeldoorn is een Hefytall® filter gebouwd, waarmee proeven zijn uitgevoerd. De bouw van het filter en de toegepaste materialen zijn uitgevoerd volgens Kiwa BRL K-10005. Het Hefytall® filter heeft inmiddels de KIWA-attestering volgens BRL K-10002 met goed gevolg doorlopen! Een half jaar lang is een filter door TNO beproefd en is aangetoond dat het onder uiteenlopende omstandigheden prima werkt.

Op het Hefytall® systeem zijn o.a. de volgende testen uitgevoerd:

Badwatertest;
Wasmachinetest;
24-uur durende stroomstoringtest;
50% - 125% belastingtest;
Vakantiestresstest;
Piekbelastingtest
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door jwardenier »

Gemeenten zijn erg gevoelig voor verminderde inkomsten ,riool belasting zou voor verbetering ,onderhoud en uitbreiding van het stelsel gebruikt moeten worden ,en als ik daar met mijn bijdrage van 250 euro per jaar van afvalt en na mij nog 10 tallen is het ,het eind van de pijp .
Het beleid is ook nog eens per provincie verschillend ,zo heeft Friesland voor afgelegen percelen een iba als na verwerker gesteld en dan mag je lozen op oppervlakte water ,er zijn gebieden waar een cepty tank al voldoende is .
Drenthe doet ontzettend moeilijk ,met name de gemeente waar ik woon .uitspraak van de rechter welke uitvoerig in de Staatscourant vermeld stond en welke ik als bijlage in mijn bezwaarschrift mee stuurde om aan te tonen ,dat ik als bedrijf [agraich] zelf mag zuiveren en hergebruiken , 0 lozing ,en dus het riool mag weigeren ,werden dus omgebogen naar baatbelasting ,ik zou nog hemelwater lozen ,en via via zou dit in het riool kunnen komen .
Binnenkort zal ik weer een bezwaarschrift met bijlagen en foto,s insturen en daarna zal de gang naar de rechter er wel achteraan komen .
Dit heb ik ook al beleefd met de woz ,agrarich ,ben je dat als je veel hebt ,verkoopt en dat dan weer uitgeeft aan levensonderhoud ,of ben je dat ook als je weinig hebt maar daar me voor eigen levensonderhoud zorgt ,is geld dus de bepalende factor ,deze is in mijn voordeel beslist .
Onderzoek s rapporten van de filters heb ik ook ,zijn inmiddels wel verouderd maar tonen de werking en zuivering met getallen aan .
Van mijn eigen filter heb in een zuivering aneliese ,monster van vuil waterput en monster na zuivering ,had nog wat meer zwevende deeltjes in het gezuiverde water zitten ,maar het voldeed aan de drinkwater norm .
Ik heb zilverwindes in de vijver zwemmen ,deze zijn erg gevoelig ,is het water niet goed dan gaan ze op hun rug liggen ,merk je dit niet op, dan na 3 dagen wel door de stank , maar hoe schoon moet het water zijn voor wc en wasmachine ,deze weken zolang je de waterdruk maar hebt en de vlotters maar niet verstopt raken ,ik doe wel eens mijn werk kleding met eigengemaakte zeep in de machine ,met gezuiverd afvalwater net zo schoon als met kraanwater en gekochte zeep .
Het leven kan eenvoudig zijn ,geld maakt het moeilijk
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Keon »

Woz schreef: 31 mei 2020, 14:16 Welk soort filter zou hiervoor geschikt kunnen zijn en is zelf te maken? Ik dacht eventueel aan iets met zand, of een plantenbak, of een soort doek? Bij een plantenbak is er risico dat er grond meespoelt in het regenwatervat en dat is ook niet de bedoeling.
Je moet u laten inspireren door de Phytocube van de firma Rietland. Als draait rondom actieve beluchting en een substraat van Argex-korrels. Vanwege de actieve beluchting ga je nooit last hebben van geurhinder.
Verder kies je dan wat (moeras-) planten om het voedselrijk water te consumeren.
MarkV
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2020, 11:21

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door MarkV »

Ik snap het niet dat we praten over grondwater tekort terwijl 95 % van de autowasstraten van Nederland met grondwater auto's wassen, terwijl in het buitenland waterrecycling verplicht is. Het grondwater wordt ook nog eens met heel inefficiënte onthardings/osmoseapperatuur bewerkt waardoor er twee maal zoveel water uit de grond wordt getrokken om een auto te wassen. Dit betekent al gauw 1000 liter per auto!! Daar kun je een dagelijks een gemiddelde tuin mee sproeien!! Daarnaast betalen die autowasstraten ook nog eens nauwelijks lozingskosten omdat ze worden aangeslagen op het drinkwater wat ze innemen, en dat is natuurlijk bijna niets. Ik verwijs graag naar een rapport it 2004 waarin al werd aangegeven dat grondwatergebruik teruggedrongen zou moeten worden, echter handhaving laat te wensen over. Enige manier om dergelijke bedrijven te handhaven is de hoeveelheid van het te lozen water te meten.

Per jaar gaat er zo meer als 2,5 miljoen m3 grondwater het riool in met alle reinigingsmiddelen die gebruikt worden. Met deze middelen heeft de rioolwaterzuivering ook nog eens veel energie nodig om ze te verwijderen!!

www.infomil.nl › pages › w07autowassenmaart2004
Plaats reactie