Welke pomp om water over te hevelen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Welke pomp om water over te hevelen

Bericht door Orbiter »

Heb recent een aantal IBC's van 1000liter geplaatst. Deze werden ondertussen ook gevuld met putwater. Omwille van zowel esthetische als praktische redenen staan die IBC's niet allemaal dicht bij de plaats van verbruik en zal het water soms eens moeten worden overgeheveld naar een andere IBC zo'n 60m verderop.

De IBC's worden uitgerust met een 3/4" kraan waar een gardena-like aansluiting op past. De afstand kan dus overbrugd worden met een tuinslang. Een gewone tuinpomp erop aansluiten lijkt ideaal, maar dan moet er ook telkens een verlengkabel met netstroom meegesleurd worden. En als dat te regelmatig moet is dat voor vrouwlief niet voldoende handig.

Aangezien ik hier nog een groot ongebruikt zonnepaneel staan heb (rond de 250W) met een gepaste kleine omvormer/lader en een half versleten 105Ah autobatterij dacht ik waarom geen 12V pomp aanschaffen. 4 wielen onder een plank met daarop de pomp en de batterij en het is eenvoudig en snel te verzetten.

Welke pomp moet ik hiervoor hebben?

Het maakt me niets uit dat het een uur of twee of zelfs drie duurt om het water over te zetten. Als die pomp maar niet doorbrandt wanneer het water op is want gegarandeerd dat we het ding vergeten als het zo lang moet staan draaien.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Welke pomp om water over te hevelen

Bericht door willem »

D'r zijn er zat, ook tegen warm en droog lopen.
Je weet hoeveel L. je moet over pompen, je weet wat de pomp geeft aan L. tijdschakelaar er tussen
en klaar. (die zullen er wel zijn op 12 volt)

https://www.google.com/search?q=12+volt ... 21&bih=463
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke pomp om water over te hevelen

Bericht door JantjeV8 »

Iets vergelijkbaars doe ik met de zwembadverwarming.

Ik laat water door een zonnecollector stromen middels een vijverpompje. Gewoon een simpel pompje waar ik ook gardena koppelingen op gemaakt heb. Die vijverpompjes zijn verkrijgbaar solar-setje en zijn dus bestand tegen die opstart-stilstanden. Kosten enkele 10tjes.

M'n zonneboiler zelf heeft ook zo'n pomp op solar. Echter dat was een redelijk kostbare, ik dacht dat het merk Xylem was of zoiets. De kosten zullen ook in de capaciteit gaan zitten, maar ook in het verschik kunststof/messing.
Plaats reactie