eigen waterbron aanleggen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

De bron is operationeel. zoals te verwachten is in de klei-grond, is het geen opbrengst-kampioen. Ik haal momenteel zo'n 1l/min=1500l/dag, goed genoeg voor m'n regenput bij te vullen.

setup:
- 3.5m filterbuis 0.3mm (met nylonkous)+ 2.5m stijgbuis 63mm. filterbuis gecentreerd in het boorgat met enkele ringetjes Socarex 32mm en ty-raps. (sorry geen foto's, ik was té hevig bezig op dat moment)
- 0.4-0.8mm filterzand, twee zakken 25 kg. Gewoon grof zand is waarschijnlijk ook goed
- een gewone hydrofoor zou teveel debiet trekken en de filterbuis gewoon leeg trekken. Ik gebruik zo'n 12Vdc dompelpomp uit de caravan-wereld op een adaptertje 12V/3A; 30cm van de filterbuis-bodem opgehangen. Deze pomp heeft een maximale opvoerhoogte van 6m en geeft aan max 10l/min te kunnen pompen. Hieraan hangt zo'n 'kristaldarm' 10mm naar de regenput; de pomp moet enkel het hoogteverschil tussen bron en waterput-niveau overwinnen dus het debiet in de regenput is een stuk hoger dan het debiet aan het maaiveld.
- de bron is afgesloten met een 'kleistop' uit betoniet. Twee zakken 'klontervormende kattebakvulling' !zonder parfum! (bijna zuiver betoniet) uit Aveve.

bevindingen:
- ik heb het boren gestaakt op 6.5m, daar zat keiharde klei. Ik zag ook in m'n bezink-put dat het water er na een dag nog steeds in stond, dus zeker geen watervoerend materiaal dieper dan 6.5m. DOV databank bevestigt dit.
- in het begin kwam er enkel modder-water uit, ik zag het even niet goed komen :cry: . Het water is ondertussen al voldoende helder voor standaard regenwater-toepassingen, de nog aanwezige deeltje zullen nog bezinken in de regenput. Ik heb de indruk dat de helderheid nog aan het verbeteren is.
- het lijkt er ook op dat het debiet aan het verbeteren is, de pomp zuigt de buis minder vaak (bijna) leeg, dat hoor je.
- het bemalen (creatie water-aders) door water onder druk in de filterbuis te injecteren lukt niet, het komt langs de kleistop omhoog.

wat kan beter:
- één of twee zakken extra grof zand bij de hand houden, het spuiten creëert een grotere diameter dan de 120mm grondboor waardoor ik net wel/niet genoeg filterzand had.
- bij het plaatsen van de kleistop eerst de boorschacht leegtrekken van water, anders zwelt het betoniet bovenaan en heb je geen optimale vulling tot aan het filterzand.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door willem »

TLS schreef: 23 mei 2020, 09:49 gaat het water proper kunnen zijn(voor bad/douche)....
Ik weet niet in wat voor gebied je woont, woonkern-grasland-land of tuinbouw maar wat ik wil zeggen;
hoe zit het met evt. chemicaliën in het grondwater wat jij nu misschien in je regenput pomp.
Best kans dat het bovenliggende grondwater (boven de kleilaag) toch naar beneden sijbelt langs buitenkant
filter ondanks de kleistop, is het nu niet .... misschien over een jaar??????
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Ondertussen is het opgepompte water zo helder als kraantjeswater. Gelukkig geen roest, geur en smaakloos. Jammer genoeg is het haalbare debiet niet verder toegenomen.

Voor gebruik bad en douche wordt een 3-traps filter geplaatst, en jaarlijks een staal naar een labo ter controle.
Ik verwacht dat dit water bijna drinkwater-kwaliteit gaat zijn, met een lichte overschrijding in nitraten door de landbouw-activiteiten in de omgeving.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
vanDaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:14

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door vanDaal »

Mooi om te lezen. Ik ben zelf op een vergelijkbare manier bezig. Ik heb deze boor aangeschaft. Ik had al een stuk uitgegraven van 1.5m diep. Na 2.5m kwam er al water in het gat te staan, zie 1e foto. Ik kon nog een meter verder boren, maar daarna liep ik tegen het feit aan dat het gat zich weer te snel vulde met zand.

Ik was benieuwd hoe jij dat hebt opgelost.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

waw, zo'n mooie zandlaag. daar ga je 'n mooie opbrengt uit halen denk ik.
Ik ben net zoals jij tot het punt gekomend dat het gat dichtliep na het terug trekken van de boor. Enige manier op op een vlotte manier dieper te geraken is spuiten icm boren. Ik vrees wel dat je daar geen mogelijkheid hebt voor het maken van een bezinkput en grachtje ernaartoe. Op die locatie zou ik het ook niet kunnen...

In één van m'n vorige posts zie je hoe ik de boor heb aangepast om boren en spuiten te combineren. Meet de afstand tot de zandlaag, daar plaats je best een kleistop bij de afwerking.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Goede14
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2020, 15:46

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Goede14 »

TLS

Je zit wellicht net als ik in de Vlaamse Ardennen met heel veel klei, zoals ik in Lierde.

Daardoor is het debiet dat naar de but kan stromen heel traag en trek je heel langzaam water aan, reden waarom ze in de streek meestal een ringput steken (met diameter van minstens één meter) zodat er veel kontaktopperclak ontstaat om in de put te stromen en alzo enig debiet te bewerkstelligen

Kan je evt eens een foto van je (aangepaste) boor posten, zie niet goed wat je gedaan hebt (of is het in de spiraal bovenaan gewoon en karteling uitgeslepen) ?

Iedereen zegt dat het zo simpel is een boorput zelf te laken, ze zeggen er wel niet bij dat dat niet geldt voor kleigrond ! :oops:

Ik moet noga an mijn project beginnen.

Ik vroeg me trouwens af of een benzineboor nut zou hebben om op de boorkop te zetten, is wel wat lastig om altijd lost te koppelen, maar je hebt toch veel meer kracht en rotatie hé
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door LeaD »

Voordeel van kleigrond is dat je rustig de tijd kan nemen om te boren . Bij zandgrond moet het snel gaan , daar kan de put snel instorten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Goede14 schreef: 13 jun 2020, 16:04 TLS

Je zit wellicht net als ik in de Vlaamse Ardennen met heel veel klei, zoals ik in Lierde.

Daardoor is het debiet dat naar de but kan stromen heel traag en trek je heel langzaam water aan, reden waarom ze in de streek meestal een ringput steken (met diameter van minstens één meter) zodat er veel kontaktopperclak ontstaat om in de put te stromen en alzo enig debiet te bewerkstelligen

Kan je evt eens een foto van je (aangepaste) boor posten, zie niet goed wat je gedaan hebt (of is het in de spiraal bovenaan gewoon en karteling uitgeslepen) ?

Iedereen zegt dat het zo simpel is een boorput zelf te laken, ze zeggen er wel niet bij dat dat niet geldt voor kleigrond ! :oops:

Ik moet noga an mijn project beginnen.

Ik vroeg me trouwens af of een benzineboor nut zou hebben om op de boorkop te zetten, is wel wat lastig om altijd lost te koppelen, maar je hebt toch veel meer kracht en rotatie hé
Dag Goede14, idd ik zit in de Vlaamse Ardennen. Het is hier klei, maar het voordeel is dat het water echt niet diep zit, en dat het ook niet roest is.
Volgens mij heeft een benzineboor geen nut. Die klei boort heel gemakkelijk, de uitdaging is vermijden dat de boor zich vast zet en je het geboorde materiaal dan niet meer naar boven krijgt. De eerste meters haal ik de boor er zeer gemakkelijk terug uit om de aarde van de spiraal te verwijderen. Eens je in natte klei komt begint dit zeer moeilijk te gaan; je kan makkelijk dieper gaan met de boor, maar je krijgt het materiaal er enkel met spierkracht niet meer uit. Daarom is spuiten fundamenteel om die laatste 2m dieper te geraken, daar zit ook de beste opbrengst van je bron omwille van de waterdruk in de klei. Moest ik het opnieuw kunnen doen zou ik gewoon de 5m filterbuis in twee zagen en twee boringen hebben uitgevoerd. Gewoon twee boringen tot aan een harde kleilaag, en daar telkens 2.5m filterbuis. Dan heb je met wat geluk een opbrengst equivalent met water uit een kraan.

De aanpassing aan de boor is er simpelweg voor zorgen dat de aarde in de spiraal wordt weg-gespoten zodat de boor zich niet vast kan zetten. Hiervoor heb ik een 'kanaal' geslepen in de boor waar m'n waterdarm in past; die maak ik gewoon vast met ty-raps.
Bijlagen
IMG_20200614_110744_resized_20200614_113256099.jpg
IMG_20200614_110736_resized_20200614_113256549.jpg
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

na twee gesneuvelde caravan-pompjes kan ik ook al bevestigen dat deze NIET 'the way to go' zijn. 'hamer-analyse' wees uit dat deze pompen met koolborstels zijn, én dat de motor-as via een waterschot moet geraken wat uiteraard ook geen lang waterdicht leven beschoren is.

Ik heb momenteel een niveau-detectie werkende, en op basis daarvan wil ik her debiet aansturen van de pomp. Ik wacht momenteel op een nieuwe 12V brushless pomp...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

update: brushless pomp werkte ook niet want deze pastte niet in mijn filterbuis van 75mm, dus werkte ik met een combo van 12V dompel/caravanpomp icm de 12V brushless pomp die (ik vermoed: een beetje) zuigt. Maar ganse setup ging telkens maar enkel weken mee (typisch 10000l).

Ik ben dan maar voor een high-power oplossing gegaan: een zelf-aanzuigende Einhell tuin/beregeningspomp met een asynchrone motor van 600W op de kentekenplaat. Omdat de pomp véél meer kan verpompen dan m'n kleine grondboring in de klei kan produceren, moet deze werken met een kleine duty-cycle: slechts 4.5s draaien, en dan 90s niks. Ik vreesde voor sediment-ophoping in de zuigbuis en vastlopen van de voetklep door het lage debiet, maar niks daarvan. Het arduino-relais bordje heeft precies ook weinig last met het veelvuldig in/uitschakelen van de 'krachtige' pomp. Het kan zelfs geen kwaad dat ze wat lucht zuigt als de filterbuis wordt leeg getrokken, opnieuw opgieten is niet nodig.

Momenteel stijgt het niveau in m'n waterput ondanks wc's,wasmachines en bad/douches die erop zitten: all good
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

update: simpele beregeningspomp is blijven werken, geeft wel wat geluidshinder (elke paar minuten enkele seconden draaien). Omdat bad en douches ook op regenwater staan, moet de regenwaterput eigenlijk het ganse jaar door extra worden bijgevuld met water uit de putboring.
Omdat de regeling van m'n thuisbatterij die korte pieken van de beregeninspomp niet zo fijn vindt, toch eens iets anders geprobeerd: Aangezien de grondwaterstand hier slechts 1m onder het maaiveld bevindt (zeker in de winterperiode) heb ik de beregeningspomp omgevormd tot hevel: voetklep eruit, dan wat gefoefel om alle lucht uit het systeem te krijgen... En het lijkt erop dat het niveau in m'n waterput vrij constant blijft. Ecologisch positief effect dat bij regenval er meteen bodem-infiltratie via de putboring is. In de zomerperiode zal ik de hevel waarschijnlijk niet meer kunnen gebruiken omdat de grondwaterstand te laag wordt tov regenput-diepte. Maar momenteel doet m'n eerste perpetum-machine het prima!
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Pietje »

Ik zou vanaf het moment dat je het water/zand/klei-mengsel niet meer naar boven kan krijgen met de boor, gaan pulsen met een 'bailer'. Mij is het hiermee gelukt tot 6 meter diepte te komen (en daarmee door twee veen-lagen heen te gaan). Wel moet je door de casing heen pompen (en tijdens het pompen laten zakken), omdat het je niet gaat lukken de casing NA het pompen zonder instortingen in het gat te krijgen.

https://onsecohuis.blogspot.com/2022/08 ... dag-1.html

De bailer heb ik zelf gemaakt, van een oude fietspomp en een glazen knikker.

https://onsecohuis.blogspot.com/2022/08 ... -en-3.html

Tijdens het bailen wel de tuinslang er in om het water dat je er uit pompt weer aan te vullen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Als ik het goed zie 'zuigt' die bailer? Verstopt dat niet makkelijk dan?

Ik blijf bij m'n gemodificeerde, spuitende grondboor. Zand of slurry naar boven krijgen ging heel makkelijk met dat spuiten, een goeie vuilwaterpomp is wel een must. De boor zorgt er ook voor dat je steeds recht naar beneden gaat . Enkel op de onderste harde kleilaag geraakte ik niet meer dieper, maar volgens de grond-data was die dan ook 80m dik dus nutteloos om dieper te gaan.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Pietje »

TLS schreef: 02 mei 2023, 09:46 Als ik het goed zie 'zuigt' die bailer? Verstopt dat niet makkelijk dan?
Als je de bailer naar boven trekt, sluit de knikker de opening af en trek je de kolom water (met zand) naar boven. Da's niet echt zuigen, maar meer 'optillen'. Zolang je de bailer lekker laat bewegen, bezinkt het zand niet en zal er geen verstopping ontstaan.

Een 'gesloten bailer' zit waterdicht vast aan een dikke slang, zodat het water aan het eind van de slang (= boven de grond) er uit valt. Met zand. Een open bailer heeft die slang niet en zal dus steeds naar boven moeten om te legen. Mijn bailer is open, maar het meest hebben we met een gesloten bailer gedaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door JantjeV8 »

Da's een hoop werk Pietje. Ik heb even je blog gelezen, ik kende het begrip bailer niet. Bij ons heet zo'n ding een puls.

Maar waarom niet met een spuitlans? Uurtje werk in plaats van 3 dagen.
Plaats reactie