eigen waterbron aanleggen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Orbiter »

Die meerdere filters op verschillende dieptes kregen allemaal dezelfde administratieve referentie, maar misschien zijn het gewoon 3 meetputten naast elkaar en niet één enkele put.

Heb nog niet kunnen spelen dit weekend want was vergeten dat de grondboor bij een vriend ligt, en daar mag ik nu eigenlijk niet naartoe.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Orbiter »

Ik lees net een iets andere methode en het lijkt me interessant:

- Er wordt één enkele stalen buis van 6 à 7m lang gebruikt. Dus uit één stuk. En ik vermoed rond. Diameter of dikte van het staal niet aangegeven.
- Een punt aan het uiteinde van de buis maken door er 4 sneden in te slijpen en dit dan in een punt te lassen.
- In de onderste meter van de buis worden in totaal een 30-tal gaten geboord van 10mm diameter
- Zo diep gaan als nodig om water op te pompen, uiteraard niet dieper dan 7m gezien de oppervlaktepomp dan het water niet meer kan opzuigen.
- Hoe ze die buis in de grond krijgen is me nog niet duidelijk. Heb nadere verklaring gevraagd.
- Aangegeven wordt dat eens er water opgepompt wordt het een goed idee is van de buis dan nog een 2-tal meter dieper te steken ivm het vormen van een lokale waterbel.
- Zou 40 jaar meegaan.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door willem »

Men zal het wel hebben over 2" buis, (is 60.3 mm) standaard 6 meter lang of 12m.
Dit is handmatig nog te doen, bij grotere maten komt er een takel (driepoot) bij + een
pomp voor wateraanvoer.
Die 30-tal gaten zal je moeten afdekken met een geperforeerde rvs plaat (dun en buigzaam)
om verzanding van het filter en slijtage van de pomp te voorkomen.
Om het lichter te laten werken las je vlak boven de geslepen en gelaste punt en onder de rvs plaat
een dikke rupslaag, dit is ter bescherming van de rvs plaat + het vrij lopen van de lengte buis,
die rupslaag maakt de opening dus ietsje ruimer dan de diameter pijp is.
Vaak wordt er een 32mm tyleen in de 2" buis gebracht, gekoppeld aan de pomp, dus een zuigleiding.

Dit alles is ook te koop, google op ramfilter en lees je in.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door Paul Joosten »

Ook wel bekend als Nortonpijp.

Het scheelt natuurlijk wel wat voor bodem je hebt. Hier in de Veenkoloniën kostte het me amper 10 minuten om twee lengtes koperpijp 12mm met gewone waterleidingdruk bijna 6 meter de grond in te spuiten bij wijze van bliksemafleider. Dat zou dan met wat meer druk ook wel met een veel dikkere buis lukken denk ik. Ben wel benieuwd naar je ervaringen en doe je er dan wat foto's bij?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door JantjeV8 »

Als de toestroom te weinig is, kun je dan geen grotere diameter boren? Meer oppervlak aan de filterbuis levert meer water op denk ik.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Vandaag m'n 120mm-5m boor geprobeerd, op minder dan een uur tot 4m geraakt.

gelaagdheid:
- zwarte aarde (top soil) 50cm
- bruine aarde 2m
- 20cm 'roeste' aarde op 2.5m
- nu zit ik in natte grijze klei (ok hoopte zand maar ik voel geen korrels als ik erover wrijf)

In het relatief droog materiaal ging het vrij gemakkelijk om de boor omhoog te trekken, maar in de natte klei zet de boor zich na één keer draaien zeer vast en is bovenmenselijke kracht nodig om de boor op te trekken.

Ik heb het gevoel dat verder spuiten goed zou gaan, geen stenen te bespeuren. alternatief is de boor proberen op te trekken met een takel oid. Ik heb wel het gevoel dat het gat onderaan dicht loopt, precies smurrie daar beneden.

Het zou best kunnen dat ik reeds in de 80m dikke kleilaag (volgens databank) zit; hopelijk kan ik er toch wat water uit krijgen nog een paar meter dieper; het water zit er wel maar ferme smurrieboel momenteel.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Ik was deze morgen van plan nog eens te proberen, er staat water in het gat; ongeveer op 2m diepte. De boor er eens in laten zakken maar het gat is onder de waterspiegel dichtgelopen met slijk.

Dat slijk/klei heeft géén waarneembare korrel-structuur; gaat dat niet gewoon door het filterzand en door de perforaties van de filterbuis komen waardoor ik nooit proper water van m'n bron ga kunnen hebben?

opnieuw boren of spuiten, welk debiet kan ik halen, gaat het water proper kunnen zijn(voor bad/douche).... Ik zie het niet meteen goed komen :cry:
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Paul Joosten schreef: 04 mei 2020, 14:47 Ook wel bekend als Nortonpijp.

Het scheelt natuurlijk wel wat voor bodem je hebt. Hier in de Veenkoloniën kostte het me amper 10 minuten om twee lengtes koperpijp 12mm met gewone waterleidingdruk bijna 6 meter de grond in te spuiten bij wijze van bliksemafleider. Dat zou dan met wat meer druk ook wel met een veel dikkere buis lukken denk ik. Ben wel benieuwd naar je ervaringen en doe je er dan wat foto's bij?
Ik vermoed dat dit ook wel een 'ramfilter' wordt genoemd? Is ook te verkrijgen op 'wildkamp'. Maar aangezien ik m'n water uit slecht-watergeleidende laag moet halen denk ik dat zo'n kleine filter-oppervlakte zeer weinig debiet gaat halen?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door LeaD »

U geeft aan een uur geboord te hebben voor 4 meter . Dit zou in minder dan een kwartier moeten kunnen , de zandlagen blijven niet zolang staan . Die zandlagen herken je aan de grijze kleur met zwarte stipjes erin .

Om de put te reinigen blaas ik er nog eens in met een dieselcompressor , dan snel de filterbuis er in en zand ernaast . Dit moet echt vlot en snel gaan . Een beter moment om een put te boren is in september als het grondwater op zijn laagste peil staat .
Nadien volgt een periode van continu bemalen om de put te klaren en de wateraders te vormen . In een ijzerrijke grondsoort doe ik het omgekeerde, ik vul de put met zuurstofrijk water ( met een aquarium luchtpomp en steen ) zodat het ijzer wordt omgezet in roest, vervolgens een tijd afgpompen ( duurt soms weken ) en dit herhalen tot wanneer geen roest meer aanwezig is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

LeaD schreef: 23 mei 2020, 13:47 U geeft aan een uur geboord te hebben voor 4 meter . Dit zou in minder dan een kwartier moeten kunnen , de zandlagen blijven niet zolang staan . Die zandlagen herken je aan de grijze kleur met zwarte stipjes erin .

Om de put te reinigen blaas ik er nog eens in met een dieselcompressor , dan snel de filterbuis er in en zand ernaast . Dit moet echt vlot en snel gaan . Een beter moment om een put te boren is in september als het grondwater op zijn laagste peil staat .
Nadien volgt een periode van continu bemalen om de put te klaren en de wateraders te vormen . In een ijzerrijke grondsoort doe ik het omgekeerde, ik vul de put met zuurstofrijk water ( met een aquarium luchtpomp en steen ) zodat het ijzer wordt omgezet in roest, vervolgens een tijd afgpompen ( duurt soms weken ) en dit herhalen tot wanneer geen roest meer aanwezig is .
15min? Dat zal toch niet met een grondboor geweest zijn? Je moet ze er telkens uithalen om de aarde uit de schroef te halen, verlangstukken monteren... Dat uur kan mij eigenlijk niet schelen. Op 4m vulde de put zich telkens opnieuw met modder, en ook kwam ik in een harde laag terecht waar de boor zich in vast zette. Ik hoop dat dit geen klei is, maar voor de sport ga ik toch proberen nog een meter dieper te geraken.

Om geen roest te hebben dacht ik van met een kleistop de bron af te sluiten, onder de roestlaag die ik tegen kwam op 2m. Zou dit kunnen werken?

ik zat in een grijze laag, maar geen zandkorrels te bespeuren; superfijn materiaal. Kan een filterbuis en filterzand dit tegenhouden?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TLS op 23 mei 2020, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door LeaD »

Kleistop zal niet werken, daar gebruikt men bentoniet voor .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door willem »

TLS schreef: 23 mei 2020, 14:47
Om geen roest te hebben dacht ik van met een kleistop de bron af te sluiten, onder de roestlaag die ik tegen kwam op 2m. Zou dit kunnen werken?

Kan je met een overmaat pvc buis het boorgat in zodat je de eerste 4á5 meter afsluit, kan er niets
dicht slibben.

ik zat in een grijze laag, maar geen zandkorrels te bespeuren; superfijn materiaal. Kan een filterbuis en filterzand dit tegenhouden?

Er zijn kousen te koop die je om de filterbuis heen trek, als je in de klei zit komt daar omheen grof zand
(betonzand) of fijn split. b.v. https://www.haagendraaijer.com/filterkous
Laatst gewijzigd door willem op 24 mei 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

TLS schreef: 23 mei 2020, 14:57 Afbeelding
Afbeelding
https://drive.google.com/file/d/1M-Q4_I ... sp=sharing
https://drive.google.com/open?id=1LviHp ... V3aGIFwBNu

ik heb problemen om foto's vanuit google drive hier weer te geven...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: eigen waterbron aanleggen

Bericht door TLS »

Beetje geknutseld, en al zeg ik het zelf: nu gaat het boren fantastisch! Ik denk dat ik zonder probleem tot 15m kan geraken zelfs in hardere ondergrond.

Het combineert de voordelen van een grondboor (mooi ronde en rechte boorschacht, minder gevoelig voor stenen, grote diameter) met de voordelen van spuiten (naar de oppervlakte brengen van uitgeboorde aarde). En een simpele setup....

De sleutel tot succes was het aanpassen van de eerder vermelde grondboor; door uitsparingen te slijpen in de bovenste spiralen van de boor kan je met een 32mm slang direct spuiten op de vers aangeboorde aarde (aan de eerste spiraal/boorkop) zodat die in stukken gaat en meteen wordt afgevoerd. Zonder deze aanpassing zette de boor zich muurvast in de zwaardere/hardere grondlagen. Door gebruik te maken van een 33mm flexibele slang (past op 33mm socarex aansluiting van een dompelpomp) kan je een 4-tal toeren draaien zonder problemen met slang/watertoevoer. Na een 4-tal toeren moet je sowieso de boor eens lostrekken zodat alles naar boven wordt gestuurd.

Voor de rest is typisch grachtje en bezinkput aangewezen. Ik gebruikte de dompelpomp van m'n regenput (rechtstreeks aangesloten) dus wel veel debiet.

foto aangepaste grondboor:
Bijlagen
IMG-20200523-WA0009_resized_20200524_043638105.jpeg
IMG-20200523-WA0007_resized_20200524_043301735.jpeg
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie