Vragen ivm realiseren waterbron

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cranberry
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2019, 23:57

Vragen ivm realiseren waterbron

Bericht door cranberry »

Graag wil ik een waterbron voor tuinberegening (laten) realiseren. Met verschillende mensen die ervaringen hebben met het spuiten of pulsen van bronnen heb ik gesproken en naar aanleiding daarvan heb ik nog wat vragen die wellicht hier van een antwoord kunnen worden voorzien.
Zoals gezegd wil ik de tuin gaan beregenen en wil daarvoor minimaal 4m3 per uur kunnen oppompen. Nu bestaat de ondergrond volgens het dinoloket tot een meter of 20 uit (zeer) fijn zand/silt. De grondwaterstand staat op ruim 5m onder het maaiveld (woonplaats is Lunteren (Veluwe))
Vanwege het siltige karakter, lijkt het mij het beste om een grotere diameter filterbuis te nemen (110/125mm). Dit heeft m.i. als bijkomend voordeel dat bij het evt (verder) dalen van de grondwaterstand met een bronpomp ook water dieper dan 7 à 8m kan worden opgepompt.

Als ik voor pulsen zou kiezen, dan zou geen filterbuis met (nylon) filterkous kunnen worden gebruikt. Is dit niet juist zeer wenselijk als er sprake is van zeer fijn zand? Hoe houd je anders dat zand buiten je bron? Een perforatie van 0,5mm laat nog genoeg door lijkt me.
En voegt filtergrind/zand nog iets toe?

Klopt het dat het in de praktijk lastig tot vrijwel onmogelijk is om in zeer fijn zand dieper dan een meter of 10 te pulsen?

Kan ik beter een 110/125mm bron van plm 10m laten pulsen of een 50/63mm bron van max. 15m laten spuiten? In geval van de eerste kan wel een bronpomp worden gebruikt, maar die bron is niet diep. Voor de tweede geldt het omgekeerde.
De kosten vind ik iets te hoog om het maar ff te proberen en wel te zien waar het schip strandt. Liefst in 1x goed (als vallen uiteraard geen garantie te geven).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vragen ivm realiseren waterbron

Bericht door JantjeV8 »

Het is geen van 2en te garanderen dat het in 1x lukt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vragen ivm realiseren waterbron

Bericht door LeaD »

Het is niet de kous van de filter maar het aangevulde " gekalibreerd " zand die de filterwerking verzorgt . Kous dient om te voorkomen dat het zand in de buis terecht komt . Voor dat de bron wordt gebruikt dient deze nog gespoeld te worden om het fijn oplosbaar zand ( ook ijzer , kalk en zout enz... ) weg te spoelen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie