Dakexperiment afgerond

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Dakexperiment afgerond

Bericht door Klusbedrijf2rh »

Graag wil ik een geslaagd experiment met jullie delen. Ik heb een regenwaterrecuperatiesysteem gemaakt om de tuin mee te sproeien en de toilet te spoelen. Op zich niks nieuws, alleen mijn doel was dat het simpel, betaalbaar en toepasbaar in de stad is. Het is geslaagd en meteen is het hele dak vergroend. De pompjes draaien op zonne-energie (offgrid), de constructie van tweedehands materiaal en/of ecologisch verantwoord zoals europees eiken en vlas.
Een ander doel is om meer aandacht te genereren voor gebruik van regenwater. Veel mensen stappen over op zonnepanelen omdat er "winst" te halen valt. Dat is bij regenwatergebruik niet. De investering op materiaal en arbeid krijg je niet snel terug -kraanwater is te goedkoop- maar de milieuwinst is er wel: geen oppompen, waterzuivering of transport nodig wat gevolgen heeft voor energiegebruik en waterstand. Dat is wat mij betreft de grote winst. Ik geloof en weet wel bijna zeker dat ik dat leden hier niet hoef uit te leggen wat de voordelen en milieuwinst zijn. Maar mijn idee is om meer bekendheid te geven aan regenwatergebruik. Er is een artikel geplaatst door het AD https://www.ad.nl/rotterdam/tijs-ontwi ... ~a6c0c9b4/ die echt treffend is, de reacties zijn enorm.
Zijn er hier nog ideeen hoe we zuinig met water weer op de agenda kunnen krijgen? Zie je het nut er van in? Wie wil meedoen om samen naar buiten te treden?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door Lieve »

Leuk, mogen we misschien ook enkele foto's en of werktekeningen.
De tekst geeft geen efficiënt beeld over de situatie.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door jwardenier »

Ik hoop ook wel dat er milieu winst te halen valt ,geldelijk niet ,als ik zou optellen wat hier aan materiaal de grond in is gegaan ,wat het gekost heeft aan grondstoffen en het feit dat drinkwater niet erg duur is en er al ligt, vraag ik het me toch wel eens af .
Onlangs een water systeem aangelegd om de tuin water te geven ,weer 1000 euro de grond ingestopt .
Er staat hier nog 1 groot water project geplant ,oude mestkelder ombouwen naar wateropslag ,met als extra wat vis teelt .
Maar dan komen vraagstukken als hoe hou je het water schoon ,welke pompen enz. x kosten ,die wat veder gaan als aanschaf en dan stel ik het nog maar weer even uit .
Ik ben ook benieuwd naar foto,s ,en vooral welke oplossingen om b v stikstof en vuil weg te vangen .
Het water verbruik minderen ,ik heb het idee dat men nu denkt alles er is in overvloed ,woon echter in drinkwater gebied en zie wel een paar vraagstukken aankomen ,hier is het nitraat en fosfaat gehalte op 10 15 m diepte erg hoog ,drinkwater wordt hier vanaf 20 m diepte opgepompt, er zullen binnenkort maatregelen nodig zijn om het water schoon te houden ,of zuiveren ,of er gaat weer een win station dicht .
En ik heb er al een paar gesloten gezien worden en waarom men nu hier op hoger vermogen draait .
En dan nog het feit dat de drinkwatervoorziening geheel afhankelijk is van energie ,dat dit fout kan gaan hebben we ook al eens gezien .
Veder ben ik benieuwd naar je off grid installatie welke pompen enz ,ik draai nog volledig via netstroom en zou misschien dit ook kunnen toepassen .
Ik heb nu 1 vuil waterpomp en 2 schoon waterpompen ,totaal 1500 watt .
2 pompen draaien elke dag 5 tot 10 minuten de andere pomp zet ik handmatig aan indien het te droog wordt .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door Paul Joosten »

Schitterend voorbeeld Tijs! Ik ben zelf ook al geruime tijd hiermee bezig (zie mijn topic op dit forum en via de link onderin op mijn webstek) maar door diverse oorzaken is het project nog altijd niet gereed. Ook ik maak gebruik van gerecyclede materialen en heb alleen een hydrofoor-pompje en wat leidingen nieuw aangeschaft zodat de kosten bij elkaar slechts een paar honderd euro's zullen bedragen. Daarbij heb ik wel het voordeel dat er onder de schuur al een betonnen reservoir zat waar zo'n 35 kuub water in opgeslagen kan worden. Daarmee heb ik wel wat extra kracht nodig om het water op te pompen, waar jij met je IBC-vaten op het dak de zwaartekracht mee hebt. Hoe houd je die vorstvrij trouwens?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door Geertje »

Wat leuk Thijs, ik had het artikel vorbij zien komen via mijn werk, geen idee dat De Maker ook op het ecologieforum rondhing! :wink:
Ben ook erg benieuwd naar de vraag van Paul: hoe houd je het vorstvrij?
Zelf ben ik net begonnen met de bouw van ons nieuwe huis. Wij zijn van plan de toiletten te gaan doorspoelen met grondwater. In de kelder komt een bron met hydrofoor; je loopt nooit de kans dat het water op is of bevriest. Maar onze situatie is uitzonderlijk; we wonen heel erg buitenaf en beginnen helemaal vanaf nul met bouwen. Hebben ook geen riolering; we lozen het afvalwater via een rietfilter in onze eigen poel. (Die zit vol met schrijvertjes, dus blijkbaar werkt het rietfilter erg goed.) Dus je zou kunnen zeggen dat de grond onze regenwateropslag is.
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door Klusbedrijf2rh »

Paul Joosten schreef: 19 mei 2019, 09:52 Schitterend voorbeeld Tijs! Ik ben zelf ook al geruime tijd hiermee bezig (zie mijn topic op dit forum en via de link onderin op mijn webstek) maar door diverse oorzaken is het project nog altijd niet gereed. Ook ik maak gebruik van gerecyclede materialen en heb alleen een hydrofoor-pompje en wat leidingen nieuw aangeschaft zodat de kosten bij elkaar slechts een paar honderd euro's zullen bedragen. Daarbij heb ik wel het voordeel dat er onder de schuur al een betonnen reservoir zat waar zo'n 35 kuub water in opgeslagen kan worden. Daarmee heb ik wel wat extra kracht nodig om het water op te pompen, waar jij met je IBC-vaten op het dak de zwaartekracht mee hebt. Hoe houd je die vorstvrij trouwens?
Zo'n reservoir is te gek, dan heb je al een belangrijk deel klaar :) Ik heb de vaten geisoleerd met tweedehands kingspan. Omdat ik een klusbedrijf heb, komt er weleens wat van een verbouwing vrij. WEl een lastige want pir en kingspan zijn de meest vervuilende bouwmaterialen, maar als het er toch is gebruik ik het liever dan weggooien. Op deze manier werkt het drieledig: tegen bevriezing, tegen opwarming (de vaten staan pal in de zon) en tegen licht. Bevriezing is niet het belangrijkste en de leidingen kan ik seperaat afsluiten en aftappen als het te erg vriest. Ik was eerder bang voor bacterievorming bij hogere temperaturen. Naast de temperatuurisolatie laat ik ook de hele buffer begroeien met sedum en kruiden op het horizontale deel en klimmers (hop, hedera) tegen de wanden.
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door Klusbedrijf2rh »

Geertje schreef: 23 mei 2019, 21:34 Wat leuk Thijs, ik had het artikel vorbij zien komen via mijn werk, geen idee dat De Maker ook op het ecologieforum rondhing! :wink:
Ben ook erg benieuwd naar de vraag van Paul: hoe houd je het vorstvrij?
Zelf ben ik net begonnen met de bouw van ons nieuwe huis. Wij zijn van plan de toiletten te gaan doorspoelen met grondwater. In de kelder komt een bron met hydrofoor; je loopt nooit de kans dat het water op is of bevriest. Maar onze situatie is uitzonderlijk; we wonen heel erg buitenaf en beginnen helemaal vanaf nul met bouwen. Hebben ook geen riolering; we lozen het afvalwater via een rietfilter in onze eigen poel. (Die zit vol met schrijvertjes, dus blijkbaar werkt het rietfilter erg goed.) Dus je zou kunnen zeggen dat de grond onze regenwateropslag is.
Hoi Geertje, vorstvrij, zie het antwoord op Paul. Heb net je site bekeken van je bouwproject. Tof! hydrofoor is idd het beste, kijk wel even naar de juiste filter(s).
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door Klusbedrijf2rh »

jwardenier schreef: 19 mei 2019, 09:29 Ik hoop ook wel dat er milieu winst te halen valt ,geldelijk niet ,als ik zou optellen wat hier aan materiaal de grond in is gegaan ,wat het gekost heeft aan grondstoffen en het feit dat drinkwater niet erg duur is en er al ligt, vraag ik het me toch wel eens af .
Onlangs een water systeem aangelegd om de tuin water te geven ,weer 1000 euro de grond ingestopt .
Er staat hier nog 1 groot water project geplant ,oude mestkelder ombouwen naar wateropslag ,met als extra wat vis teelt .
Maar dan komen vraagstukken als hoe hou je het water schoon ,welke pompen enz. x kosten ,die wat veder gaan als aanschaf en dan stel ik het nog maar weer even uit .
Ik ben ook benieuwd naar foto,s ,en vooral welke oplossingen om b v stikstof en vuil weg te vangen .
Het water verbruik minderen ,ik heb het idee dat men nu denkt alles er is in overvloed ,woon echter in drinkwater gebied en zie wel een paar vraagstukken aankomen ,hier is het nitraat en fosfaat gehalte op 10 15 m diepte erg hoog ,drinkwater wordt hier vanaf 20 m diepte opgepompt, er zullen binnenkort maatregelen nodig zijn om het water schoon te houden ,of zuiveren ,of er gaat weer een win station dicht .
En ik heb er al een paar gesloten gezien worden en waarom men nu hier op hoger vermogen draait .
En dan nog het feit dat de drinkwatervoorziening geheel afhankelijk is van energie ,dat dit fout kan gaan hebben we ook al eens gezien .
Veder ben ik benieuwd naar je off grid installatie welke pompen enz ,ik draai nog volledig via netstroom en zou misschien dit ook kunnen toepassen .
Ik heb nu 1 vuil waterpomp en 2 schoon waterpompen ,totaal 1500 watt .
2 pompen draaien elke dag 5 tot 10 minuten de andere pomp zet ik handmatig aan indien het te droog wordt .
Vuil wegvangen doe ik met verschillende filters, vrij simpel gezegd van grof naar fijn: bladvanger, grind, grofmazig filter, fijnmazig. Het beste was nog een koolstoffilter, maar dan raak ik t debiet kwijt.

Die offgrid is een proef, conclusie is dat je er aardig wat dingen mee kan, maar verwacht geen krachtcentrale. 1500 watt aan pompen zou een flinke accu moeten zijn. Bij mij beperkt het zich tot: 1 polypaneel 310WP die een 12v accu voedt via een omvormer. Hierop zet ik ledverlichting voor buiten, de schuur en twee pompjes van ieder 12v/3 ampere. Voor zwaardere toepassingen zit ik met de vaag waar er meer mee ziten: hoe sla je energie op?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Dakexperiment afgerond

Bericht door jwardenier »

De pompen werken hier max 10 min per dag ,zouden er ook langer over mogen doen op zone stroom ,wat kunnen jou pompjes ,opvoer hoogte en hoeveel kunnen ze verpompen ,zijn ze er ook in vuilwater pomp.
Ik zit nog te denken om regenwater wippen te maken ,heb nog veel last van het eerste vuil bij een regenbui ,o a onweersbui zit in het begin zoveel stikstof in dat dan voor mij het water onbruikbaar wordt ,voor tuinwater is dit erg mooi ,alleen bonen kunnen dan nog wel eens te veel krijgen en gaan de potten na het wecken open ,of worden zuur .
Maak je nog eens wat foto,s
Plaats reactie