water kwaliteit

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

water kwaliteit

Bericht door jwardenier »

Ik heb vandaag bij de grondwater pomp het water gemeten , NO3 mg/l nitrat zit tussen 100 en 250
geen nitriet gemeten ,hardheid is laag zoals te verwachten p h zit op 6,4 .

Het viel me op dat regenwater ong de zelfde waarden heeft ,ook even getest water uit de regenton ,kraanwater geeft geen verkleuring
test zetje is aqwa vital multitest 6 in 1

Ik maak me zorgen om het nitraat ,is dit water nog wel geschikt als drinkwater voor vee
Deze vond ik al ,maar beetje vreemd dat regenwater de zelfde verkleuring geeft https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... rkwaliteit.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: water kwaliteit

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef: 08 mei 2019, 15:21...,maar beetje vreemd dat regenwater de zelfde verkleuring geeft
Heb je de meting gedaan met kleurstrips? Hoe betrouwbaar is dat? Je zou voor de grap ook eens gedestilleerd water kunnen testen, en kijken of er ook uitslag is (die er niet zou moeten zijn)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: water kwaliteit

Bericht door jwardenier »

Pietje , ja klopt kleurstrip ,en hoe betrouwbaar deze zijn vraag ik me ook af .
Inmiddels is wel duidelijk dat de boeren hier in de omgeving ook een verhoogt nitraat gehalte in het drinkwater uit de bron hebben ,het schijnt op zandgrond veel voor te komen .
Of het hier mag voorkomen [drinkwater oppomp gebied ] vind ik wel vreemd ,het heeft met vervuiling te maken heb ik begrepen ,afbrekend materiaal als mest .
Bij in de regenwater ton zou ook wel vervuiling kunnen zitten ,vogelpoep ,zand, mossen of blad ,beetje vreemd dat het nitraat dan direct zoveel is .
Het beste zou zijn een watermonster in te sturen voor onderzoek ,hoe hoog het prijskaartje is weet ik nog niet .
Ik heb de bron op 10,5 m terwijl met hier eerder op 9 m oppompte water werd toen ook voor drinkwater gebruikt in het voorhuis .
Een verhoogt nitraat gehalte uit het rietfilter schijnt ook vaker te voorkomen ,vooral in de wintermaanden ,bij lab onderzoek waren er slechts meer zwevende deeltjes veder vergelijkbaar met kraanwater ,monster direct na het filter en in de zomer gedaan ,is ook meer een indicatie ,momentopname
Volgende klus zal zijn watertonnen schoonmaken ,daarna zal ik weer een proefje doen ,als de uitslag bij regenwater weer te hoog is weet ik zeker dat deze sets verkocht worden om de verkoop van vijverproducten ,wat nu mijn vermoeden is .
Bij gedestilleerd water geeft het stripje erg vreemde uitslagen ,in bv hardheid ,ph te laag en nitraat dan oke
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: water kwaliteit

Bericht door Orbiter »

Heb wat ervaring met die stripjes en andere methodes om Nitraten te meten in water.
Wanneer het ding afleest als dat er 100 mg/l NO3 in het water zit dan zit er wel degelijk zoveel NO3 in het water. Een meting uitgevoerd in het lab zal uiteraard preciezer zijn wellicht wat afwijken van die 100 mg/l. Misschien zelfs wel tot 50%. Meetmethode heeft ook zo zijn invloed, zorg dat je het altijd op dezelfde manier doet. Wanneer er een substantiële verandering is van de NO3 waarde zal je dat ook duidelijk zien in de aflezing.

De norm bij ons zegt dat stadswater tot 50 mg/l NO3 mag bevatten. Of die norm er is om de mens te beschermen of iets anders te limiteren weet ik niet.

Voor dieren kan je hier iets vinden: https://www.remon.com/waterzuivering/ve ... en-voldoen

In het kort wat er staat voor Nitraat:
<100 mg/l is goed
100 tot 200 mg/l aanvaardbaar.
> 200 mg/l is niet goed meer

Zo enorm schadelijk is NO3 niet. Vraag maar eens wat de beenhouwer met KNO3 doet bijvoorbeeld.

Nitriet - NO2, dat is iets heel anders en dat wil je helemaal niet hebben. Dat is vergif.

De pH meting van gedemineraliseerd of gedistilleerd water kan eveneens goed lukken maar kan inderdaad vreemde resultaten geven omdat de pH waarde van zulke waters zeer snel en hevig kan schommelen. Veel kennis heb ik er niet meer van, het gaat iets in de aard van: Om een stabiele pH te verkrijgen moet er een bufferelement aanwezig zijn in het water, calcium bijvoorbeeld. Maar aangezien in demi water al die buffers nu net werden werden weggehaald kan de minste toevoeging aan het water de pH waarde zeer sterk beïnvloeden. Zo bijvoorbeeld de opname van CO2 uit de lucht zal zeer snel het demi water licht zuur maken.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: water kwaliteit

Bericht door Geertje »

Hoi John, waar heb je de stripjes gekocht? Ik wil in ons nieuwe huis de toiletten doorspoelen met grondwater, maar moet wel nog even een oplossing voor het ijzer verzinnen. Nu ik jouw bericht zie wil ik ook ammonium checken...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: water kwaliteit

Bericht door jwardenier »

Bij een tuincentrum in Smilde ,was voorheen een vijver speciaalzaak .http://www.tuincentrumbodenstaff.nl/
Closet spoeling zal niet uitmaken of er gehaltes te hoog zijn ,maar als je het water uit je riet filter wil hergebruiken kom je wel op hogere concentraties ,drinkwater voor vee is het al gouw ongeschikt .
Ook vervuiling in regenwater tonnen maakt hogere gehaltes ,dus is het zaak het eerste water te dumpen .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: water kwaliteit

Bericht door Geertje »

Dank , ik ga op zoek!
Plaats reactie