Compost toilet

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Compost toilet

Bericht door Geertje »

Ha Alef, ja hier alles goed, de bouw van het huis is begonnen! Zie www.geertjeshof.nl
29 juni zeisen is natuurlijk heel leuk... ik noteer het maar beloof nog niets :wink: , het is hier natuurlijk heel druk.
Kan je voor de urine niet gewoon zo'n jerrycan van 10 liter voor op de camping gebruiken? Hebben ze meestal wel bij de kringloop.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Compost toilet

Bericht door jobplas »

alefarendsen schreef: 01 apr 2019, 11:07 Zo, hij is af. Simpel, van multiplex aan de binnenkant, van de buitendkant van hardhouten strookjes die van lamellen kwamen die ooit aan ons kasje hingen.

Met urinescheider en vakje voor zaagsel.

Kwam ergens een mooi uit wasbassin tegen, die hangt er nu ook bij.

Nu nog een opslagplek voor de solids

gr.,
Alef

p.s. ik zie dat de kids een beetje geknoeid hebben met het zaagsel :fff
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weer een oud topic oprakelen, wij willen binnenkort ook starten met de bouw van een schijthuisje met hierin composttoilet. Ik zoek nog naar eenvoudige technieken waarmee ik de natte en de droge boodschap kan scheiden. Hoe heb jij dit gedaan Alef? Er zijn wel vrij dure kunststof oplossingen beschikbaar, maar dat leek me teveel geld voor zo iets eenvoudigs.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

Tsja, ik heb dus wel zo'n scheider gekocht en gebruikt, van Separett. Ik heb even zitten kijken en er was een goedkopere variant, waarbij je alleen het blauwe onderstuk kreeg en er zelf een toiletbril op kon monteren. Die lijkt er niet meer te zijn. Ik meen me te herinneren dat dat ding dan 50 euro kostte ofzo, maar zeker weten doe ik dat niet meer.

Ik denk dat met een afgezaagde jerrycan ook wel wat te bereiken valt, maar die van Separett werkt we echt fijn, omdat ie precies goed gevormd is. Slangetje eraan en jerrycan eronder. Onder het gat voor de vaste behoefte had ik gewoon een emmer staan. Geen enkele geur.

We hebben inmiddels in Frankrijk een plekje gevonden, zodra de overdracht geweest is, komt het composttoilet weer in actie!
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Compost toilet

Bericht door jobplas »

Bedankt voor je bericht, ik ga het eerst proberen met gecombineerde verzameling van vast en vloeibaar samen met snippers, mocht dat niet werken dan kan ik die van separet altijd nog kopen.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Compost toilet

Bericht door benthuis »

Alef, heb jij nog op/aanmerkingen voor gebruik op een publiek toilet? Een plek die 2 keer per dag gebruikt zal worden (gokje...). Naast het zittoilet plannen we een urinoir...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Compost toilet

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 14 feb 2021, 18:55 Alef, heb jij nog op/aanmerkingen voor gebruik op een publiek toilet? Een plek die 2 keer per dag gebruikt zal worden (gokje...). Naast het zittoilet plannen we een urinoir...
Behalve dat je er rekening mee moet houden dat het wel eens misgaat, eigenlijk weinig.

Super goede instructie is belangrijk. Als je een urinescheider gebruikt, zeg tien keer dat men het zaagsel en toiletpapier alleen in de 'vaste' emmer moet stoppen en dus niet in de urine-opening. Zo raakte ie eens verstopt bij ons.

Heb eigenlijk in die periode dat mensen onze Airbnb cabin huurde nooit Issues gehad, behalve die ene keer.

Oh ja, en voorzie een groot genoeg compartiment voor urine, die zit sneller vol dan je denkt.

Gr.,
Alef
Plaats reactie