bronwaterput gezocht

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

bronwaterput gezocht

Bericht door Lieve »

Het huis waar wij wonen is vrij oud. hoe oud weten we niet, maar het staat getekend op de Ferraris kaarten van rond 1780.
In het dorp word door enkele oudere dorpsbewoners verteld dat dit huis 2 waterputten zou hebben.
We hebben jaren geleden in de tuin een put gevonden die ongeveer 9 meter diep is.
Nu word er verteld dat dit huis een 2°waterput zou hebben, put die een diepte van ongeveer 20 meter zou moeten hebben.
Deze put zou gesloten zijn in de loop van de jaren 50, waarom? geen idee.
Deze put zou gelegen zijn aan de voorzijde van het huis. Maar dat laat nog vrij veel ruimte om te zoeken, we hebben ook geen idee hoe diep onder de grond dat deze put zit.
Heeft iemand enig idee hoe te beginnen zoeken?
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Rob van Rotterdam »

Er zijn landen waar instanties (geotechniek) na het verkrijgen van een vergunning om een put te slaan/graven, op kaarten extract bijhouden waar en hoe diep de putten zijn. Hoe dat in Vlaanderen (of is het net Wallonië?) is, is me niet bekend. Het uitzoeken waard?
Even terzijde: een put van twintig meter diep is gruwelijk diep. Mij zijn zulke diepe putten niet bekend. Klopt het verhaal van de 'oudere dorpsbewoners' over die diepte wel?
Hoe dan ook, als de diepere put is gesloten dan kunt u zich afvragen of daarvoor destijds niet een goede reden is geweest.
Na het lokaliseren van de put zijn er twee mogelijkheden:
De put is afgesloten met een deksel. Na het lokaliseren van de put zou u de waterkwaliteit kunnen laten analyseren.
De put is dichtgegooid. Iedere moeite lijkt me verder zinloos.
In uw vraag mis ik een reden van uw zoektocht. Wilt u de put weer in gebruik nemen, of is het uit historische interesse?
U geeft niet aan hoe de grond er ter plaatse uitziet. Is er gras? Zo ja, is er dan, nu het droog weer is, door verkleuring in het gras (of door een afwijkende vegetatie) iets van een ring te ontdekken? Is de grond ter plaatse bestraat? Is er waar de put vermoed wordt een kleine, ringvormige verzakking in bestrating of grind te zien?
Om uw vraag te beantwoorden: ik zou eerst kijken of er instanties zijn die putten karteren en van daaruit verder werken.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Lieve »

Op de gemeente is mij verteld dat de oude kaarten, niet meer bestaan, er zou een brand geweest zijn rond 1870 waarbij de archieven verloren gegaan zijn. De Ferraris kaarten zijn natuurlijk veel ouder, maar bevatten geen informatie over diepte van de putten.
De diepte van de put verwonderd mij niet echt, er is hier in het dorp een waterput die meer dan 80 m diep is, word gebruikt door een brouwerij.
De vorige bewoners van dit huis waren erg op nieuw ingesteld, zodra er mogelijkheid was leidingwater te hebben, hebben ze de putten gesloten.
De plaats die ons aangeduid is, licht bedekt met kasseistenen. Deze zouden later aangelegd zijn.
Omdat de kwaliteit van leidingwater hier, erg slecht is, gebruiken we het niet.
Jaar na jaar, ben ik tijdens de zomermaanden bang dat we zonder water zouden komen te zitten, wat wel erg vervelend zou zijn.
Hoe een dergelijke diepte moet opgepompt worden, weet ik niet, maar dat zal ook wel te vinden zijn.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Bossie »

Of het werkt weet ik niet.....met een wichelroede zoeken naar water en hopen dat je via die weg de put kunt vinden?

Is er geen normale kadastrale kaart van het perceel beschikbaar? Of naar een archief in de buurt om te kijken of er oude foto's vindbaar zijn waarop de put zichtbaar is.
Als we hier water willen hebben moeten we op z'n minst 25meter diep boren maar het zou ook best wel 65meter kunnen worden, 20 meter lijkt mij niet zo diep. (om zelf te scheppen wel ja)

Ik ben jaloers op je. Een put boren is behoorlijk prijzig (een paar meter diep spuiten niet maar 50m diep boren wel). Ik zou met deze zomer(s) graag een put hebben.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Lieve »

We proberen contact op te nemen met oude mensen uit de buurt, die dit huis in hun jeugdjaren gekend hebben.
Misschien hebben zij enig idee.
Maar het word waarschijnlijk met een spade graven en zoeken.
Toch nog even wachten tot het minder warm is.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Lieve »

Ik heb een wichelaar, gevonden die bereid is naar de put te komen zoeken.
Het word nog wel even wachten tot ze tijd heeft, maar ik hoop dat ze de put vind.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door WilfredT2 »

Een wichelroede is volslagen onzinnig bijgeloof. de kans dat je zelf de put vindt door op een willekeurige plek te gaan graven is even groot.

Beetje zonde om daarop te wachten, kan je beter beginnen met graven :-)
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Rob van Rotterdam »

Op een wichelaar hoef je niet te wachten: breek zelf een vork van een paar takken en wacht, uiterst langzaam lopend, op een reactie van de wichelroede. Ik, als volstrekt ongelovige op dit gebied, was óm op het moment dat ik, na een wichelroede in mijn handen te hebben genomen, binnen een paar minuten water vond.
Luc6580
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Luc6580 »

Dat water stond zeker in een glas op de tuintafel?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door jwardenier »

Veel putten zijn afgedekt in de jaren 50 met een dikke ijzeren plaat ,een goede metaaldetector zal je kunnen helpen ,zo heb ik er al 2 gevonden .
de putrand kan wel instabiel zijn ,dus niet zomaar gaan sjorren aan de plaat ,een diameter van meer dan een m en het water is koud en staat erg diep .
putten die ik gevonden heb waren 9 en 17 m diep ,helaas niet op eigen erf ,de onze is dichtgegooid met puin .
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door willem »

WilfredT2 schreef: 24 jul 2018, 15:50 Een wichelroede is volslagen onzinnig bijgeloof. de kans dat je zelf de put vindt door op een willekeurige plek te gaan graven is even groot.
Onzinnig of niet, ik heb twee collega's gehad die hier feilloos mee om konden gaan alleen zei deden dit
met een 4mm² koperen draad, haaks omgebogen en losjes in de handen.
Div malen toegepast om een waterleiding te vinden voor graafwerkzaamheden die niet op de plek lag
die de tekening aangaf.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door WilfredT2 »

als er hier iemand is die daadwerkelijk meent de kunst van de wichelroede te beheersen, ligt er een miljoen voor je klaar. Google op James Randi.

Echt, het is volslagen onzin.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door sjoerdb »

Probeer met een ijzeren pen met scherpe punt te prikken in allerlei richtingen om de bodem te onderzoeken. Wie weet vindt je dan al wat, beetje dezelfde techniek als bij een lawine op zoek naar slachtoffers.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Lieve »

We hebben in de buurt een beetje meer informatie gezocht.
De put voor het huis bestaat.
Traditioneel werd er eerst een waterput gemaakt en daarna werd er achter de put gebouwd.
Er word wel beweerd dat indien de bewoners het nodig gevonden hebben een 2° put te maken, dit als rede zou kunnen hebben dat de eerste put niet aan hun eisen voldeed.
Waarom hij niet voldeed, kan ook verschillende redenen hebben, te diep?, erg veel ijzer in het water, andere waterkwaliteitsproblemen.
Volgens buurtbewoners is het bijna onmogelijk dat hij droog zou staan.

Wichelen kan echt, wij hebben gebruikgemaakt van een wichelaar in de Cévénnes, die ook de diepte van het water aangaf. Bleek op 50cm na te kloppen, ivm de diepte. Die man gebruikte een oude zakhorloge die hij van zijn vader had en al lang geen uur meer gaf. Hij zei dat het water op 7m diepte te vinden was op de plaats die hij aanduidde, het was maar 6.50m.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: bronwaterput gezocht

Bericht door Rob van Rotterdam »

Lieve schreef: 01 aug 2018, 11:35 (...) Die man gebruikte een oude zakhorloge die hij van zijn vader had en al lang geen uur meer gaf.
Dat vind ik interessant. Bent u met de man meegelopen? Kunt u iets over zijn werkwijze met dat horloge vertellen?
Rob
Plaats reactie